Extras din referat
Capitolul 1. Scurt istoric a evoluției standardului calității
De-a lungul anilor, seria ISO 9000 de standarde, și în principal 9001, a trecut prin mai multe revizii. În anul 1987, International Standard Organization (ISO) a elaborat prima ediție a unui standard destinat „calității”- ISO 9000:1987 - care avea aceeași structură cu standardul britanic BS 5750, adică cuprindea trei „modele” în funcție de domeniul de activitate al organizațiilor.
Prin urmare, putem afirma faptul că rădăcinile standardului sunt mai vechi și datează din anul 1971, când British Standards Institute (BSI) a elaborat primul standard pentru „asigurarea calității” - BS 9000 - destinat în principal industriei electronice. În anul 1979, acesta a devenit BS 5750. Scopul standardului BS 5750 a fost de a asigura un document contractual comun, astfel încât să se demonstreze că producția industrială era controlată.
În continuare voi prezenta schematic istoria (sintetizată) a standardelor ISO 9001.
Figura 1: Istoria sintetizată a standardelor ISO 9001
Capitolul 2. Standardul ISO 9001. Introducere
ISO 9001 este cel mai cunoscut standard pentru sistemele de management al calității (SMC), cunoscut pentru numeroasele avantaje pe care le aduce oricărei companii care dorește să urmeze procesul de certificare ISO.
Standardul ISO 9001 specifică cerințele generale pentru dezvoltarea, implementarea și îmbunătățirea sistemelor de management al calității, în scopul de a satisface cerințele clienților. Standardul ISO 9001 poate fi aplicat de către orice organizație care dorește să îmbunătățească funcționarea sa, indiferent de mărimea sau domeniul de aplicare și este cel mai răspândit standard de management la nivel mondial.
Implementarea unui sistem de management al calității certificabil (printr-o certificare ISO 9001:2015) într-o organizație necesită îndeplinirea mai multor aspecte, precum:
- hotărârea fermă și coordonarea nemijlocită a managementului de vârf;
- implicarea conștientă și continuă a întregului personal al organizației, în primul rând a oricărui factor de decizie;
- aportul calificat al unor specialiști în domeniul managementului calității,
- stabilitate organizațională și managerială a organizației.
Bibliografie
1. https://www.srac.ro/files/documente/ISO9001FAQ_RO.pdf , accesat la data de 7 noiembrie 2019
2. https://www.calitate-management.ro/articole/newISO9001_2015.htm, accesat la data de 7 noiembrie 2019
3. https://ro.wikipedia.org/wiki/Ciclul_PDCA, accesat la data de 7 noiembrie 2019
Preview document
Conținut arhivă zip
- Standardul de calitate ISO 9001 din 2015.doc