Extras din referat
Masterplan pentru circulaie 2003
Viena deine la ora actuala unul dintre cele mai moderne i îndragite sisteme de transport public din Europa, care a evoluat de-a lungul timpului de la tramvaiele trase de cai la tramvaiele cu podea joasa i la trenul urban, de suprafaa sau subteran.
La mijlocul secolului al 19-lea, Viena i suburbiile numarau 250.000 de locuitori. Transportul se desfaura cu ajutorul lecticilor i al trasurilor - sau se mergea pe jos. În 1857 s-a hotarât în cele din urma darâmarea bastioanelor care înconjurau oraul, deschizând astfel calea dezvoltarii unui sistem de transport urban extins. Aceasta hotarâre din 1857 se reflecta i în ziua de azi în structura oraului.
În locul câmpiilor din jurul zidului fortificat al oraului s-a construit aa-numita Ringstraße, care este considerata i astazi o emblema a monarhiei austriece.
Tramvaiul cucerete Viena
În 1864 Consiliul Municipal a aprobat funcionarea de proba a tramvaiului tras de cai. Pe 4 octombrie 1865 au început în sfârit sa circule primele tramvaie de acest gen, de la Biserica Votiv în direcia Dornbach. Între firmele care furnizau astfel de servicii s-a iscat un adevarat razboi al concurenei. Din acesta cauza, la care au mai contribuit i alte câteva nereguli, linia de tramvai a fost preluata de catre municipalitate. Acest moment a marcat intrarea într-o noua era a tramvaiului la Viena. Introducerea electricitaii a fost încurajata din plin, iar sistemul de linii cu numere i litere folosit pe vremea aceea mai este utilizat înca i astazi.
Din punct de vedere al siguranei funcionarii i al rentabilitaii economice, tramvaiul s-a impus ca important mijloc de transport o data cu introducerea energiei electrice. Primul tramvai electric a circulat pe strazile Vienei pe 28 ianuarie 1887, pe linia actualei linii de tramvai 5.
In urmatorii ani reeaua de tramvaie a fost rapid electrificata, aa încât ultimele tramvaie trase de cai au fost înlocuite de cele electrice în anul 1903. Tramvaiul este poreclit de vienezi “Bim”, numele venind de la semnalul de avertizare pe care îl emite.
Trenul oraenesc - metroul
Hotarârea de a construi o cale ferata urbana a fost luata în vara anului 1892, iar pe 9 mai 1898 s-a facut deja inaugurarea!
Trenul urban era tras iniial de locomotive cu abur.
Renumele de care s-a bucurat trenul urban se datoreaza în mare parte arhitecturii de o înalta calitate - planurile, de la construirea staiilor pâna la cele mai mici detalii poarta semnatura biroului de arhitectura Otto Wagner. Ansamblul de construcii aferente caii ferate urbane, vechi de aproximativ 100 de ani, se întinde pe o distana de 40 de km i se constituie astfel drept cel mai mare imobil din ora, fiind considerat în acelai timp o adevarata motenire culturala. În acest caz este însa vorba de o motenire arhitectonica neconservata artificial, ci dimpotriva utilizata i astazi în scopul iniial, i anume acela de componenta importanta a reelei de metrou din Viena.
Actualul metrou din Viena se bazeaza într-o masura considerabila (linia M4 i o parte a liniei M6) pe vechiul tren oraenesc. E vorba de cale ferata pe care circulau trenuri trase de locomotive cu aburi.
1925 - în acest an, dupa încheierea procesului de electrificare a cailor ferate urbane, municipalitatea din Viena a repus în funciune trenul urban, ca mijloc de transport public; acesta funciona însa cu garnituri de tramvai
1976 - în acest an a circulat primul metrou (U-Bahn) în Viena, pe ruta dintre Heiligenstadt i Friedensbrücke. Iniial acesta a fost dat în funciune doar de proba; ruta pe care circula însa noul metrou era utilizata înca din 1899.
Construciile lui Wagner nu au fost apreciate mult timp la adevarata lor valoare; numeroase staii au fost darâmate. Abia în cadrul proiectelor de revitalizare a liniilor preoraeneti i de restructurare a trenurilor de-a lungul centurii interioare a oraului (Gürtel) s-a încercat sa se pastreze o parte cât mai însemnata din vechile construcii. Staiile impresionante amplasate la înalime au fost renovate cu multa grija.
O problema persista însa de pe atunci: Din cauza densitaii construciilor i a traficului continuu de pe strazile înguste, nu s-au putut construi linii de tramvai care sa traverseze centrul oraului. Pâna în ziua de azi acestea înconjoara centrul oraul pe aa-numita Ringstraße, în timp ce în centru nu se poate circula la suprafata decât cu autobuzul.
Reeaua de tramvaie atinge cea mai mare întindere
În primul razboi mondial tramvaiele erau folosite pentru diverse transporturi: trenurile de marfa transportau cartofi în ora i ranii la spitale.
În anii ‘20 tramvaiul a atins în Viena punctul culminant. Peste 3000 de vagoane circulau pe strazile capitalei.
În perioada interbelica reeaua de tramvaie din Viena a atins cea mai mare întindere, i anume 292 km.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Sistemul de Transport Vienez.doc