Sistemul de Transport Vienez

Extras din referat Cum descarc?

Masterplan pentru circulaie 2003 
Viena deine la ora actuala unul dintre cele mai moderne i indragite sisteme de transport public din Europa, care a evoluat de-a lungul timpului de la tramvaiele trase de cai la tramvaiele cu podea joasa i la trenul urban, de suprafaa sau subteran.
La mijlocul secolului al 19-lea, Viena i suburbiile numarau 250.000 de locuitori. Transportul se desfaura cu ajutorul lecticilor i al trasurilor - sau se mergea pe jos. In 1857 s-a hotarat in cele din urma daramarea bastioanelor care inconjurau oraul, deschizand astfel calea dezvoltarii unui sistem de transport urban extins. Aceasta hotarare din 1857 se reflecta i in ziua de azi in structura oraului.
In locul campiilor din jurul zidului fortificat al oraului s-a construit aa-numita Ringstrasse, care este considerata i astazi o emblema a monarhiei austriece.
Tramvaiul cucerete Viena
In 1864 Consiliul Municipal a aprobat funcionarea de proba a tramvaiului tras de cai. Pe 4 octombrie 1865 au inceput in sfarit sa circule primele tramvaie de acest gen, de la Biserica Votiv in direcia Dornbach. Intre firmele care furnizau astfel de servicii s-a iscat un adevarat razboi al concurenei. Din acesta cauza, la care au mai contribuit i alte cateva nereguli, linia de tramvai a fost preluata de catre municipalitate. Acest moment a marcat intrarea intr-o noua era a tramvaiului la Viena. Introducerea electricitaii a fost incurajata din plin, iar sistemul de linii cu numere i litere folosit pe vremea aceea mai este utilizat inca i astazi.
Din punct de vedere al siguranei funcionarii i al rentabilitaii economice, tramvaiul s-a impus ca important mijloc de transport o data cu introducerea energiei electrice. Primul tramvai electric a circulat pe strazile Vienei pe 28 ianuarie 1887, pe linia actualei linii de tramvai 5.
In urmatorii ani reeaua de tramvaie a fost rapid electrificata, aa incat ultimele tramvaie trase de cai au fost inlocuite de cele electrice in anul 1903. Tramvaiul este poreclit de vienezi "Bim", numele venind de la semnalul de avertizare pe care il emite.
Trenul oraenesc - metroul
Hotararea de a construi o cale ferata urbana a fost luata in vara anului 1892, iar pe 9 mai 1898 s-a facut deja inaugurarea!
Trenul urban era tras iniial de locomotive cu abur.
Renumele de care s-a bucurat trenul urban se datoreaza in mare parte arhitecturii de o inalta calitate - planurile, de la construirea staiilor pana la cele mai mici detalii poarta semnatura biroului de arhitectura Otto Wagner. Ansamblul de construcii aferente caii ferate urbane, vechi de aproximativ 100 de ani, se intinde pe o distana de 40 de km i se constituie astfel drept cel mai mare imobil din ora, fiind considerat in acelai timp o adevarata motenire culturala. In acest caz este insa vorba de o motenire arhitectonica neconservata artificial, ci dimpotriva utilizata i astazi in scopul iniial, i anume acela de componenta importanta a reelei de metrou din Viena.
Actualul metrou din Viena se bazeaza intr-o masura considerabila (linia M4 i o parte a liniei M6) pe vechiul tren oraenesc. E vorba de cale ferata pe care circulau trenuri trase de locomotive cu aburi. 
1925 - in acest an, dupa incheierea procesului de electrificare a cailor ferate urbane, municipalitatea din Viena a repus in funciune trenul urban, ca mijloc de transport public; acesta funciona insa cu garnituri de tramvai
1976 - in acest an a circulat primul metrou (U-Bahn) in Viena, pe ruta dintre Heiligenstadt i Friedensbrucke. Iniial acesta a fost dat in funciune doar de proba; ruta pe care circula insa noul metrou era utilizata inca din 1899.
Construciile lui Wagner nu au fost apreciate mult timp la adevarata lor valoare; numeroase staii au fost daramate. Abia in cadrul proiectelor de revitalizare a liniilor preoraeneti i de restructurare a trenurilor de-a lungul centurii interioare a oraului (Gurtel) s-a incercat sa se pastreze o parte cat mai insemnata din vechile construcii. Staiile impresionante amplasate la inalime au fost renovate cu multa grija.
O problema persista insa de pe atunci: Din cauza densitaii construciilor i a traficului continuu de pe strazile inguste, nu s-au putut construi linii de tramvai care sa traverseze centrul oraului. Pana in ziua de azi acestea inconjoara centrul oraul pe aa-numita Ringstrasse, in timp ce in centru nu se poate circula la suprafata decat cu autobuzul.
Reeaua de tramvaie atinge cea mai mare intindere
In primul razboi mondial tramvaiele erau folosite pentru diverse transporturi: trenurile de marfa transportau cartofi in ora i ranii la spitale.
In anii '20 tramvaiul a atins in Viena punctul culminant. Peste 3000 de vagoane circulau pe strazile capitalei.
In perioada interbelica reeaua de tramvaie din Viena a atins cea mai mare intindere, i anume 292 km.


Fisiere in arhiva (1):

  • Sistemul de Transport Vienez.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!