Cap.I. Conceptul de management public 1.Caracteristici: - caracter politic -caracter integrator - caracter de diversitate - caracter complex - caracter de sinteza 2. Functii: -functia de previziune - functia de organizare - functia de coordonare - functia de antrenare - functia de control-avaluare Cap. II. Specificul serviciilor publice locale in conceptual managementului public 1.Servicii publice :notiuni si trasaturi 2.Sfera serviciilor publice locale 3.Oraganizarea si functionarea 3. Principii Cap. III. Serviciile publice locale si aparatul propriu de specialitate al autoritatilor publice locale
Cap. I Evolutia si dezvoltarea conceptului de management public Aparitia si dezvoltarea notiunii de management public corespunde unei evolutii progresive a metodelor de gestiune publica.Dezvoltarea sectorului public este marcata printr-o puternica traditie si numeroase valori. Avand in vedere cresterea rolului pe care il joaca administratiile centrale si locale in gestionarea intereselor cetatenesti,a prins contur si se dezvolta o noua ramura a managementului si anume managementul public. Managementul public nu poate fi identificat cu managementul organizatiilor private, tocmai pentru ca un intreg ansamblu de norme,principii si asteptari il diferentiaza si ii determina o noua misiune. Managementul public central si local.nu se mai poate rezuma doar la gestionarea resurselor,ci trebuie sa aiba in vedere solutionarea decalajului tot mai mare dintre resursele materiale ,financiare ,umane,informationale,avute la dispozitie si nevoia de resurse necesare pentru acoperirea volumului de sarcini publice. Un management public performant presupune personal o foarte buna pregatire generala si o noua viziune asupra rolului organizatiilor publice in societate. Managementului public ai revine un rol determinant in evolutia ascendenta a organizatiilor publice. Necesitatea managementului public este justificata in opinia noastra de argumente puternice,printre care citam: -identificarea si analiza structurilor din cadrul organizatiilor publice,a relatiilor existente intre componentele sectorului public; - identificarea si optimizarea sarcinilor,competentelor si responsabilitatilor ce revin managerilor publici; - identificarea ,cunoasyterea si aplicarea principalelor metode,tehnici si instrumente manageriale commune si specifice fiecarei organizatii publice; - identificarea si intelegerea particulariltatilor ce apar in acest domeniu distinct al stiintei. Plecandu-se de la aceste premise, in literature de specialitate se apreciaza ca " managementul public ofera concepte,principii,metode si tehnici pentru intelegerea si perfectionarea continua a proceselor de management si de executie din institutiile publice si al stilului de management al functionarilor publici permanenti alesi din sectorul public. Introducerea progresiva a notiunii de management public in practica institutiilor publice este sustinuta de numeroase evolutii de fond: - cresterea interventiilor publice; - criticile aduse metodelor traditionale de management; - evolutiile sociologice Managementul public nu se defineste prin opozitia fata de regulile traditionale ale gestiunii publice desi introducerea de noi metode in organizatiile din sectorul public poate creea o adevarata dezordine. Managementul public se abordeaza intr-un sens dublu astfel: -in sens larg,atunci cand are in vedere activitatea autoritatilor publice din sfera celor trei puteri statale,incluzand intregul sector public; - in sens restrans,vizeaza exclusive organizarea,functionarea,eficientizarea sistemului administratiei publice. Intrucat lucrarea noastra vizeaza managementul serviciilor publice locale,respective organismele specializate create de cautoritatile administratiei publice,vom aborda in continuare problematica numai din acest punct de vedere- cu alte cuvinte,sensul restrans al managementului public. 1.1.Caracteristici ale managementului public A. Caracter politic Managementul public se afla sub cupola factorului politic,realitate atestata de modul de constituire al autoritatilor care formeaza sistemul asdministratiei publice si de atributiile pe care le exercita aceste autoritati. In plan local si regional,autoritatile administratiei publice(consiliile locale,judetene,primarii) , se aleg in mod democratic,pe baza propunerilor formulate de partidele politice.. B. Caracter integrator Studiaza procesele si relatiile de management care se formeaza in cadrul administratiei publice,in scopul de a identifica solutiile de perfectionare si rationalizare a sistemului administrative. C. Caracterul de diversitate Aceasta particularitate a managementului isi gaseste explicatia si determinarea in diversitatea organizatiilor care constituie impreuna sistemul administratiei publice;autoritati cu competenta teritoriala, limitata doar la o parte a teritoriului(judet,oras,comuna) In aceasta categorie se include:consiliile locale si judetene,primarii,prefectii,serviciile descentralizate ale ministerelor si celorlalte organe ale administratiei publice. D. Caracterul complex. Spre deosebire de activitatea celorlalte autoritati statale,activitatea desfasurata de autoritatile administratiei publice este deosebit de complexa. E. Caracterul de sinteza Managementul public trebuie sa-si adapteze si sa preia din alte domenii concepte ,metode si tehnici, a caror valoare a fost deja experimentata si care pot fi implementate de functionariipublici,cu efecte benefice asupra activitatii proprii.. Managementul public apare ca urmare a unei evolutii progresive a metodelor de gestiune in sectorul public. Fiind desprins din managementul general,managementul public indeplineste functiile enuntate de H.Fayol,respective:functia de previziune,functia de coordonare,functia de antrenare si functia de control-avaluare,cu particularitatile specifice administratiei publice.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.