Managmentul este procesul prin care se actioneza impreuna si cu altii pentru atingerea obiectivelor comune. Managerul poate fi definit ca proces, grup de oameni si ca arta si stiinta iar in evolutia sa a cunoscut mai multe etape de evolutie, de la conducerea emperica la cea stiintifica. Din acest motiv, astazi cunoastem mai multe scoli de management: I. SCOALA EMPIRICA Ce reprezinta? - Abordeaza stiinta conducerii pe pozitia conducatorilor eficienti, a experientei si a modului lor de a actiona. - Utilizeaza in predare analiza si studiile de caz, furnizand descrieri, observatii, exemple. - Analiza experientei constituie o baza de referinta pentru modul de a actiona in viitor Caracteristici: o Preocupare de cercetare in organizarea procesului de productie cu scopul cresterii eficientei o Accepta cunostiintele care au valoare practica imediata pentru sporirea eficientei afacerilor o Preocuparile psiho-sociologice se reduc la elaborarea unor recomandari pentru conducatori II. SCOALA CLASICA Dinte cei mai importanti reprezentanti au fost: ? F.W. Taylor ( The principles of scientific management, 1911) a elaborat urmatoare principii a managementului: 1. Studiul tuturor cunostintelor traditionale, inregistrarea, clasificarea si transformarea acestora in legi stiintifice; 2.Selectia stiintifica a muncitorilor, perfectionarea calitatii si cunostintelor acestora; 3. Punerea in aplicare a studiului muncii de catre muncitori stiintific antrenati 4.Repartizarea aproape egala a muncii executate in intreprindere intre muncitori si manageri 5.Realizarea cooperarii intre oameni, in locul individualismului haotic. ? Henry Fayol - a scris lucrarea "Administration Industrielle et Generale" in care a delimitat functiile managementului si functiunile firmei, a formulat un set de principii ale managementului si a identificat atributele managerului. In opinia sa, functiile managementului, functiunile organizatiei si atributele managerilor sunt: a.Functiile managementului: 1. a prevedea (a evalua viitorul si a-l pregati), 2. a organiza (a intreprinde, a dota o intreprindere cu materiale, utilaje, capital si resurse umane pentru a putea functiona), 3. a comanda ("a trage cele mai mari foloase de la cei care formeaza unitatea in interesul intreprinderii"), 4. a coordona (a realiza armonia intre toate componentele intreprinderii, pentru a-i facilita functionarea si succesul) si a 5. a controla ( a verifica daca totul se petrece conform programului adoptat si principiilor amise); b.Functiile organizatiei: tehnica, financiara, comerciala, contabila, de securitate si manageriala; c.Atributele managerilor: calitati fizice (sanatate, vigoare), mentale (abilitatea de a intelege si a invata, judecata, vigoare mentala si adaptabilitate), morale (fermitate, responsabilitate, initiativa, loialitate, tact si demnitate), educationale (autoperfectionare) si experineta (vechime in munca).
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).