Roluri si Competente Manageriale

Extras din referat Cum descarc?

Roluri si competente manageriale
Prin manageri desemnam persoanele chemate sa materializeze actul de conducere, respectiv persoanele investite cu autoritate, capacitate decizionala si responsabilitate privind folosirea cu eficienta maxima a resurselor disponibile ale firmei. O persoana/salariat ce detine in structura interna de functionare a unei firme o pozitie de manager dispune de anumite competente (de a lua decizii, de a aloca resurse, de a influenta comportamentul altora etc.), insa ii revin si anumite raspunderi sau responsabilitati (fata de actionari sau proprietari, fata de seful ierarhic, fata de alti colegi, fata de diverse institutii ale statului etc.).
Atunci cand ne referim la firma/companie, idee valabila insa si pentru alte tipuri de institutii, in raport de autoritate, puterea de decizie si responsabilitate, managerii din structura acesteia se pot situa pe 3 nivele de importanta (teoria discuta de trei tipuri distincte de manageri); cel mai adesea, firma sau organizatia de alt tip se prezinta grafic ca o structura piramidala, respectiv:
a) Managerii de prima linie sau supervizorii - fac legatura intre executanti si managerii de pe nivelul superior lor. Ei raspund de productia curenta a bunurilor si serviciilor si petrec cea mai mare parte a timpului comunicand si rezolvand problemele legate de aceasta. Sunt cunoscuti sub denumiri ca: sef de sectie, sef de atelier, supraveghetor, maistru etc.
b) Managerii de nivel mediu - transforma strategiile si politicile globale comunicate de catre managerii de varf in obiective si programe specifice. Timpul lor este dedicat in principal diferitelor intalniri de lucru, intocmirii unor rapoarte si comunicari cu nivelele manageriale superior si inferior lor.
c) Managerii de varf sau superiori stabilesc obiectivele, strategiile si politicile, reprezinta organizatia in raporturile cu administratia centrala si/sau locala si cu partenerii de afaceri, fiind raspunzatori de procesele decizionale de ansamblu ale organizatiei. Cea mai mare parte a timpului de munca o petrec comunicand cu alti manageri de varf din cadrul firmei si/sau cu persoanele importante din afara firmei. 
Dupa sfera de cuprindere a activitatilor coordonate, managerii se impart in doua categorii :
- manageri functionali, care sunt responsabili pentru o singura activitate din cadrul organizatiei, cum este, spre exemplu, productia, marketingul;
- manageri generali care conduc unitati complexe cum ar fi o companie, o filiala sau o divizie operativa independenta, in care se desfasoara un complex de activitati eterogene.
Desi procesul de management difera mult de la o firma la alta putem identifica urmatoarele activitati/roluri ce revin unui manager:
o managerul lucreaza cu si prin alti oameni, raspunzand pentru activitatea lui proprie, dar si pentru cea a subordonatilor lui; rezulta ca el isi atinge obiectivele prin altii insa si prin efortul propriu depus;
o managerul asigura cresterea/expansiunea firmei, dezvoltarea tehnologica si cresterea performantelor ei in timp; el trebuie sa tina seama de caracterul ciclic al evolutiei firmei pe ,,n" ani;
o managerul asigura un echilibru intre scopurile si prioritatile existente in contextul alocarii resurselor disponibile, tinand seama de faptul ca resursele sunt intotdeauna limitate;
o o mare parte din activitatea managerilor consta in adoptarea de decizii curente si de perspectiva, pe baza unui ansamblu de informatii; unii autori considera ca adoptarea deciziilor este insasi esenta a ceea ce face un manager;
o managerul asigura motivarea/satisfacerea salariatilor (salarii, premii, promovare, participare la decizii etc.), actionand inclusiv ca mediator intre diferite grupuri, in relatia cu sindicatele etc.;
o managerii devin in timp un simbol, atat in relatiile cu proprii salariati ai firmei, cat si in relatiile cu persoane din afara ei; ei trebuie sa-si dezvolte un stil adecvat de management si sa adopte un comportament etic in afaceri
In rezolvarea problemelor cu care se confrunta managerii trebuie sa indeplineasca, in combinatii diferite (dupa nivelul ierarhic pe care se situeaza) functiile de baza ale managementului: planificarea, organizarea, conducerea (coordonarea sau leadership-ul) si controlul. Indeplinirea acestor functii de baza presupune cumulul unor comportamente sau set de roluri manageriale.
Fiecare functie in parte presupune prezenta unei combinatii de roluri, iar importanta relativa a diferitelor roluri variaza in functie de nivelul ierarhic pe care se situeaza managerul si de functia indeplinita la un moment dat.
Henry Mintzberg a realizat un studiu asupra unui grup de manageri care l-a dus la descoperirea unui set de roluri jucate de manager.


Fisiere in arhiva (1):

  • Roluri si Competente Manageriale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!