1.1. Scurt istoric al notiunii de resurse umane Folosirea oamenilor in sensul de resurse umane dateaza din cele mai vechi timpuri. Incepand cu secolul trecut, eforturile depuse pentru conducerea resurselor umane au luat o forma organizata si s-au conturat sub aspectul unei specializari. In istoria managementului resurselor umane se disting urmatoarele 4 etape principale: - Sistemul meseriilor; - Managementul stiintific; - Abordarea prin prisma relatiilor umane; - Abordarea actuala a resurselor umane, de tipul stiinta organizationala. Din cele mai vechi timpuri, in Egiptul si in Babilionul antic, ucenicii erau pregatiti pentru a putea prelua indatoririle mesterilor. In Europa, pregatirea pe meserii s-a raspandit incepand cu secolul al XIII-lea. Fondatorul managementului stiintific a fost inginerul american Federic W. Taylor. El considera ca exista o cale optima de indeplinire a sarcinilor de serviciu, aceasta cale dovedindu-se a fi cea mai rapida si cea mai ieftina, deci cea mai eficienta. Taylor si discipolii sai sustineau faptul ca muncitorii doreau sa fie folositi in mod eficient, fiind motivati de bani, insa aceasta conceptie s-a dovedit incorecta, pentru ca nu tinea seama de sentimentele muncitorilor si de motivatiile reale ale acestora. Serviciul de personal a progresat spectaculos in perioada anilor '70 - '90. Inaintea primului razboi mondial, responsabilitatea angajarii si conducerii salariatilor erau asumate de directorul intreprinderii, iar salarizarea, de serviciul contabilitate. Un important autor de la inceputul secolului XX, Fayol, precizeaza in lucrarea sa ,,Administration generale et industrielle" o serie de servicii: administrativ, tehnic, comercial, financiar, contabil si de securitate, fara sa aminteasca de serviciul personal. Activitatile ce corespund astazi acestui serviciu se regasesc in cele specifice serviciilor administrativ si contabil si mai ales celui de securitate. In perioada anilor 1910-1920 apar sefii si serviciile de personal, ca functii autonome. Dupa cel de-al doilea razboi mondial aceste servicii se diversifica, incluzand un serviciu de formare. Anii '50 marcheaza caracterul administrativ al functiunii de resurse umane, aceasta fiind limitata la operatiile de control ale sefului de personal. Astfel, functiunea de resurse umane nu era implicata in deciziile importante ale intreprinderii. Anii '60 se caracterizeaza prin largirea orizontului functiunii la nivel de personal, cu un director de personal, si prin participarea sa la deciziile strategice ale intreprinderii. Anii '80, care continua si in prezent, este definita ca perioada dezvoltarii resurselor umane, punandu-se accent pe cresterea potentialului uman si pe relatiile sociale din interiorul intreprinderii. Deciziile care se iau in legatura cu resursele umane ale intreprinderii sunt tot mai importante si prezinta un dublu caracter: economic si social. Functiunea de resurse umane trebuie sa-si asume responsabilitatea sociala a intreprinderii. 1.2. Definirea termenului de resurse umane In functie de marimea intreprinderii si de gradul de complexitate al sarcinilor, resursele umane pot lua forma de serviciu de personal, de directie de personal sau de departament de resurse umane. Bill Gates, presedintele fondator al firmei Microsoft, declara in 1992: ,,Daca 20 dintre cei mai buni oameni cu care lucrez ma parasesc, in cateva luni nu veti mai auzi de Microsoft". Munca personalului este cea care asigura activitatea intreprinderii. Personalul este cea mai importanta resursa a intreprinderii. Administrarea acestei resurse inseamna organizarea si tratarea salariatilor astfel incat acestia sa-si utilizeze la maximum capacitatile individuale in procesul muncii, sa obtina satisfactia de a li se recunoaste realizarile personale si de a promova, oferind in schimb servicii maxime intreprinderii din care fac parte.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).