Relatii Publice - Comunicarea Organizationala

Extras din referat Cum descarc?

Evolutia si semnificatia termenilor de comunicare si management
Comunicarea a fost perceputa ca element fundamental al existentei umane inca din antichitate. In fapt, insasi etimologia termenului sugereaza acest lucru. cuvantul ,,comunicare" provine din latinescul ,,communis" care inseamna, in traducere libera, ,,a pune de acord", ,,a fi in legatura cu" sau ,,a fi in relatie", desi termenul circula frecvent in vocabularul anticilor cu sensul de ,,a transmite si celorlalti".
Desi termenul este de origine latina, primele preocupari cu deosebire practice pentru comunicare le-au avut grecii. Pentru acestia, arta cuvantului, maiestria de a-ti construi discursul si de a-l exprima in agora era o conditie indispensabila statutului de cetatean. Elemente concrete de teorie a comunicarii apar insa prima data in lucrarea lui Corax din Siracuza, ,,Arta retoricii", in secolul VI inainte de Hristos. Platon si Aristotel vor continua aceste preocupari, institutionalizand comunicarea ca disciplina fundamentala de studiu, alaturi de filozofie si matematica, in Lyceum si in Academia Greaca. 
Romanii vor prelua de la greci aceste preocupari, dezvoltandu-le si elaborand in jurul anului 100 inainte de Hristos, primul model al sistemului de comunicare. Evul Mediu, odata cu dezvoltarea bisericii si a cresterii rolului sau in viata oamenilor, odata cu dezvoltarea drumurilor comerciale si cu cristalizarea primelor formatiuni statale, va conferi noi dimensiuni comunicarii. Putem vorbi chiar de o institutionalizare a acestei activitati, in sensul ca in toate statele existau, pe langa liderul autohton, indivizi instruiti care aveau tocmai menirea de a se ocupa de redactarea actelor oficiale, de consemnarea faptelor, de elaborarea legilor.
Un rol important in extinderea comunicarii l-a avut si dezvoltarea drumurilor comerciale. Acestea au facilitat crearea postei ca principal sistem de comunicare, incepand cu secolul XIV.
Epoca moderna a reprezentat boom-ul dezvoltarii comunicarii sub toate aspectele ei. Progresul tehnico-stiintific a favorizat aparitia telefonului, a trenului, a automobilului, intensificand comunicarea nu atat intre indivizi, cat mai cu seama intre comunitati. De asemenea, progresul inregistrat a determinat crearea de noi sisteme si modalitati de comunicare. 
Comunicarea manageriala nu poate fi privita in afara managementului. Ea reprezinta o componenta majora, fundamentala a acestuia. Evolutia managementului a determinat aparitia unor forme specifice de comunicare pentru fiecare etapa din dezvoltarea sa.
Managementul apare ca activitate practica odata cu civilizatia, in procesul de diviziune a muncii, dar ca domeniu de sine statator, ca stiinta, managementul capata identitate relativ recent. Acest fenomen -a datorat si faptului ca managementul este strans legat de organizarea economica, de realizarea oricarei activitati economice producatoare de bunuri sau de servicii.
Managementul inceputului de secol s-a realizat simultan cu boom-ul dezvoltarii economice si industriale, ceea ce a determinat perceperea managementului ca ,,management al masinilor". Dezvoltarea era echivalenta, potrivit principiilor epocii, ca o dezvoltare tehnica, o preocupare cat mai intensa pentru eficientizarea masinilor, pentru cresterea ponderii acestora in orice domeniu de activitate. Aceasta perioada a condus la existenta unui management de tip autocratic. Notiunea de sef era sinonima cu notiunea de manager, fapt ce determina existenta unei comunicari e tip prescriptiv. Rolul comunicarii era acela de a transmite informatiile de sus in jos. De cele mai multe ori aceste informatii, instructiuni avea caracter de sarcina obligatorie. Era o comunicare verticala si in general intr-un singur sens.
Dupa Al Doilea Razboi Mondial, odata cu schimbarile importante din societate, cu rolul din ce in ce mai crescut al sindicatelor, relatiile de management cu accent pe importanta masinii se modifica, de data aceasta accentul cazand asupra oamenilor. Este vorba deci, de un management umanizat, care schimba perspectiva comunicarii manageriale. Managerul nu mai este un simplu organizator al masinilor, un simplu administrator al resurselor materiale, ci si un administrator al resurselor umane. Comunicarea manageriala apare astfel ca o functie de o importanta vitala in activitatea de management, ca instrument de lucru in managementul resurselor umane, in indeplinirea functiilor si i realizarea obiectivelor organizatiei. Rolul comunicarii creste intr-atat incat cursurile e comunicare manageriala introduse inca din 1920 la universitatile din Harvard, Virginia Darden School si Dartmouth Tuck School din Statele Unite ale Americii devin obligatorii pentru educatia oricarui manager american, impunandu-se ceva mai tarziu si in Europa. 
Dupa anii 1970, odata cu aparitia managementului de performanta, managerul devine si intreprinzator pe langa administrator de resurse si lider. Datorita diferentierii atributiilor sale si a complexitatii acestora, comunicarea manageriala devine o adevarata forta, ocupa un loc central in activitatea oricarui manager. Ca si in zilele noastre, managerul este deopotriva administrator care organizeaza procesele existente la nivel organizatoric, decident ca lider, conducator eficient, iar ca intreprinzator actioneaza in momentul potrivit pentru buna functionare a organizatiei. Toate aceste activitati sunt exercitate sub tutela ,,dictatoriala" a comunicarii manageriale care, repet, ocupa un loc privilegiat in ierarhia ,,ocupatiilor" unui manager.
Relatii publice si gestionarea imaginii institutiilor
Dupa Official Statement of Public Relations, adoptata in 1982 de Public Relations Society of America (cea mai mare asociatie de profil), relatiile publice ,,ajuta societatea noastra complexa si pluralista sa ia decizii si sa functioneze mai eficient, contribuind la intelegerea reciproca dintre grupuri si institutii". Pentru a putea sa-si atinga scopurile si sa functioneze bine organizatiile trebuie sa dezvolte relatii eficiente cu mediul lor, altfel spus cu diferitele categorii de public cu care interfereaza. Conducerile institutiilor trebuie sa cunoasca si sa inteleaga atitudinile si valorile acestor categorii de public. In consecinta, specialistii in relatii publice actioneaza in calitate de consilieri ai conducerii, fiind mediatori intre aceasta si publicurile interne si externe. Din aceasta perspectiva Official Statement of Public Relations defineste functia manageriala a relatiilor publice prin urmatoarele tipuri de activitati:


Fisiere in arhiva (5):

  • Relatii Publice - Comunicarea Organizationala
    • anexa.doc
    • BIBLIOGRAFIE MODIFICATA.doc
    • introducere.doc
    • prima pagina.doc
    • total.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!