Recrutarea si Selectia Personalului in Administratia Publica

Extras din referat Cum descarc?

I. Introducere
Omul este cel care invarte totul, el se foloseste de toate celelalte resurse .Fara oameni nu ar exista organizatii, iar organizatiile servesc oamenilor, insa fara oamenii potriviti organizatiile nu pot functiona la nivel optim. Dupa conceptia moderna oamenii nu sunt angajati pentru a ocupa anumite pozitii din interiorul companiei ci pentru a indeplini anumite roluri."Obiectivele planificarii resurselor umane constau in obtinerea oamenilor potriviti, in numarul necesar si cu abilitatile, cunostintele precum si cu experientele necesare, in posturile potrivite, la locul si timpul potrivit, cu un cost adecvat. " Organizatia poate supravietui si in functie de modul cum isi alege resursele umane, de modul cum investeste in aceste resurse si cum le exploateaza, prin recrutarea potentialilor candidati si mai apoi prin selectie. Prima data sunt alesi candidatii pentru posturile vacante, la o prima triere si apoi recrutati angajatii. Recrutarea si selectia personalului sunt activitati interdependente, in sensul ca prin recrutare se hotaraste numarul si tipurile de candidati din care urmeaza a se face selectia. "Obiectivul activitatii de recrutare consta in identificarea unui numar suficient de mare de candidati, astfel incat cei care indeplinesc conditiile sa poata fi selectati" ,iar ,,selectia personalului este acea activitate a managementului resurselor umane care consta in alegerea, potrivit anumitor criterii, a celui mai competitiv sau mai potrivit candidat pentru ocuparea unui anumit post." 
Spuneam ca procesele de recrutare si selectie sunt interdependente, deoarece in momentul in care managerul sau seful de departament solicita ocuparea unui post ramas vacant aceste procese se declanseaza din necesitate.Realizand o sinteza a studiilor din literatura de specialitate, voi porni de la urmatoarea definitie: procesul de recrutare si selectie presupune identificarea persoanelor potentiale, potrivite posturilor vacante si selectarea acestor persoane prin intermediul unor criterii prestabilite.
,,Rolul departamentului de resurse umane ramane in continuare unul administrativ, spune un studiu realizat de Business Edu si Corporate Dynamics International in perioada mai-august 2007. In plus, reiese ca departamentul de resurse umane are un rol mai mult de executie a deciziilor venite de la top management care detine "painea si cutitul" in companii. Inca predomina faptul ca managerii HR pun pret mai mare pe partea administrativa si mai putin pe definirea strategiilor.In 80% din cazuri, departamentul de resurse umane are un rol administrativ. La nivelul intregii tari se observa ca 80% dintre persoanele intervievate percep rolul departamentului de resurse umane ca fiind unul administrativ.
Potrivit studiului, departamentul de resurse umane inca mai are drept atributii gestionarea cartilor de munca, a adeverintelor, impartirea bonurilor de masa, dar si alte activitati de acest gen. Totusi, functionalitatile departamentului de resurse umane, asa cum au fost identificate in cadrul studiului, sunt grupate in doua categorii: recrutare si selectie, training intern, salarizare si evaluarea performantei, prezente la majoritatea departamenteleor de HR si o a doua grupa formata din proiecte de strategie, selectarea de furnizori, dezvoltarea manageriala si project management de HR, activitati prezente la jumatate dintre cei chestionati. In concluzie, majoritatea angajatorilor se orienteaza catre rezolvarea problemelor si obtinerea unor rezultate. >> Practic, potrivit datelor, doua treimi din activitatea departamentului de HR este considerata ca fiind de natura administrativa. Asa se explica poate numarul scazut de proiecte strategice care se realizeaza la nivelul intregii tari, precum si cantitatea imensa de munca pe care trebuie sa o desfasoare departamentele de HR din Romania in ultima vreme . In ultima perioada, companiile au inceput sa realizeze importanta unui departament de resurse umane. Acest fapt rezulta si din numarul mare de angajari care se fac in acest sector. Lipsa de specialisti de pe piata interna a determinat unii angajatori sa recruteze persoane fara studii in domeniu, pe care apoi sa ii formeaza in companie. 
Potrivit specialistilor, o companie nu se poate dezvolta daca nu exista o componenta umana bine structurata. Rolul departamentului de resurse umane este sa colaboreze cu toate celelalte zone ale companiei si din acest motiv trebuie sa fie foarte bine structurat si foarte bine pus la punct. In plus, un departament de resurse umane in adevaratul sens al cuvantului trebuie sa fie condus de un HR Manager cu atributii in implementarea unor politici si strategii active pe componenta personal." Managementul personalului trebuie armonizat astfel incat sa asigure un nivel acceptabil in legislatia administrativa, respectandu-se standardele cerute de serviciul public.Pentru a se realiza acest lucru, serviciul public trebuie privit ca o functie manageriala comuna in administratia publica. Aceasta functie comuna va asigura respectarea principiilor administrative legale si a conditiilor de baza, cum ar fi recrutarea si promovarea bazate pe merit, salarizarea corecta, responsa!bilitati si drepturi egale, conditii de munca nediscriminatorii in intregul sistem adminis!trativ. 
II. Resursele umane in administratiile europene
Rolul principal al statului modern intr-o economie de piata democratica este sa asigure conditiile si standardele vietii de zi cu zi a indivizilor, cat si ale entitatilor legale. Principalul mecanism utilizat de catre stat este legea. Transmiterea si impunerea hotararilor Parlamentului si a legislatiei afe!rente, monito!riza!rea efectelor acestora si furnizarea mecanismelor de corectare si redresare a lor sunt cateva tinte importante pentru oricare stat modern.
In domeniul pietei muncii statul trebuie sa regle!menteze relatiile de baza dintre angajatori si angajati, sa stabileasca standarde minime pentru a asigura conditii de munca pentru toti indivizii si, de asemenea, sa defineasca drepturile si obligatiile celor doua parti.
Statul are, de asemenea, rolul de angajator. In aceasta calitate, trebuie sa asigure performanta, eficienta profesionala si impartia!litatea administratiei publice. Aceasta responsabilitate manageriala creeaza nevoia unor reglementari specifice ale activitatii angajatorilor statului in calitatea sa de angajator: politici privind conducerea si cariera, sisteme manageriale de selectie, recrutare, promovare si remunerare, care toate au scopul de a garanta calitatea inalta si omogena a conducerii si a performantelor sale la toate nivelurile si ramurile guvernarii.
In stransa legatura cu rolul sau de angajator, statul are si respon!sabilitati constitutionale in ceea ce priveste coordonarea administratiei publice in conformitate cu principiile stipulate in Constitutie si in Legea administratiei publice. Mai mult chiar, statul trebuie sa asigure performanta administratiei publice, in concordanta cu aceste principii de baza.
Notiunea moderna de administratie publica se refera la o delegare ierarhica a puterilor statului catre indivizii care opereaza in sistemul public. Acestia, functionarii publici, nu sunt simpli angajati ai statului, desi sunt delegati cu puterile acestuia. Ei trebuie sa se asigure ca acele principii constitu!tionale si administrative sunt aplicate in toate activitatile administratiei publice.
Legislatia este cea care stabileste, de obicei, relatiile dintre stat si functionarii publici. Chiar daca unele aspecte ale acestor relatii sunt stabilite prin contracte individuale sau colective de munca, partile implicate in asemenea acorduri nu pot neglija principiile constitutionale si administrative legale. Deci, oricare ar fi sursa legala de reglementare a relatiei dintre stat si functionarii publici, textul acesteia trebuie sa contina un set de principii administrative legale in sensul descris mai sus, pentru a putea fi impuse oficialilor publici.


Fisiere in arhiva (1):

  • Recrutarea si Selectia Personalului in Administratia Publica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!