Recenzia cărții - Comerț interindustrial

Cuvinte : 5003
Mărime: 648.36KB (arhivat)
Publicat de: Leonid Luca Martin
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Cartea „Comert interindustrial”, scrisa de lector universitar doctor Nicoleta Enica, a fost publicata in 2003 de Editura ASE Bucuresti.

Lucrarea are un nivel academic ridicat si se încheie cu o aplicatie practica valoroasa, constând într-o ancheta care diagnosticheaza starea de fapt în comertul cu bunuri intermediare din România. Problematica tratata este vasta: sunt definite comertul interindustrial, categoriile de bunuri si servicii care intra în sfera acestuia si este scoasa în evidenta importanta acestui domeniu al comertului. Sunt tratate in amanunt pietele pe care acesta se desfasoara, cumparatorii si procesul de cumparare precum si modul de organizare al comertului interindustrial, vazut prin prisma vânzatorilor. Cartea contine capitole dedicate canalelor de distributie si intermediarilor, modului de proiectare si administrare a canalelor de distributie si strategiilor de marketing. Este abordata activitatea de management a firmelor care activeaza în acest domeniu, împreuna cu aspectele ei specifice. Capitolele finale sunt dedicate tehnicilor de studiu si prospectare a pietei si descrierii problematicii specifice distributiei bunurilor destinate comertului intermediar în România, încheindu-se cu consideratii legate de o noua abordare a acestui domeniu în conditiile specifice tarii noastre. În elaborarea lucrarii s-a folosit o bibliografie impresionanta, precum si experienta stiintifica si practica a autoarei.

Primul capitol al lucrarii trateaza „Pozitionarea notiunii de comert intermediar în cadrul mecanismului pietei”. În lui se traseaza în linii generale domeniul de studiu care va fi detaliat în capitolele urmatoare. Retinem de aici definitia data de Comisia Nationala de Statistica pentru consumul intermediar: valoarea bunurilor (altele decât bunurile de capital fix) si serviciilor destinate pietei, consumate în procesul de productie. În contrast, consumul final este definit ca valoarea bunurilor si serviciilor utilizate pentru satisfacerea directa a nevoilor umane, individuale si colective.

Cumparatorul industrial este definit ca o entitate care cumpara bunuri si servicii pentru scopul specific al productiei industriale, agricole, pentru a fi utilizate în cadrul proceselor de management ale firmelor industriale, profesionale sau de servicii.

Clasificarea cumparatorilor este detaliata mai departe, ei putând fi:

- Industriali: cei care cumpara produse si servicii pentru scopuri productive si comerciale tangibile.

- Institutionali: cei care cumpara bunuri si servicii pentru a realiza un serviciu, intangibil si nu totdeauna destinat unui scop comercial

- Intermediari: cumpara bunuri si servicii în scopul revânzarii sau pentru a facilita revânzarea altor bunuri si servicii.

Sunt tratate si produsele industriale, adica acele produse destinate în primul rând pentru a fi folosite în producerea altor produse sau pentru a asigura o serie de servicii în domeniul industrial. Este subliniat faptul ca multe din produsele industriale au un caracter dual, ele putând fi si obiectul consumului final. Diferentierea acestora fata de produsele destinate consumului final provine din scopul ultim caruia îi sunt destinate fiecare, în forma lor actuala. Mai departe, produsele industriale sunt clasificate în cinci categorii, dupa domeniile lor de utilizare: materii prime, materiale, instalatii, echipamente accesorii si marfurile care asigura buna desfasurare a procesului de productie.

Sunt trecute în revista particularitatile procesului de cumparare pentru produsele destinate consumului intermediar, precum si complexitatea deciziei de cumparare în acest domeniu, cu implicatiile ei. Toate aceste chestiuni vor fi detaliate în capitolele urmatoare.

Capitolul al doilea se ocupa de „Specificul pietei produselor destinate consumului intermediar”. Sunt descrise aici pietele produselor industriale, alcatuite din firmele si agentii comerciali care comercializeaza bunuri si servicii, pe care le cumpara în vederea producerii de alte bunuri si servicii sau în vederea revânzarii. Sunt expuse diferentele majore între piata produselor industriale si piata produselor destinate consumului final:

- consumatorii existenti în cadrul pietei finale sunt foarte numerosi

- valoarea tranzactiilor de pe piata industriala este aproape dubla fata de valoarea totala a cumparaturilor efectuate de catre consumatorul final

Preview document