Impactul conducerii asupra performantelor scolii Stilurile de conducere si impactul lor asupra climatului scolar Tipuri de climat scolar Ariile esentiale ale leadershipului in sistemul educational Rolul directorului: conducator manager leadership
Impactul conducerii asupra performantelor scolii Conducerea este considerata o problema cheie pentru orice scoala indiferent de marimea, profilul sau pozitionarea sa geografica. De aici, in limbajul cotidian se apeleaza la termenul care desemneaza conducatorul(managerul) ca om hotarator pentru bunul mers al unitatii de invatamant. In literatura de specialitate se vorbeste tot mai mult de alegerea directorilor, a managerilor sau a liderilor si de impactul pe care il au acestia asupra celor pe care-i conduc, daca intrunesc cu adevarat calitatile cerute si aplica principiile si strategiile care vizeaza performanta raportata la cerintele momentului pe care-l parcurge scoala in care lucreaza. De aici si convingerea cvasiunanima ca: "Un singur om, conducatorul, poate face diferenta intre succes si esec", daca acesta are chemare de manager sau lider. In ultimul timp, in Republica Moldova s-au scris sute de articole despre stiinta conducerii, definindu-se conceptele, formele de realizare si caile de eficientizare a acestuia, conturindu-se urmatoarele definitii conceptuale in functie de abordarea conducerii: Un act prin care ceilalti sunt pusi sa actioneze si sa raspunda intr-un anumit fel. Arta de a influenta oamenii prin persuasiune sau exemplu personal Principala forta dinamica care coordoneaza si motiveaza echipa in realizarea obiectivelor stabilite. Abordata in termeni istorici, studierea conducerii a fost raportata la patru perspective: Functia de conducator, director, manager sau lider presupune un mod de actiune colectiv al celor din echipa manageriala, bazat pe colaborare continua, or, acest lucru solicita un climat democratic, cunostinte, deprinderi si abilitati din partea sefilor, pentru a rezolva problemele specifice si a fi in masura sa construiasca echipe de lucru eficiente si performante. Actul de conducere intr-o institutie de invatamant trebuie sa presupuna:
S. Chirica, Psihologia Organizationala. Modul de diagnoza si interventie, Casa de Editura si Consultanta. Studiul Organizarii, Cluj-Napoca, 1996 I. Ceausu, Tratat de management, Editia a II-a, Bucuresti, A.T.T.R., 1998 I. Dijmarescu, Bazele Managementului, Editura Didactica si Pedagogica, 1995 P. Nica, C. Prodan, A. Iftimescu, Management, Editura Sanvialy, Iasi, 1993 O. Nicolescu, Noutati in managementul international, Editura Tehnica, Bucuresti, 1993 H. Pitariu, Managementul resurselor umane, Editura ALL, Bucuresti, 1994 I. Jinga, Managementul invatamantului, Editura ASE, Bucuresti, 2003 Joita, Elena, Management educational. Profesorul-manager: roluri si metodologie, Ed.Polirom, Iasi, 2000
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).