1. CONCEPTUL DE STRATEGIE 3 1.1 Definitie si concept 3 1.1.1. Strategia ca plan 4 1.1.2. Strategia ca tactica 4 1.1.3. Strategia ca model 4 1.1.4. Strategia ca pozitie 4 1.1.5. Strategia ca perspectiva 4 2. PROCESUL MANAGEMENTULUI STRATEGIC 4 3. ETAPELE PROCESULUI DE MANAGEMENT STRATEGIC 6 3.1. Prima etapa ?Analiza situatiei curente? 6 3.2. In etapa a doua intitulata ?Examinarea perspectivelor? 7 3.3. Etapa a treia ?Stabilirea alternativelor strategice viitoare si compararea acestora? 8 3.4. Etapa a patra ?Implementarea strategiei? 8 3.5. Etapa a cincea ?Evaluarea si controlul strategiei? 9 3.6. Planificarea procesului strategic 10 3.7. Abordari in procesul strategic 11 2.2.1. Abordarea Lemon Consulting 11 2.2.2. Abordarea Johnson si Scholes 12 4. BIBLIOGRAFIE 13
1. CONCEPTUL DE STRATEGIE 1.1 Definitie si concept Termenul "strategie" are o istorie multimilenara. Utilizat pentru prima data pentru a defini "arta razboiului" in China antica, in urma cu circa 2500 de ani de catre Sun-Tzu, termenul nu le-a fost strain nici istoricilor antici Tucidide si Xenofon, sau imparatului roman Cezar. De altfel, in antichitatea greaca, termenul se folosea inca referitor la rolul comandantului unei armate. Exceptia a fost reprezentata de "secolul lui Pericle", cca 400-500 I.H, cand termenului i s-a atribuit si sensul de abilitate de conducere si administrativa, putere si convingere prin oratorie. Un secol mai tarziu, in timpul lui Alexandru Macedon (cca 330-300 I.H.), strategia se referea la abilitatea desfasurarii fortelor pentru a coplesi dusmanul si a putea crea un sistem unitar de guvernare in imensul, dar efemerul sau imperiu. Conceptul de strategie s-a impus in teoria si practica managementului in cel de al saselea deceniu al secolului al XX-lea, cand in conditiile redresarii economice dupa cel de-al doilea razboi mondial si apoi ale dezvoltarii economice spectaculoase, schimbarile produse in mediile de afaceri au devenit tot mai profunde, iar raspunsurile firmelor la aceste schimbari tot mai importante. Aceste raspunsuri s-au cristalizat, progresiv, in sistemul managementului strategic, care a impus conceptul de strategie drept elementul central al acestui sistem. ,,Strategia inseamna perceptie. Strategia stabileste directia competitiva. Strategia este o modalitate de a supravietui intr-o lume a competitiei acerbe." Keneth Andrews sustine ca ,,strategia este structura obiectivelor, telurilor si scopurilor, politicile si planurile majore pentru realizarea lor." Atingerea scopurilor propuse si realizarea planurilor strategice elaborate de catre orice organizatie presupun desfasurarea unor activitati multiple, variate in timp si spatiu, interdependente si complementare. In functie de varietatea si complexitatea acestora, ele necesita un anumit grad de coordonare si de integrare. Acest lucru presupune realizarea unor structuri are sa delimiteze clar natura si extinderea relatiilor formale dintre componentele firmei, mai exact, o structura care sa lege diferitele sarcini, posturi si departamente ale companiei. Structurile organizatorice vin sa raspunda, pe de o parte cerintelor interne si ale mediului extern in care actioneaza compania, iar pe de alta parte, nevoii de a stabili gradele de putere si de autoritate ale fiecarui membru. In acelasi timp, structura organizatorica stabileste liniile de comunicatie din cadrul firmei. H. Mintzberg (1987) considera ca strategia nu poate fi redusa la o simpla definire, de aceea propune prezentarea conceptului in cinci moduri, intr-o maniera complexa: 1.1.1. Strategia ca plan , prin care desemneaza un curs prestabilit de actiune, o linie directoare sau un set de linii directoare pentru a solutiona o situatie. Astfel definita, strategia prezinta doua caracteristici: - premerge situatia careia i se aplica; - este dezvoltata constient si cu un anumit scop. 1.1.2. Strategia ca tactica, manevra, aplicata in scopul dejucarii intentiilor concurentilor sau oponentilor ; 1.1.3. Strategia ca model, ce stabileste o suita de actiuni in plan comportamental, deoarece strategia rezulta din actiunile oamenilor si nu din intentiile lor; 1.1.4. Strategia ca pozitie care specifica modalitatile de identificare a locului pe care-l ocupa organizatia in mediul sau, cel mai adesea pe piata. Prin aceasta definire, strategia devine o forta de mediere intre contextual intern si extern al organizatiei. 1.1.5. Strategia ca perspectiva, care implica nu doar o pozitionare pe piata, dar si o modalitate proprie de a percepe mediul extern. Aceasta ultima definitie sugereaza ca, inainte de toate, strategia ramane un concept, o reprezentare abstracta. O. Nicolescu (1999) considera ca strategia poate fi definita ca "ansamblul obiectivelor majore ale organizatiei pe termen lung, principalele modalitati de realizare impreuna cu resursele alocate, in vederea obtinerii avantajului competitiv potrivit misiunii organizatiei".
1. Nicolescu O., Verboniu I. - "Management", Editura Economica, Bucuresti 1999 2. Porumb Elena-Marilena - ,,Management Strategic al Resurselor Materiale", Bucuresti 2000 3. Rusu Corneliu - ,,Management Strategic", Bucuresti 1999
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).