Probleme Etice

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 2082
Mărime: 13.33KB (arhivat)
Publicat de: Ion Spiridon
Puncte necesare: 6

Extras din referat

„A fi moral nu este doar modul CORECT de a trăi, ci este şi modul cel mai practic de a trăi. Adevăraţii profesionişti din afaceri nu doar vorbesc despre morală, ei TRĂIESC moral!”

(Zig Ziglar)

Importul eticii in Romania

Se pare ca mediul romanesc nu a inteles acest lucru, Companiile fiind firme inchise, traditionaliste, cu structuri de actionariat conservatoare, caracterizate prin incapacitate de comunicare, lipsa de transparenta si atitudine servila fata de autoritati. Una din erorile fundamentale ale mediului romanesc de afaceri consta in suprapunerea ori confuzia dintre actionariat si management. De aici, falsa idee ca, pentru a face o afacere, e suficient sa detii capitalul necesar si o reteta de castig. Or, a face afaceri inseamna: a avea o idee, un proiect sau, mai mult, o viziune si a imagina acest proiect ca activitate aducatoare de profit in conditiile legii si respectand interesele comunitatii; a elabora strategii, adica, a proiecta acea idee in timp, anticipand evolutia ei si asteptarile celorlalti; a planifica, a imparti viitorul in etape, cu termenul si obiectivul lor precis; a organiza, adica a crea departamente cu sarcini specifice si precise, supuse unui aceluiasi obiectiv; si, nu in cele din urma, a comunica: a-ti face cunoscute oferta si valorile si a intelege interesele celor de care depinzi.

In Romania, etica in afaceri nu e vazuta ca o strategie de management creatoare de profit. Uneori este inteleasa drept o strategie de tip me too, strategie de comunicare bazata pe copierea politicilor de branding ale marcilor de succes. Adica, facem etica fiindca se poarta. Sau, in cazul multinationalelor, etica e practicata ca strategie imprumutata de la companiile-mama. Precum tehnologia, etica se importa. In cazurile mai nefericite, etica in afaceri nici macar nu este vazuta drept o strategie de management; ea e inteleasa ca un simplu act de caritate al patronului ori actionarului majoritar, nefiind rezultatul unor cercetari de piata. Asa-zisele programe de responsabilitate sociala corporatista (RSC) se reduc la sponsorizari de activitati sportive ori la oferirea de bani sau cadouri unor persoane defavorizate. Companiile romanesti nu sunt supuse auditului social, iar programele de sprijin comunitar se fac neprofesionist, fara asistenta de specialitate. Nu s-a inteles ca, precum marketingul, etica presupune cercetare de piata si strategii pe termen lung. A face bine inseamna nu doar a dori si a putea, ci si a sti sa faci bine.

Evident, multinationalele sunt cele care alcatuiesc avangarda si in domeniul comunicarii prin etica. Marile corporatii investesc in programe comunitare si stiu sa promoveze acest lucru. In cele din urma, implicarea in problemele sociale se dovedeste a fi benefica ambelor parti, companie si comunitate. In timp, brandurile globale ajung sa fie asociate cu proiectele sociale in care investesc. Avon Cosmetics Romania a devenit cunoscuta pentru campania de lupta impotriva cancerului la san, iar McDonald’s pentru proiectele destinate copiilor. Romtelecom si BCR si-au alaturat numele cu importante competitii sportive. Marian Alecu, director general McDonald’s , sustine ca “este in traditia firmei ca de fiecare data cand deschide un restaurant sa faca o donatie substantiala in beneficiul unui proiect social local, important pentru comunitate. De astfel de donatii, de 5.000-10.000 de euro, au beneficiat numeroase orfelinate, scoli si spitale.”

In mediul romanesc de afaceri e greu de distins intre ilegalitate si imoralitate. Imaturitatea pietei, insuficienta legislativa si opusul ei, suprareglementarea, permit specularea ambiguitatilor legislative si ingreuneaza crearea unui spatiu al normelor si practicilor etice in afaceri. Cele mai multe din problemele mediului romanesc de afaceri se nasc in zona de intersectie dintre politic si afaceri: coruptie, conflicte de interese, ambiguitatile ramase in probleme precum controlul averilor, lobby-ul, sponsorizarea partidelor politice.

Companiile romanesti nu stiu inca sa se protejeze impotriva unor posibile probleme interne. Discriminarile intre angajati, nepotismul din interiorul companiilor, utilizarea resurselor firmelor in scopuri personale, scurgerile de informatii si comportamentul neadecvat fata de clienti sunt doar cateva dintre probleme cu care se confrunta companiile din tara noastra, iar rezolvarea lor este lasata in mare parte in seama departamentelor de resurse umane, potrivit companiei Smart Sollutions and Support. Insa pasarea problemelor catre departamentele de HR nu rezolva situatia, continua Smart Sollutions and Support. In 65% din situatii, acestor departamente le lipsesc atat instrumentele interne, cat si pregatirea si expertiza necesara pentru a identifica din timp potentialele riscuri si de a construi culturi organizationale cu rol in prevenirea acestui tip de crize. In ultimii ani, spun reprezentantii SS&S, companiile romanesti au fost mai degraba interesate de campaniile de responsabilitate sociala (CSR), leadership, coaching si branding, activitati care aduceau un mai mare capital de imagine pe termen scurt, decat de asigurarea unei "sanatati" organizationale interne. Calitatea serviciilor si relatiile cu angajatii si cu clientii au fost date la o parte, in favoarea unei imagini bune in media.

Preview document

Probleme Etice - Pagina 1
Probleme Etice - Pagina 2
Probleme Etice - Pagina 3
Probleme Etice - Pagina 4
Probleme Etice - Pagina 5
Probleme Etice - Pagina 6
Probleme Etice - Pagina 7
Probleme Etice - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Probleme Etice.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Etica în Afaceri

CAPITOLUL I INTRODUCERE ÎN NOŢIUNI DE ETICĂ ŞI MORALĂ 1. Etimologie şi geneză Termenul „etică” provine de la grecesul „ethos”, care are două...

Etică în afaceri

TEMA 1 Ce este etica in afaceri? La prima vedere, este usor de înteles ca „etica în afaceri” este un domeniu care urmareste sa clarifice...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Etica în afaceri

Etica si sfera ei de cuprindere Accentul pus in ultimii ani pe etica in afaceri se datoreaza schimbarilor rapide in domeniul fortei de munca, ca...

Te-ar putea interesa și

Aplicarea și limitele codului etic în sfera afacerilor

ARGUMENT Etica în afaceri este o disciplină pe care mulţi oameni o iau în răspăr: pe unii îi amuză copios, altora li se pare o glumă proastă. Mai...

Etică în afaceri

CAPITOLUL I FUNDAMENTELE ETICII AFACERILOR I.1. ETICA ŞI SFERA EI DE CUPRINDERE Accentul pus în ultimii ani pe afaceri se datorează schimbărilor...

Etică managerială

1. Morala, etica, deontologie In teorie, dar si in practica intalnim adesea termenii de “etica”, “morala”,”deontologie”. Acestia au partial...

Etică managerială - studiu de caz CUP Dunarea Brăila

INTRODUCERE Îndelung controversata temă a cunoaşterii etice, reluată cu o vigoare în toate epocile de mari transformări a relaţiilor umane şi a...

Etica în Vânzările Farmaceutice - Oximoron sau Oportunitate

Capitolul 1 Industria farmaceutică-privire de ansamblu Industria farmaceutică a debutat în Germania şi apoi în Elveţia, la sfârşitul secolului al...

Problema eticii și adevărului în contabilitate

Motto : "Etica în sensul său mai larg, se ocupă cu comportamentul uman, în raport cu ceea ce este moral bun şi rău, corect şi greşit. Este de...

Probleme Etice în Managementul Resurselor Umane din Administrația Publică

Cap.1. Descrierea organizaţiei Primăria municipiului Botoşani, autoritate a Administraţiei publice locale, în îndeplinirea atribuţiilor stabilite...

Problemele etice în E-guvernare

Abstract: E-guvernarea este o modalitate prin care guvernele pot utiliza cele mai inovatoare tehnologii ale informației și comunicațiilor (TIC), de...

Ai nevoie de altceva?