Extras din referat
Tema nr. 2 Principii de bază a managementului calităţii
1. Planificarea calitatii
2. Organizarea activitatilor referitoare la calitate
3. Coordonarea activitatilor referitoare la calitate
4. Tinerea sub control a calitatii Asigurarea calitatii
5. Procedurile Sistemului Managementului Calitatii
1. Planificarea calitatii
Aceasta functie consta în ansamblul proceselor prin intermediul carora se determina principalele obiective ale firmei în domeniul calitatii, precum si resursele si mijloacele necesare realizarii lor.
Standardul ISO 8402 da o definitie putin diferita, tinând seama ca sistemul calitatii este considerat cadrul implementarii managementul calitatii. Potrivit acestui standard, planificarea calitatii cuprinde activitatile prin care se stabilesc obiectivele si cerintele referitoare la calitate, precum si cerintele privind implementarea elementelor sistemului calitatii.
Obiectivele si actiunile de întreprins pot fi stabilite la nivel strategic sau operativ. În mod corespunzator vorbim despre planificarea strategica si operationala a calitatii. Prin planificarea strategica sunt formulate principiile de baza, orientarile generale ale întreprinderii in domeniul calitatii.
Concretizarea acestor principii si orientari se realizeaza la nivel operativ, prin planificarea operationala,distinctie putem face între planificarea externa si interna a
calitatii.
Planificarea externa a calitatii are ca scop identificarea clientilor si stabilirea
cerintelor acestora, pe baza studiilor de piata.
Prin planificarea interna a calitatii se urmareste transpunerea doleantelor
clientilor în caracteristici ale produsului si dezvoltarea proceselor care sa faca posibila
realizarea acestor caracteristici.
2. Organizarea activitatilor referitoare la calitate
Functia de organizare a managementul calitatii defineste ansamblul activitatilor
desfasurate în întreprindere pentru realizarea obiectivelor stabilite în domeniul calitatii,
determinand structurile administrative, afectarea resurselor ca si în aplicarea sistemelor
si metodelor care vor permite realizarea calitatii propuse.
Pentru organizarea activitatilor referitoare la calitate se prefera utilizarea
termenului de ’’sistem al calitatii’’ care implica toate etapele ciclului vietii unui produs si
ale proceselor, începand cu identificarea nevoilor pietei, pâna la sadisfacerea finala a
cerintelor. Sistemul calitatii trebuie sa dea încrederea corespunzatoare ca:
• sistemul este bine înteles, implementat si aplicat
• produsele satisfac în mod real nevoile si asteptarile clientului
• au fost luate în considerare cerintele societatii
• accentul este pus pe prevenirea problemelor si nu pe corectarea lor
Standardul ISO 9000 recomanda ca în cadrul acestor activitati, întreprinderea sa
puna accentul pe marketing si proiectare, deosebit de importante pentru determinarea
si definirea nevoilor clientului, a cerintelor acestuia referitoare la produs.
3. Coordonarea activitatilor referitoare la calitate
Functia de coordonare consta din ansamblul proceselor prin care se
armonizeaza deciziile si actiunile firmei si ale subsistemelor sale, referitoare la calitate
în scopul realizarii obiectivelor definite, în cadrul sistemului calitatii stabilit anterior.
Asigurarea unei coordonari eficiente este conditionata de existenta unei
comunicari adecvate în toate procesele corespunzatoare managementul calitatii.
Comunicarea reprezinta ’’transmiterea unui mesaj, sau un schimb de informatii intre
personae care utilizeaza un sistem comun de simboluri’’.
Subliniind importanta comunicarii putem spune ca nu se poate conduce fara a
comunica si comunicarea se desfasoara secvential. Eficienta comunicarii depinde în
mod hotarâtor de calitatea managerilor si a persoanelor care participa la activitatile
referitoare la calitate.
Necesitatea comunicarii în managementul calitatii deriva în primul rand, din faptul
ca obiectivele calitatii, pe baza carora se desfasoara toate activitatile în acest domeniu,
trebuie communicate în întreaga întreprindere, dar si în exteriorul acesteia.
Comunicarea îmbraca doua forme principale :
• bilaterala
• multilaterala
4. Tinerea sub control a calitatii
Functia de tinere sub control se refera la ansamblul activitatilor de supraveghere
a desfasurarii proceselor si de evaluare a rezultatelor în domeniul calitatii, în fiecare din
etapele traiectoriei produsului, in raport cu obiectivele si standardele prestabilite,în
scopul eliminarii deficientelor si prevenirii aparitiei lor în procesele ulterioare.
Standardul ISO 9000 defineste evaluarea calitatii ca reprezentând examinarea
sistematica efectuata pentru a determina în ce masura o entitate este capabila sa
satisfaca cerintele specificate. O entitate poate fi o activitate sau un proces, un produs
sau un serviciu, o întreprindere sau persoana, ori o combinatie a acestora.
Acelasi standard defineste o serie de activitati specifice de tinere sub control a
entitatilor în general si a sistemului calitatii întreprinderii în special.
Supravegherea calitatii (quality surveillance) reprezinta monitorizarea si
verificarea continua a starii unei entitati, in scopul asigurarii ca cerintele specificate sunt
satisfacute.
Inspectia calitatii (quality inspection) reprezinta activitati prin care se masoara,
examineaza, încearca una sau mai multe caracteristici ale unei entitati si se compara
rezultatul cu cerintele specificate, în scopul determinarii acestor caracteristici.
Verificarea calitatii (quality verification) reprezinta confirmarea conformitatii cu
cerintele specificate, prin examinarea si aducerea de probe tangibile.
Un rol important în tinerea sub control a activitatilor revine auditului calitatii.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Principii de Baza a Managementului.doc