Planificarea Resurselor Umane în imm-uri

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2324
Mărime: 12.27KB (arhivat)
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: I. Mihaela
Managementul resurselor umane în IMM-uri cunoaşte aceleaşi evoluţii ca şi în situaţia celorlalte întreprinderi, având faţă de acestea doar anumite particularităţi. Astfel, în situaţia micilor întreprinderi, sistemul de planificare a activităţii personalului trebuie să fie mult mai flexibil decât în situaţia marilor firme.

Extras din referat

Managementul resurselor umane în IMM-uri cunoaşte aceleaşi evoluţii ca şi în situaţia celorlalte întreprinderi, având faţă de acestea doar anumite particularităţi. Astfel, în situaţia micilor întreprinderi, sistemul de planificare a activităţii personalului trebuie să fie mult mai flexibil decât în situaţia marilor firme.

Prin definiţie, planificarea resurselor umane presupune stabilirea necesarului de personal al firmei, adică, managerul trebuie să aprecieze de câţi oameni are nevoie în firmă. Planificarea de personal stabileşte: numărul şi tipul de personal necesar, modalităţile de perfecţionare a acestuia şi sarcinile efective care îi sunt atribuite.

O afacere mică nu îşi poate permite un personal numeros, dar nici un număr prea redus de angajaţi, deoarece, în cazul succesului afacerii consecinţele ar putea fi neprevăzute.

Pentru a stabili caracteristicile şi volumul (mărimea) resurselor umane necesare unei afaceri, fiecare manager trebuie să etapizeze strategia de urmat a firmei în direcţia atingerii obiectivelor propuse, toate fiind menite să asigure îndeplinirea misiunii finale a organizaţiei. Urmează apoi stabilirea numărului de posturi necesare în funcţie de calificările cerute în vederea realizării tuturor activităţilor sau acţiunilor pe care fiecare etapă strategică le necesită. Managerul va trebui să planifice alături de necesarul cantitativ şi calitativ de personal capabil să îndeplinească sarcinile ce îi sunt atribuite, şi un necesar suplimentar pe care îl va avea în vedere în momentul dezvoltării afacerii.

Pentru a şti cantitatea de resurse de muncă de care are nevoie, managerul va trebui să cunoască în detaliu toate posturile de muncă, în funcţie de calificările ce sunt cerute. Detalierea acestora presupune mult timp şi un efort considerabil deoarece rezultatele obţinute de angajaţi sunt direct proporţionale cu performanţele acestuia.

Pentru a defini corect posturile şi funcţiile acestea trebuie analizate, descrise şi evaluate.

Analiza postului este rezultatul unei studieri complexe a acestuia din punctul de vedere al factorilor care îl determină, al atribuţiilor de îndeplinit, a condiţiilor care să permită îndeplinirea obligaţiilor şi asumarea responsabilităţilor, ale nivelului pregătirii profesionale cerut ocupantului său şi ale cerinţelor concrete impuse persoanei respective (capacităţi fizice şi intelectuale, programul de lucru, nivelul de salarizare, etc.). O analiză a postului se poate realiza folosind mai multe metode:

- Analiza mişcărilor este o metodă simplă bazată pe observarea directă a personalului, punându-se în evidenţă toate activităţile fizice pe care le necesită munca prestată de postul respectiv.

- Analiza funcţională evidenţiază sarcinile şi funcţiile specifice muncii postului analizat. Dacă această analiză este extinsă la toate posturile din firmă se obţine o listă cu toate activităţile care se desfăşoară în firmă, listă pe care managerul o utilizează pentru planificarea necesarului de personal.

- Interviul de descriere a muncii este realizat sub forma unei întrebări corect şi complet formulate de manager şi adresate angajatorului de pe postul analizat. În urma acestui interviu, managerul va obţine toate informaţiile în legătură cu munca pe care o desfăşoară.

- Chestionarul de analiză a poziţionării este construit din întrebări adresate angajaţilor de pe posturile analizate, pentru a se cunoaşte procesele psihice pe care munca le impune: rezolvarea anumitor probleme, situaţii decizionale, etc.

Descrierea postului constă în definirea generală a muncii ce trebuie prestată, precizarea detaliată a sarcinilor care trebuie îndeplinite, condiţiile de realizare ale acestora, echipamentul utilizat în acest scop şi responsabilităţile asociate postului.

Evaluarea postului este necesară pentru o mai uşoară descriere a persoanei celei mai indicate pentru a-l ocupa, în funcţie de educaţia, experienţa, calificarea şi aptitudinile necesare pentru a atinge nivelul de performanţă aşteptat.

O planificare cantitativă de personal judicioasă presupune întocmirea corectă a FIŞEI POSTULUI. Fişa postului care se întocmeşte pentru toţi angajaţii IMM-ului, trebuie să cuprindă: obiectivele, sarcinile, comportamentele, răspunderile şi atribuţiile, înlocuitorul titularului de post, locul în ierarhia instituţiei. Descrierea trebuie să fie concisă ( maxim patru pagini), clară, obiectivă, fără evaluări valorice, ci doar calitative. Fişa postului se actualizează permanent de şeful de ierarhie superior. Ea este necesară şi pentru noi angajări, organizarea muncii, salarizarea acesteia şi controlul activităţii zilnice

Preview document

Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 1
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 2
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 3
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 4
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 5
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 6
Planificarea Resurselor Umane în imm-uri - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Planificarea Resurselor Umane in IMM-uri.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Managementul proiectelor - Elaborarea și selecția

INTRODUCERE Pentru organizaţiile neguvernamentale din România, finanţarea este şi în prezent cea mai folosită modalitate de obţinere de fonduri,...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Managementul Resurselor Umane

1. Fundamentele teoretico-metodologice ale managementului comparat al resurselor umane Managementul comparat este o ştiinţă relativ nouă,...

Managementul resurselor umane

DIN PARTEA AUTORULUI Succesul, performanta si competitivitatea oricarei organizatii depind, in mare masura, de continutul si calitatea...

Poziția județului Călărași în regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia

CAPITOLUL 1 PREZENTAREA REGIUNEII SUD MUNTENIA Suprafata totala: 34.453 km2 (14.54% din suprafata totala a Romaniei) Cuprinde 7 judete: Arges,...

Îmbunătățirea performanțelor manageriale la SC Alfa SRL

INTRODUCERE Managementul poate fi dimensionat prin performanţă, care reprezintă o stare de competitivitate, însoţită de un nivel de eficacitate şi...

Managementul Întreprinderilor Mici și Mijlocii

CAPITOLUL 1: ROLUL ŞI IMPORTANŢA ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII 1.1 Definirea noţiunilor de întreprindere şi întreprinzător: Întreprinzătorul...

Destinații turistice

Cap. 1 Destinatia turistica – Concept, management si marketing O destinatie turistica locala este spatiul fizic in care un turist petrece cel...

Politica de Formare a Resurselor Umane în Cadrul Întreprinderilor Mici și Mijlocii

Politica de formare a resurselor umane în cadrul întreprinderilor mici si mijlocii - Prezentare generala a situatiei Potrivit specialistilor,...

Întreprinderi Mici și Mijlocii

CAP.1 CARACTERISTICILE SECTORULUI IMM-URILOR 1.1. DEFINIREA ÎNTERPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII În ultimul deceniu s-a înregistrat o dezvoltare...

Ai nevoie de altceva?