Extras din referat
1. Finanţele publice
În această perioadă, finanţele publice trebuie să aibă capacitatea de a asigura resursele bugetare necesare finanţării cheltuielilor legate de modernizarea infrastructurii şi integrarea europeană.
În acelaşi timp, resursele bugetare trebuie constituite în aşa fel încât să se evite presiunea fiscală excesivă asupra contribuabililor, dimpotrivă, impozitarea trebuie concepută şi realizată în aşa fel încât agenţilor economici să nu le lipsească resursele financiare necesare dezvoltării afacerilor. Astfel, politica fiscală urmăreşte realizarea de venituri suplimentare prin lărgirea bazei de impozitare, concomitent cu relaxarea fiscală.
Veniturile bugetare sunt estimate pe baza evoluţiei prognozate a indicatorilor macroeconomici şi a angajamentelor de politică economică ale Guvernului.
1.1. Politica fiscală
În ceea ce priveşte politica fiscală, pentru perioada 2008-2010 sunt avute în vedere o serie de acţiuni ce provin, în principal, din angajamentele legate de aderarea la Uniunea Europeană.
-În domeniul impozitului pe profit:
- în vederea simplificării sistemului de calcul şi plată a impozitului pe profit, începând cu anul 2008 se propune plata anuală a impozitului pe profit cu plăţi anticipate reprezentând 1/4 din impozitul anului precedent, pentru toţi agenţii economici.
-În domeniul impozitului pe venit - consolidarea sistemului de impunere a veniturilor realizate de persoana fizică în cota unică.
-În domeniul impunerii nerezidenţilor
- referitor la Directiva Consiliului Europei nr. 48/2003/CE, prin Codul fiscal se prevede ca de la data aderării României la Uniunea Europeană dobânzile obţinute din România de persoanele fizice rezidenţi ai Statelor Membre sunt scutite de impozitul prin reţinere la sursă în România, faţă de cota de impozit de 10% prevăzută pentru anul 2005 şi respectiv cota de 16% prevăzută pentru anul 2006. Scutirea dobânzilor va funcţiona în condiţiile derulării schimbului automat de informaţii.
- pentru armonizarea cu Directiva Uniunii Europene nr. 49/2003, România a obţinut o perioadă de tranziţie de 4 ani de la data aderării la Uniunea Europeană, respectiv pentru perioada 2007 - 2010. Această prevedere a fost cuprinsă în codul fiscal astfel încât în perioada de tranziţie cota de impozit nu depăşeşte 10% pentru plătile de dobânzi şi redevenţe făcute de o companie a unui Stat Membru către o companie asociată dintr-un alt Stat Membru sau către un sediu permanent din alt Stat Membru, faţă de cota de 15% aplicată în cursul anului 2005 şi respectiv faţă de cota de impozit de 16% aplicată de la începutul anului 2006.
- Directiva 77/799 - schimb de informaţii - conform prevederilor acestei directive, autorităţile competente ale statelor membre realizează schimbul de informaţii în domeniul impunerii directe, astfel încât să se poată realiza stabilirea corectă a bazei impozabile într-unul din state şi să fie combătute evitarea şi evaziunea fiscală care să impiedice producerea de pierderi bugetare.
În această directivă sunt prevăzute formele de realizare a schimbului de informaţii la cerere, spontan şi automat:
- În cazul schimbului de informaţii la cerere, pentru a putea obţine informaţiile solicitate de autorităţile competente ale unui stat membru, autorităţile competente cărora li s-a cerut informaţia vor face verificări pentru a putea obţine informaţia cerută în cadrul schimbului.
- Autorităţile competente vor putea face schimb de informaţii şi fără a se solicita în mod expres acest lucru, sub forma schimbului de informaţii spontan, atunci când o astfel de informaţie este relevantă pentru stabilirea corectă a bazei impozabile pentru profit şi capital şi în mod special în cazul transferurilor artificiale de preţuri de transfer făcute între întreprinderi asociate aflate în statele membre sau când astfel de tranzacţii sunt desfăşurate între întreprinderi aflate în state membre prin intermediul unui stat terţ pentru a obţine avantaje fiscale sau pentru a evita impunerea.
În această directivă este prevăzut în mod expres faptul că informaţia comunicată în cadrul schimbului de informaţii nu poate fi dezvăluită unei persoane neautorizate, pentru a nu afecta drepturile de bază ale persoanelor fizice şi ale întreprinderilor despre care se face schimbul de informaţii.
-În domeniul accizelor
Întrucât România a înregistrat diferenţe mari faţă de nivelurile minime impuse prin legislaţia comunitară, majorarea accizelor pentru anumite produse supuse accizelor armonizate va continua până în anul 2010, potrivit graficului de creştere graduală.
În ceea ce priveşte regimul accizelor pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, menţionăm că în cazul anumitor produse, cum ar fi produsele de cafea şi bijuteriile din aur şi platină, nivelul accizelor se va reduce treptat, iar pentru unele produse accizele vor fi chiar eliminate.
-În domeniul impozitelor şi taxelor locale
În cadrul procesului de negociere cu Uniunea Europeană se va respecta angajamentul asumat de România, privind Capitolul 9 Politica în domeniul transporturilor, prin alinierea taxei asupra mijloacelor de transport, cu masa totală de peste 12 tone, la Directiva 1999/62 privind taxarea vehiculelor grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Perspectivele Fiscale si Bugetare in Romania in perioada 2008-2010.DOC