Perfectionarea Managementului in Invatamantul Superior

Extras din referat Cum descarc?

Invatamantul superior suporta o mare responsabilitate prin faptul ca experienta si activitatea unei universitati nu perpetueaza o stare de lucruri deja existenta, ci sunt factori importanti ai dezvoltarii. Educatia universitara va juca rolul de motor al noii economii deoarece reorganizarea societatii in care traim transforma modul in care se preda, modalitatole de evaluare si de apreciere a rezultatelor, relatiile dintre educator si educat.
Managementul educational consta in conducerea stiintifica si operationala a sistemului de invatamant si a institutilor scolare. In contextul actual reprezinta un domeniu stiintific de granita deoarece ofera stiintelor educatiei perspectiva manageriala pe care contextul economico-social actual o impune, dar si un instrument util managerilor, in fapt tuturor cadrelor didactice, al caror ror in societatea actuala a crescut.
Modernizarea managementului in invatamantul superior romanesc trebuie sa satisfaca cerintele unei societati a cunoasterii in conditile unei piete competitive economice si ale unei societati bazate pe valori democratice europene.
Sistemul universitar romanesc a reactionat in prezent in raport cu cerintele impuse de standardele europene si internationale.
In calitate de tara semnatara a documentelor Bologna, Romania s-a angajat, inca de la demararea acestui proces, in anul 1999, sa se alature celorlalte tari europene in efortul comun de creare a unei Arii Europene a Invatamantului Superior si a Cercetarii.
In cadrul "Declaratiei de la Bologna" in 1999, Romania se angajeaza sa includa obiectivele stabilite in prioritatile invatamantului superior pana in 2010. Printre obiectivele vizate in acest acord pot fi enumerate:
o Adoptarea unui sistem de diplome comparabile si implementarea anexei administrative la diploma (Diploma Supplement);
o Crearea unei arhitecturi comune a invatamintului superior axata pe 3 cicluri universitare;
o Implementarea unui sistem de credite de studii transferabile - ECTS;
o Asigurarea calitatii invatamintului superior;
o Promovarea dimensiunii europene in invatamintul superior universitar punandu-se accentul pe cooperarea intre universitati, pe participarea la proiecte comune;
o Promovarea mobilitatii studentilor si a cadrelor didactic;
o Dezvoltarea curriculara pe baza unor criterii si metodologii comparabile cu cele din Uniunea Europeana;
o Promovarea dimensiunii europene .
Pentru realizarea reformei este necesara nu numai o politica coerenta si activa, dar si mecanisme institutionale de coordonare, organizare si evaluare, convergente cu autonomia universitara.
Elementul cheie al strategiei invatamantului superior il constituie modernizarea managementului atat la nivel national, cat si la nivel institutional.
Sistemul managerial al invatamantului superior in momentul actual se compune din autonomia universitara si managementul la nivel national.
Autonomia universitara poate fi definita ca un cadru legal in care comunitatea academica (profesorii, cercetatorii si studentii) isi exercita libertatile academice asociate predarii, invatarii, evaluarii, cercetarii, producerii si transmiterii cunostintelor, in conditii de autoconducere.
Autonomia universitara este necesar sa fie conceputa in asa fel, incat sa nu devina o frana in promovarea strategiilor nationale de dezvoltare si integrare europeana a invatamantului si de asigurare a calitatii acestuia.
Autonomia universitara vizeaza domeniile conducerii, structurarii si functionarii institutiei, ale activitatii didactice si de cercetare, ale administrarii si ale finantarii. 
Autonomia universitara trebuie interpretata nu numai ca autonomie a institutiilor de invatamant superior, ci si ca autonomie a sistemului universitar in ansamblu.
La nivel national, autonomia universitara se manifesta prin relatia directa a rectorului institutiei de invatamant superior cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului prin alegerea reprezentantilor institutiei in organismele profesionale
Managementul la nivel national presupune: adoptarea politicii educationale la nivel de sistem, acreditarea institutiilor de invatamant superior si a programelor de studii, evaluarea academica continua a institutiilor de invatamant superior, recunoasterea calificarilor si diplomelor, finantarea invatamantului superior si a cercetarii stiintifice.
Conducerea sistemului de invatamant superior va imbina astfel cele doua forme de management intr-un mod eficient.
Deasemenea modernizarea curriculei invatamantului superior in contextul Procesului Bologna prin importanta si semnificatia sa este o problema nationala. Modernizarea curriculei este determinata de factori sociali, economici, politici, educationali si reflecta relatiile dintre institutiile de invatamant superior, societate si piata muncii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Perfectionarea Managementului in Invatamantul Superior.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!