Munca colectiva, diviziunea muncii si adancirea acesteia, cooperarea in munca - reprezinta elemente esentiale ce au determinat si determina in continuare necesitatea activitatii de conducere si transformarea acesteia intr-o functie indispensabila oricarei forme umane de organizare. Deci activitatea de conducere a aparut cu primele forme de organizare sociala si s-a dezvoltat odata cu evolutia acestor forme. Ea are rolul de a asigura unitatea si coordonarea tuturor activitatilor umane desfasurate in colectiv. Management este functia organizationala care asigura desfasurarea eficienta a activitatilor si care urmareste obtinerea nivelului maxim de rezultate prin folosirea optima a resurselor. Activitatea de management poate avea in vedere grupuri de oameni (echipe) sau procese. Organizarea este atributul procesului de management care asigura coerenta actionara, disciplina, ordine functionala si capacitate de adaptare a intreprinderii la schimbarile generate de mediul ambiant. Managerii sunt acele persoane a caror activitate de baza este sa duca la indeplinire procesul managerial. Resursele pe care un manager le are, in principal, la dispozitie: timpul, talentul, resursele financiare si resursele umane. Intr-o organizatie, managerii sunt situati pe diferite pozitii ale piramidei ierarhice si pot fi grupati in 3 categorii: - managerii superiori (top - managerii, senior - managerii) - managerii mijlocii - managerii inferiori (supervizori) Insa, indiferent pe ce nivel ierarhic s-ar situa, managerii au 3 categorii de responsabilitati: - strategice (sa orienteze organizatia in conformitate cu misiunea si obiectivele stabilite), - inter - umane (sa creeze si sa dezvolte un climat favorabil relatiilor inter - umane), - tehnice (sa directioneze activitatea in functie de particularitatea domeniului in care activeaza firma). FUNCTIILE MANAGEMENTULUI - Functia de previziune cuprinde ansamblul actiunilor prin care se stabilesc obiectivele organizatiei pe termen scurt, mediu si lung, se formuleaza modalitatile de realizare a lor si se fundamenteaza necesarul de resurse. - Functia de organizare cuprinde ansamblul actiunilor prin care se constituie sistemul conducator, sistemul condus si sistemul legaturilor dintre acestea. - Functia de coordonare cuprinde ansamblul proceselor prin care se armonizeaza deciziile managerului cu actiunile subordonatilor. Coordonarea are la baza comunicarea, ca modalitate concreta de realizare a actiunilor acestei functii a managementului. - Functia de antrenare reprezinta ansamblul actiunilor prin care un manager influenteaza activitatile colaboratorilor pentru atingerea obiectivelor stabilite prin satisfacerea nevoilor care ii motiveaza. - Functia de control-evaluare cuprinde ansamblul actiunilor de evaluare operativa si postoperativa a rezultatelor organizatiei, a verigilor ei organizatorice si a fiecarui salariat, de identificare a abaterilor de la obiectivele, normele, normativele si standardele prestabilite si a cauzelor care le-au generat, precum si de adoptare a masurilor care asigura eliminarea abaterilor, mentinandu-se echilibrul dinamic al organizatiei.
1. www.creeaza.com 2. ro.wikipedia.org
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).