In prezent, in cadrul intreprinderii, motivarea este un termen des utilizat.Complexitatea conceptului face dificila o definitie simpla, unanim acceptata. Nu a fost posibil inca sa se gaseasca un raspuns multumitor la intrebarea "Ce anume ii face pe lucratori sa munceasca eficient?". Dificultatea este determinata de faptul ca orice cercetator trebuie sa faca unele presupuneri privind motivele comportamentului pe care l-a observat sau inregistrat. Ca urmare, in toate rationamentele privitoare la motivare va exista intotdeauna un anumit element de subiectivitate. Putem, totusi, sa retinem urmatoarea definitie: ,,Motivarea este o modificare psihologica si fiziologica care se produce infiinta umana ori de cate ori apare o nevoie; pentru satisfacerea acelei nevoi,individul adopta un comportament care vizeaza refacerea echilibrului psihologic si fiziologic". (Larousse) Motivatia este procesul intern de a conduce comportamentul uman spre a satisface nevoile. te- ai intre bat vreodata de ce oamenii fac unele lucruri pe care le fac? motivul principal al actiunii lor este de a-si preintampina si satisface nevoile. cel mai adesea ne gindim la nevoi ca la dorinte, cerinte, vreri. procesul prin care oamenii trec spre a- si satisface nevoile este: Nevoie -> motiv -> comportament -> satisfactie sau nemultumire Cand nevoile nu sunt intampinate intr-o organizatie, angajatii sunt in general mai putin productivi.De ce motivarea angajatilor este importanta- motivarea este problema numarul unu cu care se confrunta astazi mediul economic. Angajatii de astazi, nu mai sunt interesati sa lucreze ore suplimentare, sa fie punctuali, lipsiti de personalitate. vechea credinta era ca daca platesti oamenii in mod corespunzator, ei vor fi motivati. totusi, astazi s-a realizat ca oamenii nu lucreaza doar pentru bani ci pentru a fi satisfacuti de ceea ce fac. motivarea este o parte importanta a procesului de management. Exista mai multe forme de descriere a motivatiei, in functie de obiectul la care ne raportam. de exemplu, in cazul in care ne raportam la provenienta sursei care genereaza motivatia, vom putea defini: - motivatia intrinseca (directa) este generata, fie de surse interne subiectului motivatie-de nevoile si trebuintele sale fie din surse provenite din activitatea desfasurata. caracteristica acestei motivatii consta in obtinerea satisfactiei prin indeplinirea unei actiuni adecvate ei. spre exemplu, atunci cand o persoana lucreaza la un proiect deoarece este interesata de tema, ori frecventeaza spectacolele de teatru si cinema deoarece ii face placere, practica un anumit sport pentru ca se simte atras de el, citeste sau invata din nevoia de a sti este motivatie intrinseca. - motivatia extrinseca (indirecta) este generata de surse exterioare subiectului sau naturii activitatii lui. ea poate fi sugerata sau impusa de alte persoane sau de concursuri de imprejurari favorabile sau nu. spre exemplu un student care elaboreaza un proiect pentru a obtine o nota de trecere, un individ care frecventeaza salile de spectacol pentru a-si intilni cunoscuti sau a creea imaginea unei persoane cultivate, practicarea unui sport pentru a slabi, constituie forme ale motivatiei extrinseci. in organizatie, motivatia extrinseca se intilneste in cazul promovarii pe un post considerat doar ca sursa de venituri. In cazul in care ne referimla motivatie ca fiind legata de unele trebuinte immediate ale indivizilor, vom putea defini: - motivatia cognitiva este legata de nevoia de a sti, de a cunoaste, de a fi stimulat senzorial. se manifesta sub forma curiozitatii fata de nou, de inedit, de complexitate, ca si prin toleranta ridicata fata de risc. denumirea de cognitiva este data de preponderenta proceselor de cunoastere, intelegere. prin mecanismele perceptiei, gandirii, memoriei si imaginatiei au loc, progrsiv: explorarea, reproducerea, intelegerea anumitor fenomene si dorinta de a crea ceva nou. motivatia cognitiva isi gaseste satisfactia in a explica si a rezolva ca scopuri in sine. - motivatia afectiva este determinata de nevoia omului de a obtine recunoasterea celorlalti si de a se simti bine in compania lor. performantele sportivilor neprofesionisti sunt determinate de motivatia afectiva; elevii si studentii invata din dorinta de a satisface orgoliul parintilor sau pentru a nu le pierde dragostea sunt antrenati prin acest tip de motivatie. in organizatie, motivatia afectiva poate apare, spre exemplu, sub forma acceptarii unor sarcini si posturi din dorinta de a nu fi considerat incapabil sau rau intentionat. Cea mai importanta clasificare a motivatiei, pune in valoare efectele laudei si recompenselor fata de cele ale dojanei si amenintarii. astfel, deosebim motivatia pozitiva si motivatia negativa. - motivatia pozitiva consta in relationarea directa si proportionala a rezultatelor obtinute si a comportamentului promovat (raspunsul la apeluri,valoarea solutiilor,nivelul initiativelor) cu satisfactiile personale. Desi accentul se pune pe latura pozitiva a laudei, recunasterii si recompensei-motivarea pozitiva nu poate fi aplicata "tale-quale". Marea diversitate a structurilor psiho- intelectuale umane face ca satisfactia sa fie perceputa diferit de la individ la individ. satisfactia depinde de felul de a fi, de a gandi, a concepe rostul si valorile vietii de fiecare in parte. din aceste motive, managerul trebuie sa-si construiasca o adevarata structura a motivatiei pozi-tive care sa ofere fiecarui individ in parte tipul de satisfactie la care este sensibil. indivizii sunt unici, iar normele unui grup difera de la o organizatie la alta foarte mult. ceea ce poate motiva un grup de angajati, poate avea efect contrar asupra altui grup. factorii motivatori pot varia. - motivatia negativa este generata de folosirea unor factori moti-vationali aversivi. desi reprezinta un tip primitiv de motivatie, bazat pe amenin-tare, pedeapsa, blam, ea trebuie totusi inclusa cu anumite precautiuni in instru-mentarul motivational al managerului. precautiile in utilizarea motivatiei ne- gative sunt datorate cercetarilor sociometrice care releva urmatoarele aspecte: - cunoasterea de catre personal a riscului sanctiunii are un efect motivational mai mare decat insasi sanctiunea. - sanctiunile foarte aspre au un efect motivational scazut atat asu-pra celui vinovat cat si asupra restului personalului, deoarece majoritatea angajatilor tind sa refuze corectitudinea sanctiunii aspre considerand-o mai curand un ghinion demn de compatimit. - cand intr-o organizatie apare conceptia ca a fi sanctionat nu este o rusine este preferabil sa nu se mai apeleze la sanctiuni inainte de a reproiecta sistemul de motivatii. - motivarea economica - salarii, prime, gratificatii, penalizari la salarii, imputari financiare in caz de erori; - moral spirituala - acordarea de catre manageri a increderii in salariati, exprimarea de multumiri si laude, lansarea de avertismente, mustrari si invective, acordarea de titluri onorifice. Putem defini motivatia ca un proces intern, individual, introspectiv,care energizeaza, directioneaza si sustine un anume comportament. Motivatia este o "forta" personala care determina un anume comportament si, atunci cand ne referim, spre exemplu, la metoda de rotatie a locurilor de munca pentru motivarea angajatilor, intelegem activarea acestei forte interioare. Motivarea este efortul (fizic sau psihic) indreptat spre atingerea unui obiectiv. Motivarea vine din interiorul angajatilor. Un manager nu le poate cere angajatilor sai sa fie motivati. Tot ce poate face este sa creeze in firma un climat care sa motiveze puternic. Desi climatul organizational este dificil de masurat, observarea simptomelor lui (fluctuatia de personal, prezenta la lucru, relatii de munca) poate indica aparitia unor probleme care sunt deopotriva semnele unei motivari reduse a personalului.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).