Motivarea - O Noua Abordare

Extras din referat Cum descarc?

Abstract
Aceasta lucrare prezinta modul in care Chandra Mohan Jain, cunoscut ca Osho, un iluminat indian, a reusit sa motiveze persoanele care doreau sa ajunga la un nivel de iluminare sa creeze un oras perfect functional in cele mai vitrege conditii, desertul din Oregon, langa orasul Antelope.
Introducere
Termenul motivatie deriva din termenii latini moveo, motum, movere, care inseamna a misca, a pune in miscare. Cu timpul acesti termeni au evoluat, iar motum a devenit motiv, care este descris de dictionarul englez Oxford ca insemnand ceea ce indeamna sau determina o persoana sa actioneze intr-un anumit fel: o dorinta, teama sau alta emotie, luarea in considerare a unei cauze care influenteaza sau tinde sa influenteze vointa unei persoane. Este sensul fortei motrice, a directiei spre realizarea obiectivului, motivatia fiind acel mobil care contribuie la miscare: orice actiune ce are o motivatie isi sporeste capacitatea.
Definirea motivatiei nu este un demers simplu, in literatura de specialitate existand numeroase abordari in acest sens.
Astfel, conform unei definitii date de G. Johns, motivatia reprezinta masura in care un efort persistent este dirijat pentru realizarea unui anumit scop. Analizand motivatia individului acesta sustine ca sunt necesare patru caracteristici de baza pentru a defini comportamentul motivat al unui individ: efortul, perseverenta, directia si obiectivele. O alta definitie relativ simpla privitoare la motivatie este cea propusa de M. Zlate, care considera ca prin motivatie se desemneaza starea interna de necesitate a organismului care orienteaza si dirijeaza comportamentul in directia satisfacerii si disparitiei ei. Foarte cuprinzatoare si explicita este definitia data de G.A. Cole, intr-una din lucrarile sale, care considera motivatia ca fiind termenul folosit pentru a descrie acele procese instinctuale si rationale, prin care oamenii cauta sa-si satisfaca dorintele de baza, nevoile simtite si scopurile personale, care declanseaza comportamentul uman.
Teorii privind motivatia resurselor umane
Teoriile contemporane privind motivatia au si ele ca punct de plecare dorintele, nevoile si aspiratiile la nivel de individ. Aceste teorii incearca sa raspunda la intrebarea: ce factor sau ce factori motiveaza oamenii? Managerii afirma adesea ca muncitorii pot fi motivati de un salariu mai mare, zile de lucru mai scurte si imbunatatirea conditiilor de munca. In schimb, oamenii de stiinta, specialisti ai comportamentului uman, afirma ca motivatia poate fi sporita prin acordarea unei mai mari responsabilitati muncitorilor. Amandoua aceste opinii sunt adevarate si ele reprezinta extremele intre care se intind factorii de stimulare ai motivarii. Prima afirmatie considera ca motivatia este o functie ce depinde de remunerarea materiala, orele de munca si conditiile de munca, in timp ce a doua afirmatie considera motivatia ca fiind dependenta de autonomia si responsabilitatea acordata angajatilor.
Privitor la conceptul de motivatie exista in literatura de specialitate o paleta larga de teorii, care incearca sa explice comportamentul uman, motivarea, angajarea si participarea salariatilor in cadrul proceselor de munca.
1. Teoria clasica a lui Frederick Taylor
Conform acestei teorii, pentru individ cea mai buna motivare o constituie banii. Omul actioneaza de o maniera rationala si alege decizia care maximizeaza ansamblul compensatiilor financiare pe care le poate primi. Chiar daca influenta pe care banii o exercita asupra efortului furnizat in munca poate sa para naturala, aceasta nu inseamna ca trebuie atribuita banilor o importanta majora si construirea sistemului motivational al firmei numai pe acest concept.
Alti factori au inceput sa aiba o importanta mare in influentarea performantei omului in munca sa. Astfel, s-a constatat ca natura sarcinilor, normele informale ale grupului, au un impact asupra individului in activitatea sa profesionala. Existenta unor asemenea influente au orientat cercetarile spre alte cai de reflectie si noi tentative de explicare a comportamentului individului au fost intreprinse. Nu mai este vorba de a considera fiinta umana ca fiind motivata doar de bani, si astfel de a constitui firme bazate pe un sistem de motivare financiara, ci de a intelege omul ca avand un ansamblu de nevoi pe care incearca sa si le satisfaca de o maniera succesiva.
2. Teoria lui Abraham Maslow
Mai multi teoreticieni au avansat ideea unei ierarhizari a nevoilor, dar versiunea cea mai populara in management a fost promovata de Abraham Maslow in anul 1943. Maslow a afirmat ca oamenii incearca mereu sa isi satisfaca anumite nevoi, nevoi care pot fi structurate ierarhic in functie de importanta lor. Conform lui Maslow, nevoile pot fi impartite pe cinci niveluri, formand asa numita piramida a nevoilor. 
Primul nivel este reprezentat de nevoile fiziologice, organice cum sunt: aerul, hrana, odihna, sexul, care reprezinta elemente de baza pentru functiile fiziologice ale organismului si pentru supravietuire. In organizatie, nevoile fiziologice sunt, in general satisfacute prin salarii corespunzatoare si prin calitatea mediului de munca, care cuprinde: spatii pentru odihna, iluminare corespunzatoare, temperatura confortabila si ventilatie.
Al doilea nivel in cadrul piramidei este ocupat de nevoile de siguranta (securitate), adica o siguranta perceputa la nivel psihic si emotional. Exemple de astfel de nevoi sunt: dorinta de a avea haine si un spatiu de locuit si lipsa ingrijorarii cu privire la lipsa banilor sau la siguranta locului de munca. Nevoile de siguranta le sunt satisfacute oamenilor la locul de munca in mai multe modalitati: continuitatea in munca (inexistenta concediilor sau a somajului), protectia impotriva abuzurilor sau a nedreptatilor (cum ar fi protectia impotriva unor actiuni de control arbitrare) si un sistem de pensionare si de protectie sociala adecvat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Motivarea - O Noua Abordare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!