Modele lingvistice ale comunicarii - acorda o atentie deosebita functiei simbolice - comunicarea nu e doar transmitere de informatii, ci de continuturi de sens (mesaje) - mesajul poate fi analizat ca : - element al circuitului comunicational - element al unui proces de reprezentare, ca intermediar intre realitate si imaginea respectivei realitatii - mesajul are o dubla situare : - informationala - simbolica Deci, mesajul e la intersectia dintre procesele de comunicare si procesele de reprezentare. Axa reprezentarii Axa comunicarii Idei, cuvinte, lucruri Exista 3 mari moduri de comunicare, dupa cum se da prioritate realitatii, lucrurilor, caz in care este in prim plan: a. valoarea informativa a mesajului b. psihicul, idei a.i. mesajul este analizat in termen de intentii, motivatii c. limbajul propriu-zis (cuvintele) punandu-se accent pe recrearea, ordonarea si inteligibilizarea realiatii prin intermediul cuvintelor. Modelul Roman Jakobson Modelul lingvistic al comunicarii propus de Roman Jakobson, model faimos si inca utilizat adesea, face parte din categoria modelelor liniare si identifica sase factori care intervin in formularea unui enunt: emitatorul, receptorul, referentul (contextul), codul comun al celor doi comunicatori, contactul (direct sau mediat) si mesajul. o Emitatorul - este cel care transmite mesajul; in functie de situatia de comunicare, poate fi o persoana sau mai multe; o Receptorul - primeste mesajul; si la acest nivel pot exista mai multi receptori; o Mesajul - reprezinta o combinatie de semne lingvistice, adica de realitati perceptibile pre-existente; o Referentul - trimite la context; Jakobson identifica doua tipuri: referent situational si textual; o Codul - desemneaza ansamblul de semne si combinatiile lor, comune celor doi comunicatori si are un caracter conventional; o Canalul - mijloceste contactul dintre cei doi.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.