Extras din referat
1.Modelul de schimbare al lui Lewin
Prin acest model K. Lewin a încercat să explice care sunt etapele pe care le parcurge o organizaţie în cadrul procesului de schimbare organizaţională,aplicat şi în cazul culturii organizaţionale, în trecerea de la o situaţie iniţială,de fapt, la una viitoare, dorită
Schema proceselor, pe care le parcurge o organizaţie pentru a-şi atinge obiectivele stabilite pentru schimbărilerespective, este următoarea
Stare initiala
dezghetare
schimbare
reinghetare
Stare finala
Starea initiala este situaţia existentăla un moment dat în cadrul firmei şi care
nu mai este în concordanţă cu cerinţele externe şi interne ale organizaţiei.
Ca urmare a disfuncţionalităţilor tot mai acute ce apar în această perioadă începe să apară ca evidentă necesitatea introducerii unor schimbări de anumită amplitudine
în cadrul firmei.
Dezgheţarea reprezintă etapa în care cea mai mare parte a salariaţilor conştientizează aceastănevoie de schimbare şi care ar fi consecinţele neimplicării lor rapide în acest proces.
Este de dorit ca managerii să reuşească să reliefeze lipsa de performanţă a organizaţiei, problemele ce se perpetuează şi lipsa tot mai mare de satisfacţie a personalului din participarea la procesul muncii.
Un alt element important ce trebuie avut în vedere în această perioadă este acela de a prezenta un plan de acţiune realist, atractiv, care să se bucure de sprijinul celei mai mari părţi a salariaţilor.
Pentru aceasta, ei vor dori să stie cum vor fi afectaţi de noile schimbări, ce repercusiuni vor avea ele asupra statutului prezent deţinut etc. Înainte de a se angrena în procesul de schimbare, o mare parte a salariaţilor vor încerca să compar câştigurile ce le vor obţine din introducerea schimbărilor preconizate cu sacrificiile, eforturile ce le sunt solicitate.
De aceea începutul procesului deschimbare este deosebit de important şi el se bazează în mare măsură pe credibilitatea pe care reuşeşte să o construiască echipa managerială
Schimbarea este etapa în care se introduc modificările preconizate,toate elementele de noutate, de natură să contribuie la creşterea funcţionalităţii şi performanţelor firmei. Aceste schimbări pot proveni dintr-o diversitate de domenii: tehnic, economic, managerial, social etc.Ca regulă, se recomandă să se înceapă cu schimbările de mai mică anvergură dar care să aibă cele mai mari şanse de succes, pentru a transmite o serie de mesaje clare, simbolice referitoare la capacităţile echipei manageriale şi la şansele de succes ale acesteia.
Reîngheţarea este procesul prin care managerii firmei încearcă să instituţionalizeze schimbările introduse. Acest lucru se realizează prin reconceperea unor sisteme, proceduri de acţiune,şi/sau prin organizarea unor prezentări şi cursuri ce sunt axate asupra explicitării schimbărilor introduse, a stadiului în care se aflăacestea, a dezvoltării de noi abilităţi pentru personal, astfel încât acesta să valorifice cât mai bine noile condiţii de lucru.Această etapă este necesară pentru a consolida schimbările introduce şi a minimiza tendinţa unei părţi a personalului de a se întoarce către starea initiala sau de a opera cu aceleaşi proceduri,obiceiuri,etc.considerate neproductive de către manageri.
Starea finală este situaţia dorită, considerate de către iniţiatorii schimbării şi în care firma este capabilă să funcţioneze la parametrii superiori, oferind performanţe mult mai bune decât în situaţia anterioară.Modelul lui Lewin este un model care explică în cinci etape procesul de schimbare organizaţională. Este un model logic, care prezintă lanţul transformărilor pe care o organizaţie trebuie să le parcurgă de la o situaţie existent la una dorită,previzionată.Etapele prezentate pot fi urmărite în cea mai mare parte a proceselor de schimbare, indiferent de natura organizaţiilor şi a schimbărilor propuse.Aceste etape trebuie să fie însă detaliate în planuri de acţiune bine definite,care să concentreze resursele organizaţiei pe direcţiile principale de acţiune,astfel încât obiectivele stabilite să poată să fie realizate corespunzător.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modele ale Schimbarii Organizationale.docx