Metode și Tehnici Manageriale

Referat
7.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 4264
Mărime: 42.68KB (arhivat)
Publicat de: Dionisie Fărcaș
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Mihai Dutu

Cuprins

  1. 1 Managementul prin obiective ( M.P.O) 3
  2. 1.1 Etapele si efectele pozitive ale M.P.O 4
  3. 2 Managementul prin proiecte (M.P.Pr ) 6
  4. 2.1 Categorii ale M.P.P
  5. 3 Managementul pe produs (M.P.P) 8
  6. 3.1 Metodologia de realizare a M.P.Pr
  7. 4 Managementul prin bugete (M.P.B) 10
  8. 4.1 Etapele de implementare a M.P.B
  9. 5 Managementul prin excepţie (M.P.E) 12
  10. 5.1 Etapele necesare aplicării M.P.E
  11. 6 Managementul prin sisteme (M.P.S ) 13
  12. 7 Managementul prin inovare (M.P.I) 14
  13. 8 Managementul prin consens (M.P.C) 15
  14. 9 Tehnica brainstorming 16
  15. 10 Reuniunea panel (tehnica Delphi) 18
  16. BIBLIOGRAFIE 19

Extras din referat

1. Managementul prin obiective ( M.P.O)

Definiţie: M.P.O poate fi definit ca un sistem de management bazat pe determinarea riguroasă a obiectivelor până la nivelul executanţilor, care participă

nemijlocit la stabilirea lor şi pe corelarea strânsă a recompenselor şi/sau sanţiunilor cu nivelul realizării obiectivelor prestabilite.

Este cel mai frecvent sistem de conducere folosit. La baza conceperii M.P.O se află premisa că eficacitatea unei firme depinde de întrepătrunderea obiectivelor sale cu obiectivele subsistemelor, ceea ce implică o legătură strânsă între obiective – rezultate – recompense/sancţiuni.

M.P.O cuprinde, de regulă, ansamblul activităţilor firmei, de aceea are o structură complexă, alcătuită din şase componente, prezentate schematizat în figura 1:

a)Sistemul de obiective al firmei cuprinde obiectivele fundamentale, derivate, specifice şi individuale.

b)Programele de acţiune se stabilesc pentru fiecare sudiviziune organizatorică a firmei, constituită pe centre de cheltuieli şi venituri şi pentru ansamblul întreprinderii.

Se cuprind în programe: resursele umane, materiale, financiare necesare şi acţiunile.

c)Calendarele de termene se elaborează pornind de la termenele finale pentru obiectivele fundamentale, utilizându-se principiul numărării inverse (pentru asigurarea sincronizării temporale).

d)Bugetele (BVC-bugete de venituri şi cheltuieli), elaborate pentru fiecare subdiviziune organizatorică, permit determinarea precisă a resurselor cheltuite şi a rezultatelor obţinute, şi de aici, diferenţierea corectă a recompenselor şi/sau sancţiunilor.

Fig.1 Elementele managementului prin obiective

e)Suportul logistic al M.P.O îl reprezintă metodele utilizate atât în munca de manager cât şi în cea de execuţie, cuprinse în repertoarele de metode. Întocmirea acestora nu se face mecanic, ci este un proces de selecţie a celor mai adecvate metode şi tehnici, ţinând cont de caracteristicele obiectivelor.

f)Instrucţiunile exprimă concepţia conducerii asupra modului de realizare a obiectivelor şi trebuie să reflecte legislaţia, să sintetizeze experienţa firmei respective.

1.1 Etapele si efectele pozitive ale M.P.O

Procesul M.P.O comportă parcurgerea în următoarele etape:

1. Stabilirea preliminară a obiectivelor la nivelul conducerii organizaţiei – presupune definirea la acest nivel a scopului, misiunii şi a celor mai importante obiective ale organizaţiei pentru domeniile cheie ale activităţii acesteia.

Peter Druker a identificat opt asemenea domenii:

- profitabilitatea;

- poziţia pe piaţă şi competitivitatea;

- inovarea;

- productivitatea muncii;

- performanţele lucrătorilor;

- performanţa şi pregătirea managerilor;

- resursele şi materialele;

- relaţiile cu publicul;

Aceste obiecte trebuie privite ca un punct de plecare în stabilirea întregului lanţ de obiective, fiind modificabile pe parcurs.

2. Pe baza obiectivelor fundamentale se trece la stabilirea obiectivelor derivate, specifice şi individuale. De regulă, fluxul stabilirii obiectivelor începe de la vânzare şi producţie, continuând cu celelalte activităţi.

3. După elaborarea sistemului de obiective se pot stabili celelalte componente ale managementului prin obiective. Se ţine cont de ierarhia diferitelor categorii de obiective, a potenţialului personalului disponibil şi a celorlalte resurse existente.

4. Adaptarea subsistemelor decizional-informaţional şi structural ale firmei la cerinţele realizării obiectivelor. Decizional – accentul cade asupra stabilirii principalelor decizii aferente fiecărui centru de venituri şi cheltuieli, concomitent cu precizarea delegării de sarcini, competenţe şi responsabilităţi. Structural – se reconcep posturi şi funcţii potrivit obiectivelor, ceea ce reclamă modificări în descrierile de posturi şi funcţii, în regulamentul de ordine şi funcţionare (ROF) şi organigrame. Informaţional – întregul sistem trece pe principiul stabilirii abaterilor semnificative.

5. Urmărirea permanentă a realizării obiectivelor. Aceasta se realizează prin mecanismul de conexiune inversă bazat pe transmiterea abaterilor semnificative instituit în etapa precedentă.

6. Evaluarea realizării obiectivelor şi recompensarea personalului. Este o etapă esenţială din punct de vedere motivaţional, condiţionând aplicarea viitoare a M.P.O.

Din cele prezentate rezultă complexitatea M.P.O şi necesitatea aplicării lui, după unii specialişti, minim 5 ani, pentru a-şi atinge pe deplin potenţialul.

Efectele pozitive ale aplicării M.P.O:

- creşterea realismului obiectivelor firmei şi ale componentelor sale;

- amplificarea motivării personalului;

- dezvoltarea unui climat de creativitate;

- îmbunătăţirea utilizării timpului managerilor prin eliminarea controlului, datorată promovării autocontrolului;

- întărirea responsabilităţilor faţă de realizarea obiectivelor, atât pentru manageri cât şi pentru executanţi;

- corelarea salarizării cu rezultatele efective;

- ca efect al tuturor acestor îmbunătăţiri se asigură sporirea sensibilă a eficienţei firmei;

Limita majoră a utilizării M.P.O este dificultatea modificării mentalităţilor şi comportamentului personalului.

Preview document

Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 1
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 2
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 3
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 4
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 5
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 6
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 7
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 8
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 9
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 10
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 11
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 12
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 13
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 14
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 15
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 16
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 17
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 18
Metode și Tehnici Manageriale - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Metode si Tehnici Manageriale.doc

Alții au mai descărcat și

Etica Managerială

ETICA MANAGERIALĂ 1 Etica manageriala si factorii acesteia Etica managerială reprezintă în această perioadă subiectul cel mai fierbinte al...

Managementul societăților comerciale

CONCEPŢII ŞI TENDINŢE PRIVITOARE LA MANAGEMENT Management: derivă de la latinescul “manus” (mana) şi reprezintă ca şi expresie literară...

Analiza sistemului de management și a componentelor sale la SC Roccafranca SRL

Intoducere Mediul de afaceri este în continuă schimbare. Pentru a lua avans, de fapt doar pentru a ține pasul, organizațiile de toate tipurile...

Funcții ale managementului OS

FUNCTIILE MANAGEMENTULUI PREVIZIUNEA – funcţie a managementului A prevede înseamnă a te pregăti azi pentru ceea ce vei face mâine. Este...

Motivarea, satisfacția și implicarea în muncă

INTRODUCERE O perioadă îndelungată de timp, întreprinderea a urmărit în special, obţinerea profitului prin simpla comercializare a produselor...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Managementul Resurselor Umane

Conducerea resurselor umane, realizată sistematic şi în perspectivă, vizează, printre altele, asigurarea cu personal - atât din punct de vedere...

Management

CONTINUTUL: 1.1. Definitii, concepte, obiectul de studiu 1.2. Scoli de management 1.3. Functiile managementului 1.4. Sisteme de management...

Te-ar putea interesa și

Managementul prin Obiective

INTRODUCERE Atât din punct de vedere teoretic cât şi din punct de vedere pragmatic, managementul reprezintă azi unul dintre domeniile aflate...

Aplicarea managementului prin obiective în organizațiile de servicii

INTRODUCERE Tema acestei lucrări de licență o constituie “Aplicarea managementului prin obiective în organizațiile de servicii”, o temă de...

Metode, Tehnici și Instrumente de Management

INTRODUCERE Acest proiect conţine informaţii cu privire la metodele, tehnicile şi instrumentele de management, iar în partea a doua este prezentat...

Analiza cadrului managerial în cadrul SC X SA și implicațiile acestuia

Introducere Marimea si calitatea activitatii precum si modul de utilizare a resurselor economice de catre agentii comerciali se caracterizeaza...

Metode, Tehnici și Instrumente de Management

Introducere Pentru fiecare manager e important să cunoască metodele, tehnicile şi instrumentele sistemului de management pentru a se descurca în...

Particularități ale Aplicării Managementului prin Obiective în Organizația Militară

INTRODUCERE Motivul pentru care mi-am ales aceasta tema este reprezentat de dorinta de a cerceta si de a aprofunda conceptul de „management prin...

Metode și Tehnici Manageriale - Nestle

1. Consideratii teoretice actuale Subsistemul metodologico-managerial sau subsistemul de metode si tehnici manageriale, alcatuit din...

Metode și tehnici manageriale la întreprinderea de producție SA Bere-Unitanc

Introducere Activitatea oricarei intreprinderi fie ea de servicii sau cum în cazul nostru de productie este necesara o buna dirijare Manageriala a...

Ai nevoie de altceva?