Cuprins
- 1 Managementul prin obiective ( M.P.O) 3
- 1.1 Etapele si efectele pozitive ale M.P.O 4
- 2 Managementul prin proiecte (M.P.Pr ) 6
- 2.1 Categorii ale M.P.P
- 3 Managementul pe produs (M.P.P) 8
- 3.1 Metodologia de realizare a M.P.Pr
- 4 Managementul prin bugete (M.P.B) 10
- 4.1 Etapele de implementare a M.P.B
- 5 Managementul prin excepţie (M.P.E) 12
- 5.1 Etapele necesare aplicării M.P.E
- 6 Managementul prin sisteme (M.P.S ) 13
- 7 Managementul prin inovare (M.P.I) 14
- 8 Managementul prin consens (M.P.C) 15
- 9 Tehnica brainstorming 16
- 10 Reuniunea panel (tehnica Delphi) 18
- BIBLIOGRAFIE 19
Extras din referat
1. Managementul prin obiective ( M.P.O)
Definiţie: M.P.O poate fi definit ca un sistem de management bazat pe determinarea riguroasă a obiectivelor până la nivelul executanţilor, care participă
nemijlocit la stabilirea lor şi pe corelarea strânsă a recompenselor şi/sau sanţiunilor cu nivelul realizării obiectivelor prestabilite.
Este cel mai frecvent sistem de conducere folosit. La baza conceperii M.P.O se află premisa că eficacitatea unei firme depinde de întrepătrunderea obiectivelor sale cu obiectivele subsistemelor, ceea ce implică o legătură strânsă între obiective – rezultate – recompense/sancţiuni.
M.P.O cuprinde, de regulă, ansamblul activităţilor firmei, de aceea are o structură complexă, alcătuită din şase componente, prezentate schematizat în figura 1:
a)Sistemul de obiective al firmei cuprinde obiectivele fundamentale, derivate, specifice şi individuale.
b)Programele de acţiune se stabilesc pentru fiecare sudiviziune organizatorică a firmei, constituită pe centre de cheltuieli şi venituri şi pentru ansamblul întreprinderii.
Se cuprind în programe: resursele umane, materiale, financiare necesare şi acţiunile.
c)Calendarele de termene se elaborează pornind de la termenele finale pentru obiectivele fundamentale, utilizându-se principiul numărării inverse (pentru asigurarea sincronizării temporale).
d)Bugetele (BVC-bugete de venituri şi cheltuieli), elaborate pentru fiecare subdiviziune organizatorică, permit determinarea precisă a resurselor cheltuite şi a rezultatelor obţinute, şi de aici, diferenţierea corectă a recompenselor şi/sau sancţiunilor.
Fig.1 Elementele managementului prin obiective
e)Suportul logistic al M.P.O îl reprezintă metodele utilizate atât în munca de manager cât şi în cea de execuţie, cuprinse în repertoarele de metode. Întocmirea acestora nu se face mecanic, ci este un proces de selecţie a celor mai adecvate metode şi tehnici, ţinând cont de caracteristicele obiectivelor.
f)Instrucţiunile exprimă concepţia conducerii asupra modului de realizare a obiectivelor şi trebuie să reflecte legislaţia, să sintetizeze experienţa firmei respective.
1.1 Etapele si efectele pozitive ale M.P.O
Procesul M.P.O comportă parcurgerea în următoarele etape:
1. Stabilirea preliminară a obiectivelor la nivelul conducerii organizaţiei – presupune definirea la acest nivel a scopului, misiunii şi a celor mai importante obiective ale organizaţiei pentru domeniile cheie ale activităţii acesteia.
Peter Druker a identificat opt asemenea domenii:
- profitabilitatea;
- poziţia pe piaţă şi competitivitatea;
- inovarea;
- productivitatea muncii;
- performanţele lucrătorilor;
- performanţa şi pregătirea managerilor;
- resursele şi materialele;
- relaţiile cu publicul;
Aceste obiecte trebuie privite ca un punct de plecare în stabilirea întregului lanţ de obiective, fiind modificabile pe parcurs.
2. Pe baza obiectivelor fundamentale se trece la stabilirea obiectivelor derivate, specifice şi individuale. De regulă, fluxul stabilirii obiectivelor începe de la vânzare şi producţie, continuând cu celelalte activităţi.
3. După elaborarea sistemului de obiective se pot stabili celelalte componente ale managementului prin obiective. Se ţine cont de ierarhia diferitelor categorii de obiective, a potenţialului personalului disponibil şi a celorlalte resurse existente.
4. Adaptarea subsistemelor decizional-informaţional şi structural ale firmei la cerinţele realizării obiectivelor. Decizional – accentul cade asupra stabilirii principalelor decizii aferente fiecărui centru de venituri şi cheltuieli, concomitent cu precizarea delegării de sarcini, competenţe şi responsabilităţi. Structural – se reconcep posturi şi funcţii potrivit obiectivelor, ceea ce reclamă modificări în descrierile de posturi şi funcţii, în regulamentul de ordine şi funcţionare (ROF) şi organigrame. Informaţional – întregul sistem trece pe principiul stabilirii abaterilor semnificative.
5. Urmărirea permanentă a realizării obiectivelor. Aceasta se realizează prin mecanismul de conexiune inversă bazat pe transmiterea abaterilor semnificative instituit în etapa precedentă.
6. Evaluarea realizării obiectivelor şi recompensarea personalului. Este o etapă esenţială din punct de vedere motivaţional, condiţionând aplicarea viitoare a M.P.O.
Din cele prezentate rezultă complexitatea M.P.O şi necesitatea aplicării lui, după unii specialişti, minim 5 ani, pentru a-şi atinge pe deplin potenţialul.
Efectele pozitive ale aplicării M.P.O:
- creşterea realismului obiectivelor firmei şi ale componentelor sale;
- amplificarea motivării personalului;
- dezvoltarea unui climat de creativitate;
- îmbunătăţirea utilizării timpului managerilor prin eliminarea controlului, datorată promovării autocontrolului;
- întărirea responsabilităţilor faţă de realizarea obiectivelor, atât pentru manageri cât şi pentru executanţi;
- corelarea salarizării cu rezultatele efective;
- ca efect al tuturor acestor îmbunătăţiri se asigură sporirea sensibilă a eficienţei firmei;
Limita majoră a utilizării M.P.O este dificultatea modificării mentalităţilor şi comportamentului personalului.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Metode si Tehnici Manageriale.doc