Masuri de Perfectionare a Structurii Organizatorice

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
,,Pericolul sta in tendinta de a transmite principiile administrarii ca si cum ar fi legi stiintifice, cand ele sunt doar ceva mai mult decat niste mijloace administrative despre care s-a constatat ca functioneaza bine in anumite conditii, dar care nu au fost niciodata testate."
(Joan Woodward).
Evolutia structurii organizationale - ca instrument managerial - este marcata de evolutia sociala, in general, si de cea a productiei in special. Aflate in economia naturala, gospodariile isi realizau scopul - asigurarea existentei - impartind sarcinile intre membrii familiei, autoritatea necontestata fiind cea a capului familiei. Aparitia marilor intreprinderi a solicitat angajarea unor salariati. Dimensiunile si complexitatea redusa a activitatilor au permis o distribuire verbala a sarcinilor. Intrate in obisnuinta si, ulterior, in traditia micii organizatii, sarcinile erau indeplinite fara a necesita interventii majore din partea conducatorului sau patronului. 
Cresterea economica generata de industrializare a condus nu numai la o crestere a marimii organizatiilor, ci si la o multiplicare a interdependentelor dintre angajatii si compartimente. Sarcinile, drepturile si obligatiile atribuite fiecarui angajat s-au diversificat si complicat intr-o asemenea masura incat dirijarea si controlul lor au impus necesitatea crearii unor norme, standarde.
Toate organizatiile trebie sa-si asigure o activitate continua, directionata catre atingerea unui anumit tel. Anumite elemente, cum este alocarea sarcinilor, supervizarea si coordonarea sunt dezvoltate ca activitati regulate.
Asemenea regularitati constituie structura organizatiei si faptul ca pot fi combinate in diferite moduri inseamna ca organizatiile pot avea structuri diferite. De fapt, in anumite privinte, fiecare organizatie este unica. Multi specialisti au analizat o varietate de structuri pentru a stabili daca se aplica vreun principiu general. In plus, aceste variatii pot fi corelate cu actiunile unor factori ca obiectivele organizatiei, dimensiunile acesteia, forma de proprietate, amplasarea geografica si tehnologia de productie, care genereaza diferente caracteristice in structura unei banci, a unui spital, a unei fabrici care produce bunuri in masa sau a unui departament guvernamental.
O. Nicolescu ofera o desemnare a organizarii ca: ,,ansamblu proceselor prin intermediul carora se stabilesc si delimiteaza procesele de munca fizica si intelectuala si componentele acestora (consumuri, miscari, timpi, operatii, lucrari, sarcini etc.), precum si gruparea lor pe posturi, formatii de munca, compartimente si atribuirea lor personalului, corespunzator anumitor criterii economice, tehnice si sociale, in vederea realizarii in cat mai bune conditii a obiecivelor planificate".
Structura organizatorica
Structura unei organizatii este considerata cadrul sau scheletul acesteia. 
Din perspectiva manageriala scopurile structurii sunt: 
- clarifica compartimentele si sarcinile posturilor, precum si responsabilii acestora;
- clarifica ierarhia organizationala; 
- clarifica canalele de comunicare; 
- permite managerilor sa aloce resurse pentru obiectivele definite prin plan. 
Structura unei organizatii prezinta trei caracteristici principale: 
- specializarea - arata gradul de divizare si omogenitate a muncii in compartimente;
- coordonarea - se refera la modul de asigurare a cooperarii intre compartimente si indivizi; 
- formalizarea - marcheaza gradul de precizie in definirea functiilor si relatiilor. 
O structura organizationala optima trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: 
a. sa reflecte obiectivele si planul de actiune; 
b. sa oglindeasca autoritatea in masura sa administreze intreprinderea; 
c. sa evidentieze cadrul de desfasurare al activitatilor; 
d. sa fie alcatuita din persoane foarte bine pregatite.
Principalele componente ale structurii organizatorice, care se regasesc in orice organizatie indiferent daca are sau nu caracter industrial, sunt: 
- Posturile sunt ,,caramizile" ce compun structurile organizatorice. Postul reprezinta cea mai simpla subdiviziune organizatorica a firmei. El poate fi definit ca ,,ansamblul obiectivelor, sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor care revin unui salariat" (O. Nicolescu). Componentele postului formeaza asa-numitul ,,triunghi de aur" al organizarii. Totalitatea posturilor care prezinta aceleasi caracteristici formeaza o functie. Acestea pot fi de conducere sau de executie. 
- Ponderea ierarhica reprezinta numarul de salariati condusi nemijlocit de un manager. Acest numar poate varia de la 4-8 subalterni pentru un manager de pe nivelul superior pana la 20-30 pentru unul de la baza piramidei organizationale. 
- Ansamblul persoanelor ce efectueaza sarcini omogene si/sau complementare contribuie la realizarea acelorasi obiective si sunt subordonate nemijlocit unui manager formeaza un compartiment. Ele pot fi operationale si functionale. 
- Totalitatea subdiviziunilor organizatorice situate la aceeasi distanta de varful piramidei organizatorice formeaza un nivel ierarhic. Intr-o organizatie exista de regula trei niveluri manageriale: superior, de mijloc si inferior. 
- Relatiile organizatorice pot fi definite ca raporturile dintre celelalte subdiviziuni organizatorice instituite prin reglementari oficiale. Si acestea se divid in trei categorii: de autoritate, de cooperare si de control. 
In unele cazuri intr-o organizatie pot aparea mai multe tipuri de grupare. Gruparea trebuie sa determine o mai stransa interdependenta intre fluxurile de lucru si procese; oamenii lucreaza mai usor si mai repede daca sunt grupati. Uneori gruparea duce la interactiuni sociale si comunicare mai bune, mai ales atunci cand oamenii trebuie sa lucreze impreuna.


Fisiere in arhiva (1):

  • Masuri de Perfectionare a Structurii Organizatorice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!