Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 6976
Mărime: 20.79KB (arhivat)
Publicat de: Antonie Toader
Puncte necesare: 4
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pavel Stanciu

Extras din referat

Pentru a obtine obiective de productie ridicate pe piata nord-americana, fabricantii japonezi de automobile au avut nevoie nu numai de materiile prime adecvate si de cele mai moderne echipamente de productie, ci si de motivarea angajatilor. Desi, din cand in cand, lucratorii devin nesatisfacuti, cei mai multi dintre angajatii firmelor japoneze sunt multumiti de munca lor si sunt motivati pentru a raspunde corect la standarde de productie ridicate (sub aspectul calitatii, al organizarii muncii, al productivitatii muncii, al salariului). Aceasta atitudine de inalt nivel motivational a lucratorilor deriva din practicile managementului companiilor, cum ar fi rotatia locurilor de munca, participarea angajatilor la luarea deciziilor, recompensarea performantelor echipelor de lucratori si o anume filozofie asupra calitatii muncii, care poate fi considerata ca derivand din cultura nipona.

Ce este motivatia- „Unui om este mult mai usor sa-i dezvolti calitatile decat sa-inlaturi defectele”, "Cultiva-i omului calitatile, ca sa-si inunde defectele”. Cuvantul motivatie este cel mai adesea folosit pentru explicarea comportamentului oamenilor. Succesele unui sportiv se spune ca sunt datorate motivarii sale ridicate, in timp ce un student care evita munca (sub forma efortului intelectual si al atitudinii participative la actul de transfer si aprofundare de cunostinte si informatii), se spune ca nu este motivat (sau ca este motivat sa nu munceasca) (este interesant ca, in lipsa unei motivatii pozitive, se dezvolta, fara prea mare efort, o motivatie negativa).

Putem defini motivatia ca un proces intern, individual, introspectiv,care energizeaza, directioneaza si sustine un anume comportament.Motivatia este o "forta" personala care determina un anume comportament si, atunci cand ne referim, spre exemplu, la metoda de rotatie a locurilor de munca pentru motivarea angajatilor, intelegem activarea acestei forte interioare.Majoritatea lucratorilor din fabricile de automobile japoneze din SUA sunt satisfacuti de locurile lor de munca si de companiile unde lucreaza. Dedicarea lor muncii pe care o fac reprezinta un indicator moral ridicat. Moralul unui angajat se refera la atitudinea fata de munca, fata de superiori si fata de organizatia din care face parte. Moralul ridicat - ca atitudine pozitiva in raporturile de munca – este rezultatul principal al satisfacerii nevoilor prin locul de munca, sau ca rezultat al locului de munca. O necesitate care ar putea fi satisfacuta prin locul de munca este recunoastea rolului important si contributia avute intr-o organizatie (satisfactia muncii). O alta nevoie, satisfacuta, de data aceasta, ca rezultat al locului de munca, este securitatea financiara. Un moral ridicat conduce la dedicare cvasi-totala si la loialitate in favoarea organizatiei, evidente in fabricile japoneze de automobile din SUA, la care se adauga dorinta de a lucra cat mai bine. Un moral scazut poate conduce la absenteism, dezinteres fata de munca, rata scazuta a productivitatii si, ca rezultat, angajatii parasesc compania pentru a cauta locuri de munca la alte firme, in speranta ca vor afla acolo mai multa satisfactie prin motivatie.

Motivatia, moralul si satisfacerea (implinirea) nevoilor angajatilor se intrepatrund si, impreuna cu productivitatea, sunt subiectele cel mai mult studiate. De cele mai multe ori, cercetatorii incep un studiu gandindu-se la cateva obiective inguste ca arie de cuprindere dar, dupa ce cercetarea subiectului se dezvolta si se contureaza, cercetatorii realizeaza ca, atat obiectivul, cat si cercetarea ar putea fi generale. Acelasi lucru s-a intamplat si cu multe din cercetarile intreprinse in domeniul muncii si al relatiilor de munca.

Managementul stiintific

In prima parte a secolului al XX -lea, Frederick Winslow Taylor (1856-1915) devenit interesat de imbunatatirea eficientei lucratorului individual. Acest interes a rezultat din experienta proprie si a condus la aparitia managementul stiintific, denumit astfel datorita aplicarii principiilor stiintifice in managementul muncii. Unul din primele locuri de munca ale lui Taylor a fost la Midvale Steel Company, in Philadelphia, SUA, unde a capatat o puternica antipatie fata de ineficienta si diverse pierderi tehnologice si de resurse,inclusiv de resurse umane. El a observat o anume mentalitate in randul lucratorilor, care credeau ca daca vor munci mai repede se termina munca si isi vor pierde slujbele! De asemenea, a observat ca managerii erau impasibili fata de aceasta atitudine, deoarece nu cunosteau care ar putea fi nivelul productivitatii muncii. Mai tarziu, Taylor a parasit aceasta firma si a lucrat mai multi ani la Bethlehem Steel, unde si-a adus cea mai importanta contributie. El apropus ca fiecare loc de munca sa fie impartit in sarcini separate si, astfel,managementul firmei a putut determina

1. cea mai buna cale de realizarea acestor sarcini,

2. precum si sa urmareasca indeplinirea lor totala, intr-o succesiune logica.

Pe de alta parte, managementul firmei a putut sa aleaga cu grija cea mai buna persoana pentru fiecare loc de munca si sa educe, sa perfectioneze aceasta persoana pentru a lucra cum trebuie. Astfel, in final, managementul companiei a putut coopera cu lucratorii,pentru a se asigura ca lucrurile au fost realizate asa cum au fost planificate. Taylor dezvolta, de asemenea, ideea ca cei mai multi oameni lucreaza, doar, pentru a castiga bani si, pe aceasta concluzie, motiveaza faptul ca plata muncii ar putea fi legata direct de productie si, astfel, o persoana, cu cat va produce mai mult, cu atat va fi mai bine platita; in acest mod, s-a nascut sistemul de plata bazat pe volumul de productie realizat. Sistemul creat de Taylor a fost aplicat la Bethlehem Steel Company si rezultatul a fost dramatic. Media castigului pe zi pentru muncitorii otelari s-a ridicat de la 1,15, la 1,88 dolari (crestere enorma pentru acea vreme si pentru acest segment social; salariul oral minim, in prezent, este de 5$), iar cantitatea medie realizata de un lucrator otelar pe zi a crescut de la 16, la 57 de tone! („Legarea” salariului de productia obtinuta de fiecare lucrator, nu a fost direct proportionala, caci cresterea salariului a fost de 1,63 ori mai mare, fata de 3,56 ori cat a fost cresterea productiei; se pare ca nu tot surplusul de productie a fost folosit pentru consum). Ideile lui Taylor au fost revolutionare si au produs un puternic impact asupra managementului aplicativ. Totusi, viziunea lui privind motivatia muncii a fost simplista si ingusta (dar conforma cu realitatile vremurilor sale), pentru un observator contemporan. Este adevarat ca cei mai multi oameni asteapta sa fie platiti pentru munca lor, dar este, de asemenea adevarat ca oamenii muncesc pentru o varietate de motive, altele decat acela de a castiga bani. Simpla crestere a salariului nu poate duce, automat si cu certitudine la cresterea motivatiei salariatului.

Preview document

Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 1
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 2
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 3
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 4
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 5
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 6
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 7
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 8
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 9
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 10
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 11
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 12
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 13
Managementul științific motivarea personalului, ierarhia nevoilor a lui Maslow, motivația, motivațiile, tipul de motivare - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Managementul Stiintific Motivarea Personalului, Ierarhia Nevoilor a lui Maslow, Motivatia, Motivatiile, Tipul de Motivare.doc

Alții au mai descărcat și

Lucrare de disertație - managementul motivării

INTRODUCERE “Motivarea este arta de a face oamenii sa faca ceea ce vrei tu, pentru ca ei doresc sa o faca.” Dwight Eisenhower O problema care...

Motivarea Personalului în Cadrul unei Firme

1.1. MOTIVAŢIA 1.1.1. CONCEPTUL DE MOTIVAŢIE; COMPONENTE; FORME 1.1.1.1. CONCEPTUL DE MOTIVAŢIE Într-o manieră generală, motivaţia poate fi...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Motivarea personalului din organizații

Ce este motivatia? Motivatia este unul dintre cei doi factori ai performantei (alaturi de capacitatile profesionale). Performanta = f (capacitati...

Practica motivării personalului

Obiectivele lecţiei : la finele acestei lecţii veţi fi capabili să folosiţi diverşii factori care-I motivează pe oameni, în mod diferenţiat, în...

Motivarea Resurselor Umane

CAPITOLUL I CONCEPTELE DE „SURSĂ”, „RESURSĂ” ŞI „RESURSE UMANE” Diversitatea domeniilor şi a modalităţilor de abordare a problemelor...

Motivarea Personalului

III. MOTIVAREA PERSONALULUI 3.1.Teorii motivaţionale Manifestările cele mai relevante ale factorului uman se observă prin prisma motivaţiilor...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Motivarea personalului în management - provocări și soluții

INTRODUCERE “Tot mai mulți manageri acordă o atenție specială factorului uman concepția modernă fiind că angajații sunt însăși organizația în...

Planul de afaceri al intreprinderii, instrument de implementare a strategiilor economice

CAPITOLUL I PREZENTAREA FIRMEI 1.1. Scurt istoric Sc Trombone S.A. este o companie lider în dezvoltarea şi implementarea de proiecte software...

Modele ale Motivației Organizaționale Orientate pe Necesități

1. Modalităţi de abordare ale procesului motivaţiei 1.1. Abordarea behavioristă sau psihologia comportamentului (J. Watson) J. Watson consideră...

Managementul Personalului Unei Firme

Managementul personalului unei firme Cuvântul motivatie este cel mai adesea folosit pentru explicarea comportamentului oamenilor. Succesele unui...

Ai nevoie de altceva?