Managementul Schimbarii in Organizatie

Extras din referat Cum descarc?

Conceptul de schimbare.
Schimbare organizatorica sau managementul schimbarii.
Societatea contemporana a intrat intr-o faza de schimbare accelerata. Se schimba structurile sociale si economiile, dar si mentalitatile, reprezentarile colective, practicile sociale, stilurile de comportament. Nici o generatie, din orice colt al lumii, nu mai poate spera sa evolueze in cadrul acelorasi structuri economice si social-psihologice.
Oamenii au nevoie de schimbari de mentalitati, competitia le impune noi comportamente, relatiile noi de proprietate determina noi atitudini.
Este evidenta o accelerare a schimbarii. In aceste conditii, schimbarea poate fi considerata si ca o dimensiune a perspectivei.
Altfel spus, schimbarea organizationala este impulsionata in principal de necesitatile strategice (adevarate sau presupuse) de mentinere si dezvoltare a organizarii intr-un cadru evolutiv sau perturbat. Acest lant cauzal nu este, bineinteles, univoc, deoarece, in dinamica, strategiile organizationale pot "contribui" la modificarea sau modelarea anumitor dimensiuni sau la orientarea evolutiei mediului inconjurator al firmelor.
In acest context, managemtul schimbarii reprezinta ansamblul proceselor de prevedere, organizare, decizie, coordonare, antrenare si control-reglare, al masurilor de modificare, transformare, inlocuire, sau completare in forma si continut a firmei cu scopul de imbunatatire a performantei specifice a sistemului vizat.
Abordari istorice si/sau teoretice
Schimbarea organizationala este un fenomen permanent si multiform, ale carui manifestari isi au radacinile in trecut.
In domeniul organizarii productiei si muncii, filiatiile istorice intre taylorism (rationalizarea muncii; specializarea sarcinilor), fordism (recompunerea, standardizarea sarcinilor), sistemelor flexibile (variatatea productiei; productia la timp) sunt cel putin la fel de importante ca inovatiile organizationale introduse de fiecare dintre formele succesive. Evolutia formelor de putere si control in organizatii verifica si permanenta si ancorarea istorica a schimbarii organizationale.
Problematica conducerii schimbarilor a constituit subiect de analiza pentru multi specialisti in domeniul managementului, cum ar fi J. Ivancevich, James H.Donnely, James Gibson, considera managementul schimbarii ca un proces sistematic, care poate fi impartit in subprocese. 
Alti specialisti americani, ca Joseph L. Massie si John Douglas, explica cinci categorii de schimbari posibile:
1. schimbari in cunostinte si tehnici;
2. schimbari in obiectivele conducerii;
3. schimbari in problemele cu care se confrunta managerii;
4. schimbari in mediul organizational;
5. schimbari in rata schimbarii;
6. schimbarea proceselor (reengineering, business process, etc.);
7. schimbare de perimetru geografic (intreprindere nationala, intrenationala, globala).
In literatura romana de specialitate, Costel Florescu si Nicolae Popescu, in lucrarea lor "Trecerea la o noua calitate prin conducerea stiintifica a schimbarilor", considera ca: "schimbarea reprezinta orice inlocuire, modificare, trensfornare sau prefacere in forma si/sau in continutul unui obiect, produs, lucrare, activitate, organizatie".
In concluzie, dinamica istorica a schimbarii organizationale pare a se inscrie intr-un cadru de intractiune complexa cu dimensiunile de mediu in care determinantii institutionali si tehnologici au un rol fundamental.
Principalele tipuri de abordare a schimbarii sunt:
- abordarea de jos in sus - schimbarea porneste de la nivelurile de jos ale intreprinderii, atunci cand angajatii constientizeaza faptul ca starea respectiva nu mai poate continua in modul respectiv;
- abordarea de sus in jos - schimbarea porneste de la conducere spre angajati, acesta fiind modul cel mai intalnit de abordare a schimbarii;
- angajarea unui expert - schimbarea este facuta de o persoana exterioara intreprinderii (de un consultant in afaceri), dar dupa ce conducerea firmei este convinsa de importanta si de necesitatea schimbarii.
Avantajele si dezavantajele tipurilor de abordare ale schimbarii
Tip de abordare Avantaje Dezavantaje
Abordarea de jos in sus - stimuleaza participarea si creativitatea angajatilor
- schimbarea este mai usor acceptata -nu este foarte bine organizata
- orientarea schimbarii nu este bine definita
- durata de implementare este relativ mare
Abordarea de sus in jos - este planificata si bine directionata
- schimbarea se face intr-un timp mai scurt - depinde de calitatea conducerii
- poate fi subiectiva
Angajarea unui expert - obiectiva, bine directionata
- foloseste experienta multipla a expertului - poate crea probleme de implementare
- cost ridicat
Analiza campului de forte in cazul schimbarii
Opozitia fata de schimbare se manifesta in forme diverse, dar cel mai frecvent se regasesc:
- rezistenta directa si fatisa;
- taraganarea implementarii actiunilor din planul schimbarii;
- exagerarea efectelor negative;
- comportament exagerat de prudent.
Modalitati de reducere a rezistentei la schimbare
Pentru a reduce aceste manifestari se utilizeaza o serie de tehnici (conform lui Kotter si Schlesinger) :
- instruire si comunicare;
- participare si implicare;
- facilitare si sprijin;
- negociere si obtinerea acordului; 
- manipulare; 
- cooptare; 
- constrangere.
Fortele care sustin schimbarea sunt de doua tipuri:
Forte externe - cum ar fi:
- evolutia preferintelor clientilor privind o anumita activitate (produs);
- schimbarea tehnologiilor si sistemelor informationale;
- modificarea structurii fortei de munca;
- modificarea inflatiei (scadere sau crestere);
- cresterea sau scaderea cererii pentru anumite produse;
- cresterea concurentei, etc.
Forte interne - cum ar fi:
- dorinta de a creste calitatea produselor;
- dorinta de a creste productivitatea;
- dorinta de a crea produse sau servicii noi;
- dorinta de a imbunatati motivarea personalului, etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Schimbarii in Organizatie.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!