Extras din referat
Aparitia unei crize intotdeauna confirma prezenta elementului „risc” intr-o situatie. Riscul se refera la probabilitatea ca moartea, ranirea sau imbolnavirea, deteriorarea unor proprietati si alte consecinte indezirabile se vor ivi din hazard.
Sa fii constient de existenta factorului de risc atunci cand tranzactionezi cu natura, tehnologia sau oameni si grupuri organizate este o necesitate fundamentala atunci cand joci rolul unui manager.
Managementul de criza incepe cu „planificarea”. Te intrebi „ce s-ar putea intampla” in activitatile unei organizatii.
Posibilele strategii de management al riscului:
• Reducerea vulnerabilitatii organizatiei in fata dezastrelor naturale;
• Reactualizarea sistemelor tehnologice;
• Evaluarea vulnerabilitatii organizatiei intr-o confruntare;
• Instalarea unor sisteme de supraveghere pentru a preintampina orice actiune de rea-
vointa;
• Reevaluarea optimista a premiselor analizei de risc;
• Intensificarea sistemelor de control pentru a descuraja managementul prost.
Obstacole care se pot intrezari in analiza riscului:
• Atitudinea fatalistica – „ Ce se poate intampla se va intampla. Nu se poate opri natura”
- cazul dezastrelor naturale. Numit si Sindromul naturalistic care ii face pe oameni sa accepte fortele si consecintele naturii fara sa intervina.
• Apararea ego-ului. Managerul cauta sa nu isi deterioreze relatia cu alti oameni ai
organizatiei/superiori.
Dorinta de a-ti atinge obiectivele intr-un timp cat mai scurt. In acest caz unele masuri
preventive sunt inlaturate.
O noua disciplina este – Comunicarea riscului.
In acest sens a fost votata legea „Emergency planning and Community Right-To-Know Act” in America, care presupune ca orice organizatie ce isi desfasoara activitatea folosind substante toxice trebuie sa comunice celor ce alcatuiesc comunitatea de care apartine compania care sunt riscurile implicate.
Analiza de risc.
Analiza de risc este o noua disciplina ce a aparut in ultimii 20 de ani. Ea include 4 pasi:
1.Identificarea hazardului
Managerul se intreaba cum poate interveni hazardul in activitatea organizatiei, daca exista o substanta sau actiune ce poate dauna atat comunitatii cat si organizatiei. Hazardul nu este sinonim cu riscul deoarece hazardul este cel care conditioneaza aparitia riscului. Fiecare organizatie trebuie sa isi examineze potentialul de risc cu o mentalitate „pesimista”, folosind fiecare sursa de informatie disponibila; analiza produselor si a proceselor de productie, feedback-ul consumatorului, documentele de protectie a muncii etc.
2.Analiza riscului
Analiza riscului incearca sa estimeze natura, secventele si posibilitatea de a dauna sanatatii umane sau mediului. Trebuie luate in considerare si valorile politice, sociale si economice. Este de dorit ca in activitatea organizatiei sa implici anumite organizatii guvenamentale de control (ex. Protectia Consumatorului) care pot analiza riscurile implicate si pot avea o contributie substantiala.
3.Importanta riscului
Dupa identificarea si analiza riscului, importanta lui trebuie sa fie stabilita. „How safe is safe enough”. In principal importanta riscului si masurile ce trebuie luate vor fi stabilite in functie de factorii econimici, protectia mediului, societate, teama de procese etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Riscului si Comunicarea.doc