Managementul Resurselor Umane - Grupurile de Munca

Cuprins referat Cum descarc?

1. Introducere 3
2. Conceptul de grup in conducere si rolul lui 3
2.1 Clasificarea grupurilor 4
2.2 Procesele de grup 6
2.2.1 Normele de grup si conformarea la ele 6
2.2.2 Coeziunea de grup 7
2.2.3 Rolurile in grupuri 8
2.2.4 Statusul (sau rangul) 9
2.2.5 Gandirea de grup 9
3. Eficienta grupului 10
4. Marimea grupului 11
4.1 Caracteristicile membrilor grupului 11
4.2 Obiectivele individuale 12
5. Stadiul de dezvoltare al grupului 13
6. Concluzii 13
Bibliografie 14


Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere 
Pentru a analiza grupurile din perspectiva managementului resurselor umane, respectiv influenta lor asupra procesului de luare a deciziilor, asupra modului de indeplinire a obiectivelor organizatiei si, pe de alta parte, modul cum pot fi influentate grupurile pentru a se obtine comportamentul dorit, este necesara o analiza a conceptelor si proceselor care au loc intr-un grup.
2. Conceptul de grup in conducere si rolul lui
Grupurile umane nu sunt eficiente prin simpla lor existenta, ele presupun cunoastere si, pe aceasta baza, activare in sensul centrarii lor pe obiective. Pe de alta parte, problematica grupurilor umane ocupa o pondere deosebita deoarece acestea sunt:
1) componentele de baza ale structurilor organizatorice;
2) cadrul de referinta si micromediul de formare si manifestare a personalitatilor si de potentare a valentelor creative ale acestora. 
In aceste conditii, grupurile sunt elemente si verigi ale structurii care nu numai ca mijlocesc raportul dintre individ si intreprindere, ci constituie chiar cadrul fundamental si necesar in care se constituie si se manifesta activ personalitatea umana, iar relatiile sociale care se dezvolta in interiorul acestora nu constituie doar conditiile externe ale procesului de formare a personalului, ci reprezinta chiar esenta ei.
Si totusi, asimilarea si exercitarea asupra individului a presiunii ansamblului de valori, norme si modele comportamentale specifice organizatiei nu se realizeaza in mod automat, prin simpla lor existenta in cultura organizationala a sistemului social care le promoveaza. 
Pentru realizarea acestui proces, extrem de complex, este necesar sa fie indeplinite doua conditii minimale:
1. individul sa faca parte din grupuri in cadrul carora sa se dezvolte relatii interpersonale specifice (de comunicare, socio-afective, de influenta etc.);
2. grupurile de apartenenta sa se afle sub incidenta unor organizatii care, preluand si indeplinind anumite functii ale sistemului social, intr-o forma explicita sau implicita, fac posibila transmiterea efectiva a sistemului de valori, norme si modele comportamentale pe care le promoveaza la nivelul membrilor ei.
Din multitudinea lucrarilor de specialitate au rezultat doua mari categorii de definitii: 
Prima accentueaza rolul individului in cadrul grupului, grupul fiind "un numar de persoane care comunica intre ele, adesea doar pentru o anumita perioada, numarul de membri trebuind sa fie suficient de mic pentru ca fiecare persoana sa fie capabila sa comunice cu celelalte <<face-to-face>>. 
O alta definitie reprezentativa a acestei prime categorii, care are meritul de a o completa pe prima, este: "un grup este orice numar de persoane care interconditioneaza intre ele, sunt psihologic constiente de existenta celorlalti si percep ca fac parte din acel grup". 
Existenta unui grup este, in aceste conditii, conditionata de: 
- un numar redus de membri - face posibila perceptia interpersonala directa si reciproca, ceea ce permite numeroase alte conexiuni interindividuale (informationale, de atitudini etc.); 
- relatii afective foarte stranse (simpatie, antipatie etc.); 
- foarte intima interdependenta a membrilor grupului, nascuta in contextul actiunilor comune si avand la baza sentimentul de solidaritate al acestora; 
- diferentierea rolurilor intre membrii grupului; 
- existenta unor scopuri si valori comune, pe fondul carora se desfasoara relatii interpersonale intre membrii grupului.
A doua subliniaza ca important pentru existenta unui grup este ca membrii sa lucreze impreuna, intr-un anumit mod, pentru a atinge un obiectiv comun, si nu interconditionarea directa dintre membrii lui: "un numar de indivizi care interactioneaza, direct sau indirect, ca rezultat al unui interes comun sau pentru a atinge un obiectiv comun".
Indiferent de definitia acceptata, rolul grupurilor poate fi sintetizat astfel:
- realizeaza practic obiectivele organizatiilor din care fac parte;
- asigura cadrul necesar modelarii si structurarii personalitatilor;
- ofera premisele satisfacerii unor trebuinte specifice (de siguranta, apartenenta, recunoastere, autorealizare);
- constituie veriga prin intermediul careia membrii societatii influenteaza societatea in conformitate cu nevoile, aspiratiile si valorile specifice lor.
2.1 Clasificarea grupurilor
Exista numeroase solutii pentru clasificarea grupurilor. Prezentam, in continuare, cateva din cele mai importante criterii de clasificare a grupurilor, din punct de vedere al conducerii lor.
Astfel, in functie de:
1. tipul de relatii existente intre indivizii care compun grupul (personale, afective, formale, contractuale) distingem: 
grupuri primare - orientate spre un sistem inchis de relatii interpersonale, predominant personale, afective (de exemplu: familia); 
grupuri secundare - cu un sistem mai deschis de relatii interpersonale in care relatiile afective nu mai joaca nici pe departe acelasi rol (de exemplu: grupurile de munca).


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Resurselor Umane - Grupurile de Munca.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!