Abordari ale relatiei profesor- elevi Relatia profesor -elev este esentiala pentru realizarea intentiilor educationale si pentru efectivizarea influentei educationale. De aceea, vom analiza, foarte pe scurt, mai multe modele de educatie scolara care se bazeaza pe anumite moduri de educatie scolara care se bazeaza pe anumite moduri de considerare a acestei relatii. Intentia noastra este de a sugera si necesitatea trecerii de la o relatie asimetrica la una simetrica, de parteneriat autentic in educatie. Principalele modele avute in vedere sunt: -Influenta educationala prin actiuni de opresiune-represiune. Este primul tip de relatie educationala aparut in istorie. El se bazeaza pe constrangerea violenta si pe pedepse aplicate elevilor de catre profesor. Aceasta relatie creeaza dependenta, bazata pe teama, a elevului fata de profesor. Totodata, orice urma de bucurie si de placere se dorea a fi eliminata din educatie- deoarece erau considerate pacate, iar educatia privita ca o pregatire pentru lumea rea in care elevul se va integra la terminarea scolii. -Influenta educationala prin ierarhizarea elevilor- care dateaza tot din antichitate- se bazeaza pe incurajarea de catre profesor a competitiei si a concurentei intre elevi. Efectele negative ale acestei orientari sunt delatiunea, vanitatea si gelozia.Acest tip de influenta va crea elevi adaptati mediului scolar, dar inadaptati mediului social si analfabeti emotional si social. -Influenta educationala care folosea supunerea spiritului prin ambianta si incitare la admiratie si imitatie. Este modul tipic de influenta in mase, specific societatilor totalitare - comuniste si fasciste - care foloseau, pentru a educa, diferite modalitati de spalare a creierului. -Influenta educationala initiata si intretinuta prin raporturi afective, mai mult sau mai putin profunde, intre profesor si elevi - asa - numita dragoste pedagogica care creeaza, insa, dependenta afectiva a elevului fata de profesor si nedezvoltarea emotionala. -Influenta asupra elevului prin acordarea unei anumite libertati de miscare si de initiativa. Este conceptia diferitelor orientari ale scolii active, in esenta antiintelectualista, deoarece sustine primatul educatiei prin experienta directa. Desi se proclama primatul intereselor, aspiratiilor si al dorintelor elevului, nu se renunta la controlul strict asupra acestuia si nici la considerarea profesorului ca superior din punct de vedere uman. Este o educatie prin omisiune si, in cea mai mare parte, individualista. Nici in acest caz nu se urmareste diminuarea dependentei fata de profesor si, deci, nici nu se incurajeaza autonomia elevului. Din cele relatate mai sus rezulta cu claritate necesitatea reevaluarii relatiei educationale in conformitate cu valorile societatii contemporane: libertate, responsabilitate, toleranta, cooperare etc. Pentru ca aceasta noua abordare a relatiei profesor elev sa poata exista, sunt necesare: -Asumarea de catre profesor si elevi, a unei responsabilitati morale comune in cadrul relatiei educationale care duce la angajarea in procesul educational. -Recunoasterea reciproca a dreptului de a fi altfel si valorizarea fiecarei fiinte umane in parte indiferent de cat si de cumeste ea diferita. -Increderea in posibilitatile fiecarei fiinte umane de a progresa -Recunoasterea faptului ca elevii si profesorii sunt parteneri sociali cu functii complementare dar cu responsabilitate comuna. -Considerarea scolii nu numai ca un loc de transmitere culturala ci ca mediu de constructie culturala. -Renuntarea la principiul ,,caii optime unice" si constientizarea faptului ca majoritatea problemelor sociale si umane au mai multe solutii echi-finale si echivalente. -Promovarea autenticitatii si a sinceritatii : a fi tu insuti este mai important decat a avea dreptate. A fi profesor - manager inseamna o reformulare, la un nivel calitativ superior, a vechiului rol de conducator al actiunii de formare - dezvoltare a elevilor, prin predarea, invatarea si evaluarea disciplinei de specialitate, prin activitati instructiv - educative. Dupa E. Joita procesul de invatamant, ca proces instructiv - educativ, reprezinta un proces managerial. Comportamentul managerial al profesorului ca manager educational este extins de la nivelul global, institutional, la cel al clasei, al rezolvarii diferitelor situatii specifice procesului instructiv - educativ concret; relatiile profesor - elevi apar ca un barometru al aplicarii principiilor managementului educational. In indeplinirea rolurilor de coordonare a activitatii de predare - invatare evaluare, consilierea elevilor, implicarea in parteneriatul educational, in coordonarea activitatii extrascolare, in realizarea activitatii de cercetare pedagogica si informare continua, in rezolvarea obiectivelor la nivelul scolii, profesorul antreneaza diferite dimensiuni manageriale.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).