Managementul Public în România

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere.2
Capitolul 1. Managementul sectorului public.3
1.1.Administratia publica.3
1.2.Coruptia si managementul public.4
Capitolul 2.Sectorul public al sanatatii in Romania.5
2.1.De la sistemul medical comunist la politicile de reforma ale tranzitiei.5
2.2.Sanatatea, Cenusareasa reformelor.6
2.3.Perioada de aur a sistemului sanitar de tip Semasko.7
2.4.Consecintele crizei din 80.8
2.5.Noul management public si sanatatea romaneasca.9
2.6.Realitatea din ,,teren"(studiu de caz).10
2.7.Concluzii.13Bibliografie.14


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Exista oare management public in Romania sau mai degraba vorbim despre administratie publica? Poate ca termenul de administratie este mai reprezentativ pentru starea actuala a gestiunii publice; totusi ceea ce ne propunem este sa identificam si sa analizam tendintele de reformare a sectorului public prin care accentul se deplaseaza de pe procese-norme si proceduri (inputuri,date de intrare in sistem) pe rezultatele serviciului public (outputuri).O serie intreaga de reforme in sectorul public vizeaza finalitatea serviciului din perspectiva cetateanului platitor de taxe si impozite: in educatie se vorbeste despre rezultatele invatarii, in sanatate se opereaza cu indicatori de performanta ai sistemului (cresterea sperantei de viata,cazuri solutionate), in infrastructura cu indicatori de genul numarului de kilometri de autostrada construiti etc.Preocuparea fata de rezultate,masurarea lor si stabilirea unor indicatori si standarde de calitate caracterizeaza managementul in sectorul public ,spre deosebire de simpla administratie, care presupune urmarirea consecventa si exclusiva a procedurilor, reglementarilor si a asigurarii legalitatii.Trecerea de la administratie publica la management public nu e doar o inventie a lumii academice; nu se refera in primul rand la schimbarea terminologiei, a conceptelor folosite in stiintele sociale. Reformarea gestiunii publice din Romania este o realitate locala cu reverberatii globale si multidimensionale; ea este o configurare specifica, dar in acelasi timp se inscrie in tranzitia tendentiala caracteristica democratiilor occidentale, trecerea de la modernitate la postmodernitate, de la industrialism la postindustrialism.Caracterizand intreaga societate, astfel de transformari implica,fireste, si statul si mai ales guvernarea, tipurile de gestiune a afacerilor publice.
Administratia caracterizeaza nivelul macrosocial : ea apartine statului; este administrarea bunurilor si treburilor statului si ,prin urmare, trebuie sa fie loiala intereselor sale.Statul ne reprezinta pe toti deopotriva si pe nimeni in parte.El reprezinta natiunea, intregul corp social.Administratia este in acest sens un termen holistic, fiind conceputa sa consolideze statul.La nivel academic, ca stiinta, domeniul administratiei publice este unul legalist: cei care predau discipline din aceasta arie sunt preponderent specialisti in drept public; la noi ,studiul administratiei publice se centreaza foarte mult pe configuratia teritorial-administrativa, pe functia publica,pe rolurile si relatiile asociate exercitiului unei functii publice.Teoria birocratiei este modelul cel mai utilizat in descrierea functionarii administratiei.
Managementul public in schimb este mai fluid : nu se limiteaza la respectarea procedurilor (desi le include) ,ci presupune centrarea pe rezultate,stabilirea unor strategii si preocuparea fata de mediu,fiind dependent de evaluarea externa a serviciilor,in special de catre cetatean.Managementul public reprezinta preocuparea fata de calitatea serviciului public oferit ,dar si fata de satisfactia cetateanului si, in aceasta calitate,transcende granitele guvernamentale,cuprinzand deopotriva organizatii din sectorul privat ce urmaresc finalitati publice.
Capitolul 1. Managementul sectorului public
1.1 Administratia publica
Atunci cand vorbim despre administratie publica,ne referim la un sistem a carui functionare este guvernata de legi, reguli, proceduri ce prescriu roluri,competente, responsabilitati dar si limitari ale lor.In mod firesc tindem sa asociem administratia cu birocratia.Desi birocratia poate parea ,,starea naturala" a organizatiilor publice,lucrurile nu stau tocmai asa.Birocratia este o constructie sociala care a aparut pe la sfarsitul secolului al XIX-lea ,menita sa rationalizeze modul de functionare a organizatiilor,atat a celor private,cat si a celor publice.
Astfel ,sistemele administrative anterioare erau ,, personale",se bazau pe loialitatea fata de o anumita persoana,fie ca era rege sau ministru.Era o practica obisnuita ca un aspirant la o functie publica sa recurga la rude sau prieteni sau chiar sa cumpere o functie,adica sa plateasca pentru dreptul de a colecta taxe si impozite si dupa aceea de a obtine venituri personale pentru a-si recupera investitia.
Referindu-ne la cazul Romaniei ,in secolul al XVIII-lea ,numire functionarilor (dregatorilor) se facea,conform obiceiului,de catre domn.Dregatorii erau numiti si revocati de domn in baza increderii intemeiate pe rudenie,avere si priceperea candidatului.Principiile moderne de organizare si functionare a administratiei publice,precum si specializarea competentelor,principiul legalitatii,principiul continuitatii serviciilor publice (acestea au un caracter permanent),principiul stabilitatii in functie a functionarilor publici (ei nu mai sunt schimbati anual din functie) se impun in perioada de reformare a administratiei incepand cu a doua jumatate a secolului al XIX-lea.Tot atunci datorita dezvoltarii considerabile a functiilor statale,are loc un proces de preluare a unor servicii publice din mainile particularilor (boieri,manastiri) si trecerea lor in sarcina unor functionari publici statali.Abia dupa adoptarea Constitutiei din 1923 este impus un statut al functionarilor publici prin care se reglementa pentru prima data un regim juridic unic pentru toti functionari publici .
Managementul public transfera o serie de caracteristici managementului organizatiei publice in virtutea relatiei ce exista intre sectorul public si organizatia publica,precum si prin dependentaa de acelasi centru de putere care este statul,personalizat prin guvern


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Public in Romania.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!