Managementul Firmei

Cuprins referat Cum descarc?

1. Firma.2
1.1 Conceptul de firma.2
1.2 Dimensiunile firmei.2
2. Organizarea firmei.4
2.1 Definirea organizarii firmei.4
2.2 Componentele organizarii firmei.5
CONCLUZIE.8
BIBLIOGRAFIE.9


Extras din referat Cum descarc?

1.FIRMA
1.1 Conceptul de firma
Firma se defineste ca o entitate activa a sistemului economic,de natura unei organizatii autonome,inzestrata cu resurse pe care le utilizeaza in scopul exercitarii,in mod stabil si structurat,a unor functiuni referitoare la productie,servicii,schimb etc.
Orice firma se individualizeaza prin misiunea indeplinita si dispune de capacitatea de a adopta si aplica decizii proprii,reprezentand un cadru de manifestare a liberei initiative economice;o firma functioneaza sub forma unui comlpex de actiuni interconditionate,promovate intr-un mediu economico-social ambiant, in care tinde sa se integeze adaptiv,dar pe care,in acelasi timp,il poate influenta.
In economia contemporana,exista o mare diversitate tipologica de firme.Astfel,dupa obiectivul urmarit in activitatea lor,exista firme cu scop lucrativ sau nonlucrativ;dupa forma de proprietate se disting firme private,publice sau mixte;dupa regimul juridic de organizare si functionare exista regii publice,companii nationale sau diferite variante de societati comerciale;dupa dimensiunea lor (reflectata de numarul de personal,marimea capitalului social si a cifrei de afaceri) se disting firme mari si, respective,firme mici si mijlocii.
Pe fondul acestei diversitati tipologice,abordarea sistemica pune in evidenta,la nivelul oricarei firme,a unui cadru invariant,format din trei meta-functiuni:
-autointretinere si autoreproducere
-relationare cu alte entitati
-transformare ca efect al propriei functionari pentru indeplinirea proiectuluji asumat. 
Firmele se organizeaza in toate domeniile de activitate:industrie,agricultura,constructii,transporturi,comert,cultura,ocrotirea sanatatii etc.,avand drept obiectiv obtinerea de profit de catre cei care le-au infiintat.Deci,firma are o sfera de cuprindere mult mai larga.Ea nu se rezuma numai la domeniul economic,obiectul sau de activitate putans sa fie din orice domeniu, cu conditia sa aiba in vedere obtinerea,de catre intreprinzatori,de profit..In cadrul fiecarei tari,pe langa firme,care numericeste predomina absolut,exista si numeroase institutii culturale ,de invatamant,sanitare etc. destinate satisfacerii necesitatilor sociale ale populatiei,finantate de catre stat,sindicate,diverse organizatii publice si fundatii etc.
1.2 Dimensiunile firmei
Abordata ca sistem,firma prezinta mai multe dimensiuni :
a) Firma este un sistem compex,intrucat incorporeaza resurse umane,materiale,financiare si informationale,fiecare dintre acestea fiind alcatuita ditr-o varietate apreciabila de elemente.
Resursele umane sunt compuse din ansamblul salariatilor inteprinderii,care prezinta caracteristici diferite din punctul de vedere al nivelului pregatirii,specialitatii,postului ocupat,varstei,sexului,vechimii in unitate etc.
Ansamblul materiilor prime,materialelor,combustibililor,impreuna cu utilajele,cladirile si celelalte concretizari ale factorilor de prodctie,fiecare prezentand anumiti parametri dimensionali,functionali si economici,constituie resursele materiale.
Disponibilitatole banesti,in numerar si la banca,aflate la dispozitia firmei,formeaza resursele sale financiare,informatiile,atat de provenienta exogena,cat si endogena,concretizate in previziuni,tehnologii,norme de consum sau calitate,evidente contabile sau tehnico-economice,statistici etc.,formeaza resursele informationale ale firmei.Cele patru categprii se combina si dau nastere la diferite subsisteme in cadrul firmei,cum ar fi santierele, sectiile de productie,atelierele,coloana de transport etc.
b)Firma este un sistem socio-economic,in sensul ca,in cadrul sau,grupele de salariati,ai carei componenti se afla in stransa interdependenta,desfasoara procese de munca generatoare de noi valori de intrebuintare.
Calitatea resurselor umane de a fi principalele producatoare de noi valori le confera o pozitie centrala in cadrul firmei,a carei luare in considerare este esentiala pentru eficacitatea activitatilor desfasurate.Totodata,trebuie subliniat si faptul ca firma,societate comerciala sau regie autonoma,este subsistemul de baza al economiei nationale,in care isi desfasoara munca majoritatea populatiei,principala generatoare de venit national.De aici decurg importanta si implicatiile deosebite ale activitatilor desfasurate in cadrul sau,pentru toate suprasistemele existente in econmia nationala.
c)Firma este un sistem deschis,in sensul ca se manifesta ca o componenta a numeroase alte sisteme cu care se afla in relatii continue pe multiple planuri.Concret,caracterul sau de sistem deschis se exprima prin fluxul de intrari-utilaje,materii prime,materiale,combustibili,energie electrica,informatii,bani-si prin iesirile sale,in principal produse,servicii,bai si informatii destinate sistemelor din care face parte.In ulimele decenii se amplifica dimensiunea internationala a caracterului deschis al firmelor,expresie a adancirii diviziunii internationale a muncii,a internationalizarii activitatilor economice.Trecerea la economia de piata amplifica substantial caracterul de sistem deschis al firmelor romanesti.
d)Firma este un sistem organic adaptiv,adica se schimba permanent,sub influenta factorilor endogeni si exogeni,adaptandu-se atat la evolutia pietei,cat si la cerintele generate de dinamica sustinuta a resurselor incorporate.Firma nu este un sistem pasiv,ci,la randul sau,influenteaza prin iesirile sale unele din caracteristicile sistemelor cu care intra in contact.Ponderea acestei influente depinde de natura,marimea absoluta si relativa a iesirilor pe care le genereaza etc.
e)Firma economica este un sistem tehnico-material,in sensul ca intre mijloacele de munca,materiile prime si materialele utilizate in cadrul sau exista anumite legatuir care se manifesta prin dependenta tehnologica dintre subdiviziunile sale,evident cu prioritate intre compartimentele in care se realizeaza activitati de productie.Cel mai pregnant se manifesta aceasta caracteristica in cadrul firmelor industriale ale caror sectii si ateliere sunt specializate dupa principii tehnologice.
f)Analiza firmelor industriale din economia romaneasca releva caracterul lor predominant operational.Concret,ce mai mare parte a proceselor de munca din cadrul acestora are un caracter efectoriu.Afirmatia este valabila atat pentru atributiile de executie,in primul rand cele de productie,care reprezinta majoritatea lor,cat si pentru cele de management.Procesele manageriale cu caracter strategic si tactic,desi deosebit de importante,detin la nivelul societatilor comerciale si regiilor de stat o pondere redusa,manifestandu-se sub forma deciziilor de perspectiva adoptate de esalonul superior managementului,de regula adunarea generala sau consiliul de administratie.
2.ORGANIZAREA FIRMEI
2.1 Definirea organizarii firmei
In literatura de specialitate,exista numeroase definiri ale organizarii,care,in mod firesc,difera in anumite privinte.Acestea pot fi partajate in principal in doua categorii ce exprima conceptii sensibil diferite asupra organizarii.
O prima conceptie,care isi are originea in lucrarile specialistilor sovietici din perioada antebelica,trateaza organizarea ca fiind un mijloc de ntionalizare a activitatilor unitatilor economice ,formata in principal din trei domenii:organizarea conducerii,organizarea productiei si organizarea muncii.Aceasta abordare este inca predominanta in fostele tari comuniste.
O a doua conceptie,ce predomina in tarile dezvoltate occidentale si ale carei fiiatiuni cu teoria lui Fayol sunt evidente,reduce de fapt organizarea la stabilirea organizarii de ansamblu a intreprinderilor.Reprezentativa pentru aceasta abordare este definitia pe care o dau organizarii cunoscutii specialistzi americani Harold Koontz si Cyril O'Donnell. 
Pentru celelalte elemente ale organizarii-in special cele care in Romania sunt desemnate,de regula ,prin organizarea productiei si organizarea muncii-in tarile occidentale si,in special in SUA se foloseste mai putin termenul de organizare.In cazul lor accentul se plaseza asupra metodelor cu care sunt abordate si,ca atare ,numeroase probleme organizatorice sunt tratate in stransa legatura cu metodele si tehnicile cercetarii operationale,engineeringului,studiului muncii,metodele psihologice,sociologice etc.Asa se explica de ce in numeroase firme din aceste tari unele compartimente cu caracter predominant organizatoric poarta denumiri ca 'methodes','engineering'.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Firmei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!