Extras din referat
Europa în general și Uniunea Europeană în special reprezintă un partener important în comerțul internațional, aflându-se pe primul loc din punctul de vedere al exportului, importului și al investițiilor în străinătate, adică în alte țări decât cele europene. Țările europene au început să-și integreze și să-și coordoneze economiile și piețele lor naționale în vederea creșterii competitivității produselor față de produsele firmelor americane și japoneze.
Într-un asemenea context concurențial, definirea unui model european de management într-o economie globală este dependentă de valorificarea în sinergie a tuturor influentelor pozitive, provenite din sfera micro și macro - economiei, din aceea a mediului social, politic, cultural specific fiecărei țări membre în UE, precum și dinspre structurile transeuropene ce există deja sau se vor constitui în viitor.
Managementul european se definește ca fiind un concept privind rezolvarea problemelor și luarea deciziilor la toate nivelurile organizațiilor, prin care să se distingă identitatea Europeană a strategiilor, precum și a planificării, implementării și evaluării schimburilor.
Managementul european este adesea pus în contrast cu cultura managementului american sau japonez. În timp ce americanii urmăresc riscul cu mai multă ușurință, europenii preferă să urmărească stabilitatea care duce la mai puține oportunități cu mai puține recompense financiare. Abordarea europeană este adesea considerată a fi mai echilibrată între eficiența economică și problemele sociale.
Daca se acceptă ideea conturării unui model de management european, este necesar să se ajungă la o explicare a acestui concept, înainte de a-l diferenția de alte modele și de a-i preciza caracteristicile. Evident că un model cultural de management nu poate fi aplicat Uniunii Europene, care prezintă o mare diversitate culturală, dar un management al diversității poate să ofere unele particularități și chiar o identitate europeană atât pentru euro - manageri, cât și pentru modul de exercitare a funcțiilor managementului. Un astfel de model de management poate fi sugerat ca în figura 1.1.
Figura 1.1. - Model european de management
Dezvoltarea modelului de management european are la bază următoarele argumente :
- necesitatea dezvoltării unor soluții pentru problemele și oportunitățile referitoare la diversitatea culturală, economică, politică și socială specifică spațiului European;
- elaborarea unei strategii coerente de dezvoltare a tuturor resurselor, pe considerentul că numai o strategie economică europeană poate răspunde eficient provocărilor mediului concurențial global;
- reformarea managementului organizațiilor europene, astfel încât modelele naționale de management să poată depăși barierele economice, sociale și culturale existente;
- extinderea spațiului Uniunii Europene, introducerea monedei unice europene și dezvoltarea unui cadru instituțional, juridic și legislativ care guvernează spațiul Uniunii Europene, reglementând rapoartele dintre state;
- trecerea de la ideea de concurență între țările Europei la cea de competiție între companiile europene;
- angajarea de către companiile multinaționale străine a unor manageri europeni, pentru a asigura o abordare managerială unitară la nivelul tuturor filialelor acestora;
Apreciem că viabilitatea managementului european e dependentă de succesul UE pe plan economic și social, în condițiile economiei și concurenței globale, care se poate realiza potrivit principiului: ceea ce este bun și agreat într-un anumit model național trebuie menținut și generalizat prin adaptare la ceilalți, iar ceea ce este neviabil și păgubos trebuie să dispară treptat, printr-un proces de omogenizare ce presupune apropierea fără a exclude unitatea în diversitate în cadrul UE.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul de tip european.docx