Managementul Cunoașterii

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 4585
Mărime: 399.92KB (arhivat)
Publicat de: Eugen Petrache
Puncte necesare: 7
Capital uman, capital fizic, politici eficiente, cunoastere si competenta. Cuprins: clasificarea tipurilor de cunostinte; factorii de succes in managementul cunoasterii; dimensiuni ale managemetului cunoasterii; intrumentele cunoasterii : inovatia si practicile pozitive; managementul cunoasterii organizationale. Facultate: Comunicare si relatii publice (SNSPA)

Extras din referat

Schimbările tehnologice, dar şi cele sociale sau economice, depind atât de calitatea informaţiei de care dispunem, cât şi de capacitatea noastră de a o gestiona. În ultimii ani, tehnicile de management al cunoaşterii, crearea şi transferul bunelor practici au ajuns să se numere printre cele mai dezbătute subiecte în cadrul conferinţelor internaţionale, fiind apreciate în egală măsură atât de sectorul privat, cât şi de cel public.

Managementul cunoaşterii, definit drept “ideea de capturare a cunoaşterii obţinute de indivizi şi diseminarea sa către alţii în cadrul organizaţiilor”, a devenit în ultimul deceniu o sursă de inspiraţie atât pentru cercetare, cât şi pentru practicieni. Se cere de menţionat însă că nu orice cunoştinţe pot face obiectul “managementului”, ci doar cunoştinţele “utile” sau cele care contribuie la creşterea economică şi progresul social. Aceste cunoştinţe îmbracă două forme distincte : cunoaşterea propoziţională – care descrie diverse fenomene naturale, incluzând abordarea ştiinţifică şi epistemologică ; şi cunoaşterea prescriptivă – care sugerează cum pot fi aplicate aceste cunoştinţe, însemnând instrucţiuni complete asupra unor activităţi necesare. Scopul unei societăţi bazate pe cunoaştere este să construiască o legătură interactivă (feedback) între aceste tipuri de cunoaştere.

Există abordări relativ distincte între modul de aplicare a conceptului de management al cunoaşterii în Occident şi felul în care, acesta este utilizat în Asia. Astfel, dacă în Vest se pune accentul pe : (1) cunoaşterea explicită, (2) măsurarea şi gestionarea cunoştinţelor existente şi (3) tratarea organizaţiei ca mijloc pentru procesarea informaţiei, în Japonia, acest lucru este înţeles mai ales prin : (1) sublinierea cunoaşterii tacite, (2) crearea de cunoştinţe noi şi (3) participarea largă a tuturor membrilor unei organizaţii (indiferent dacă este vorba de sectorul privat sau public) la cristalizarea unei culturi orientate spre învăţare, din perspectiva unui organism viu, capabil să creeze un circuit de inovare continuă. În linii mari, acest concept managerial nou conţine două importante dimensiuni : (1) evaluarea cunoştinţelor şi (2) gestionarea judicioasă a capitalului uman.

Cunoaşterea (knowledge) este definită, de regulă, drept puterea de a înţelege şi de a surprinde esenţa faptelor, valorificarea certitudinilor şi a informaţiei, obţinută sub forma unor experienţe sau învăţăminte. În funcţionarea unor asemenea organizaţii, determinante sunt procesele desemnate generic prin sintagma celor “3 I”, respectiv inovare (crearea de cunoştinţe noi), învăţare (asimilarea de cunoştinţe noi) şi interactivitate partenerială referitoare la cunoaştere1.

Datele reprezintă fapte formative ale realităţii sau valori ale unor rezultate posibile. În sistemul lor corporativ, datele reprezintă unităţi de informaţie cu valabilitate limitată.

Spre deosebire de date, informaţia conţine date agregate sau, altfel spus, semi-structurate, care servesc, de exemplu, drept temei pentru luarea unor decizii.

În sfârşit, cunoştinţele reprezintă informaţii prelucrate, care pot avea o existenţă îndelungată, transmit idei şi apar într-un anumit context, care determină domeniul

Schimbările tehnologice, dar şi cele sociale sau economice, depind atât de calitatea informaţiei de care dispunem, cât şi de capacitatea noastră de a o gestiona. În ultimii ani, tehnicile de management al cunoaşterii, crearea şi transferul bunelor practici au ajuns să se numere printre cele mai dezbătute subiecte în cadrul conferinţelor internaţionale, fiind apreciate în egală măsură atât de sectorul privat, cât şi de cel public.

Managementul cunoaşterii, definit drept “ideea de capturare a cunoaşterii obţinute de indivizi şi diseminarea sa către alţii în cadrul organizaţiilor”, a devenit în ultimul deceniu o sursă de inspiraţie atât pentru cercetare, cât şi pentru practicieni. Se cere de menţionat însă că nu orice cunoştinţe pot face obiectul “managementului”, ci doar cunoştinţele “utile” sau cele care contribuie la creşterea economică şi progresul social. Aceste cunoştinţe îmbracă două forme distincte : cunoaşterea propoziţională – care descrie diverse fenomene naturale, incluzând abordarea ştiinţifică şi epistemologică ; şi cunoaşterea prescriptivă – care sugerează cum pot fi aplicate aceste cunoştinţe, însemnând instrucţiuni complete asupra unor activităţi necesare. Scopul unei societăţi bazate pe cunoaştere este să construiască o legătură interactivă (feedback) între aceste tipuri de cunoaştere.

Există abordări relativ distincte între modul de aplicare a conceptului de management al cunoaşterii în Occident şi felul în care, acesta este utilizat în Asia. Astfel, dacă în Vest se pune accentul pe : (1) cunoaşterea explicită, (2) măsurarea şi gestionarea cunoştinţelor existente şi (3) tratarea organizaţiei ca mijloc pentru procesarea informaţiei, în Japonia, acest lucru este înţeles mai ales prin : (1) sublinierea cunoaşterii tacite, (2) crearea de cunoştinţe noi şi (3) participarea largă a tuturor membrilor unei organizaţii (indiferent dacă este vorba de sectorul privat sau public) la cristalizarea unei culturi orientate spre învăţare, din perspectiva unui organism viu, capabil să creeze un circuit de inovare continuă. În linii mari, acest concept managerial nou conţine două importante dimensiuni : (1) evaluarea cunoştinţelor şi (2) gestionarea judicioasă a capitalului uman.

Cunoaşterea (knowledge) este definită, de regulă, drept puterea de a înţelege şi de a surprinde esenţa faptelor, valorificarea certitudinilor şi a informaţiei, obţinută sub forma unor experienţe sau învăţăminte. În funcţionarea unor asemenea organizaţii, determinante sunt procesele desemnate generic prin sintagma celor “3 I”, respectiv inovare (crearea de cunoştinţe noi), învăţare (asimilarea de cunoştinţe noi) şi interactivitate partenerială referitoare la cunoaştere1.

Datele reprezintă fapte formative ale realităţii sau valori ale unor rezultate posibile. În sistemul lor corporativ, datele reprezintă unităţi de informaţie cu valabilitate limitată.

Spre deosebire de date, informaţia conţine date agregate sau, altfel spus, semi-structurate, care servesc, de exemplu, drept temei pentru luarea unor decizii.

În sfârşit, cunoştinţele reprezintă informaţii prelucrate, care pot avea o existenţă îndelungată, transmit idei şi apar într-un anumit context, care determină domeniul

Preview document

Managementul Cunoașterii - Pagina 1
Managementul Cunoașterii - Pagina 2
Managementul Cunoașterii - Pagina 3
Managementul Cunoașterii - Pagina 4
Managementul Cunoașterii - Pagina 5
Managementul Cunoașterii - Pagina 6
Managementul Cunoașterii - Pagina 7
Managementul Cunoașterii - Pagina 8
Managementul Cunoașterii - Pagina 9
Managementul Cunoașterii - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Managementul Cunoasterii.pdf

Alții au mai descărcat și

Managementul cunoașterii

Definitie: Managementul cunoasterii (MC) reprezinta modalitatea prin care datele, informatiile, cunoastintele sunt obtinute, organizate, folosite...

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Managementul timpului

„Nu te plânge de timpul tău; dacă-l gasesti rău, întreabă-te ce ai făcut ca să-l faci mai bun?” Thomas Carlyle Abstract Timpul este una din cele...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Managementul Cunoașterii

Tema 1 1. România libera. Cercetând cotidianul România libera, am observat gruparea informatiilor continute de paginile sale dupa un numitor...

Organizația și managementul bazate pe cunoștințe

OBIECTIVELE CURSULUI SĂ PREZINTE SELECTIV ELEMENTELE DE BAZĂ ALE ECONOMIEI, FIRMEI ŞI MANAGEMENTULUI BAZATE PE CUNOŞTINŢE, ÎNCORPORATE ÎN...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Leadership-ul în organizații bazate pe cunoaștere

INTRODUCERE Lucrarea de fată vine să răspundă problematicii vaste si complexe a lidership-ului în contextul exercitării în organizatia bazată pe...

Legătura dintre logistică și tehnologia informației

Relatia dintre logistica si functia de tehnologie a informatiei INTRODUCERE Managerul de logistică trebuie să se ocupe în mod special cu două...

Managementul Resurselor Umane în Economia Cunoașterii

I. MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE. 1. Condiţia umană a muncii 1.1 Condiţia umană a muncii şi managementul resurselor umane. Omul reprezintă...

Societatea Informaționala

Cap. I Premisele apariţiei societăţii informaţionale; Societatea informaţionala îşi are începuturile in 1956-1957, doi ani din deceniu care au...

Cercetare teoretică privind conceptul de organizație bazată pe cunoaștere

1. CONCEPTUL DE ORGANIZATIE 1.1. FORME DE ORGANIZARE Omul, prin natura sa, simte nevoia sa-si urmareasca si sa-si indeplineasca scopurile. Simte...

Etape și modele ale managementului resurselor umane - perspectivele lui în societatea cunoașterii

Introducere Managementul resurselor umane este un factor de creştere a competitivităţii firmei şi a economiei naţionale în ansamblu, un factor...

Managementul cunoașterii

Definitie: Managementul cunoasterii (MC) reprezinta modalitatea prin care datele, informatiile, cunoastintele sunt obtinute, organizate, folosite...

SOCIETATEA INFORMAȚIONALĂ

1.1. Globalizarea şi procesul de creare a Societăţii Informaţionale Secolul XXI trebuie să fie un secol al tuturor locuitorilor acestei planete,...

Ai nevoie de altceva?