Managementul comportamentului organizațional

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 3920
Mărime: 28.24KB (arhivat)
Publicat de: Romulus Iacob
Puncte necesare: 6

Extras din referat

MANAGEMENTUL COMPORTAMENTULUI ORGANIZATIONAL

Ca si concepte fundamentale vom pune in evidenta definirea:

a)Teoria comportamentului organizational este disciplina de baza in care sunt tratate celelalte concepte fundamentale,la nivel de organizatie,grup sau individ.

Teoria comportamentului organizational-ca disciplina abordeaza organizatia,ca entitate relatiile dintre organizatii precum si relatiile dintre individ si organizatie,mediul organizational,modalitatile de proiectare si implementare a structurilor organizationale,modul cum cultura si structura unei organizatii influenteaza mediul extern sau sunt influentate de acesta.

b)Conceptele fundamentale de comportament si cultura organizationala.

Comportamentul si cultura organizationala sunt doua concepte care sunt abordate de teoria organizationala in raporturile acesteia cu mediul organizational.

Prin cultura organizationala se intelege un set de valori distribuite,prin care sunt controlate interactiunile membrilor unei organizatii.Sunt considerate ca si componente ale culturii starile de spirit ale membrilor organizatiei precum si modurile de comportament ale acestora pe care organizatia cauta sa le incurajeze.

Comportamentul organizational-constitue ramura teoriei organizationale care studieaza ansamblul aspectelor comportamentale ale angajatilor in mediul organizational,prin studii sistematice la nivel de individ,grup sau organizatie.

c)Proiectarea organizationala

d)Structura organizationala

Existenta unei structuri organizationale dimensionata si proiectata corespunzator poate asigura anumite avantaje legate de atigerea obiectivelor stabilite,de materializarea acestora creandu-se un avantaj competitiv in raport cu alti competitori.

Procesul de proiectare organizationala acorda un anumit nivel de importanta modului in care angajatii se comporta in anumite situatii in cadrul organizatiei punandu-se in evidenta efectele pozitive sau negative care pot avea repercursiuni asupra indeplinirii obiectivelor.

Analiza proiectarii organizationale se poate raporta in raport cu piramida ierarhica si cu nivelele manageriale ale unei organizatii.Fiecarui nivel al piramidei ierarhice ii corespunde un anumit nr. de compartimente si angajati(executanti sau manageri),analiza poate avea in vedere individul(ca executant sau manager),modul de comportament al acestuia in procesul de realizare al sarcinilor,interactiunile acestuia cu alti angajati din interiorul organizatiei sau persoane din afara organizatiei.

Analiza poate fi dezvoltata la nivelul formatiei de lucru,compartimentului,biroului,atelierului,serviciilor,sectiilor de productie sau departamentelor putandu-se ajunge chiar la analiza organizatiei in intregul sau in raport cu mediul intern sau extern al acesteia.

Observatie:

Modul sub care este conceputa aceasta analiza(la nivel de individ,grup,sau organizatie)ne arata care componenta a teoriei comportamentului organizational este avuta in vedere.

Astfel:

a) Teoria organizationala isi concentreaza teoriile de studiu si analiza asupra performantelor si eficientei organizatiei in ansamblul sau.

b) Comportamentul organizational isi concentreaza obiectivele de studiu si analiza asupra performantelor si comportamentului la nivel de individ sau de grup.

In general proiectarea organizationala constitue pentru manageri un instrument care serveste la conceperea unei structuri organizationale eficiente permitandu-i acesteia sa inlature eventualele neajunsuri si sa-i permita sa devina competitiva.

Rezolvarea problemei legate de proiectarea structurii organizationale trebuie sa aiba in vedere modul in care trebuie sa fie grupate si coordonate sarcinile pt. a crea diviziunea muncii si un nivel al specializarii care sa conduca la competenta si care sa asigure organizatiei un avantaj competitiv in crearea valorii.

Prin DIVIZIUNEA MUNCII –se intelege acel grad de specializare din interiorul unei organizatii in raport cu activitatile sale specifice.

DIFERENTIEREA,ca element care sta la baza proiectarii organizationale alaturi de diviziunea muncii,diferenta constitue procesul prin care o organizatie aloca si gestioneaza diferite categorii de resurse pt. fiecare din obiectivele sale,stabilind totodata reteaua de autoritate necesara pt.atingerea obiectivelor.

ROLUL DIFERENTIERII IN STRUCTURA ORGANIZATIONALA

ROLUL ORGANIZATIONAL-cuprinde un set de comportamente asociate sarcinilor pe care le are o persoana in virtutea pozitiei pe care acesta o are in organizatie(similar fisa postului),de fapt structura organizata este bazata pe un sistem de roluri organizationale si de relatii intre acestea,un rol important avandu-l autoritatea.

AUTORITATEA-reprezinta puterea de ai face pe angajati raspunzatori pt.faptele lor si de a lua decizii.

FUNCTII DE BAZA EXISTENTE IN CAZUL DIFERENTIERII

La nivelul unei organizatii,diferentierea poate fi pusa in evidenta cu ajutorul urmatoarelor functii de baza:

1.Functia de suport(sau de sprijin)

2.Functia de productie

3.Functia de mentenanta(sau intretinere)

4.Functia de ajustare(sau adaptiva)

5.Functia manageriala

1.FUNCTIA DE SUPORT(de sprijin)-faciliteaza controlul organizatiei asupra relatiei acesteia cu mediul si cu grupurile de interese.Ca principale actiuni mentionam:fapte si acte de comert(cumparare/vanzare),manipulari in interiorul organizatiei,alte actiuni.

2.FUNCTIA DE PRODUCTIE-are ca obiectiv administrarea si imbunatatirea eficientei in care organizatia transforma intrarile in produse finite.Ca element suport trebuie mentionat controlul de calitate.

3.FUNCTIA DE MENTENANTA(intretinere)-aceasta permite organizatiei sa-si mentina departamentele si echipamentele in stare de functionare.Ca actiuni trebuie mentionate cele care vizeaza resursa umana(recrutarea,selectia,perfectionarea,etc.) sau altei categorii de resurse fizice,materiale,financiare ,de capital,investitii,etc.

4.FUNCTIA DE AJUSTARE-permite organizatiei sa se adapteze schimbarilor din mediu(extern si intern),iar ca principale activitati mentionam:activitatea de cercetare-dezvoltare,cercetarea de marketing,planificarea pe termen mediu si lung.

5.FUNCTIA MANAGERIALA –include controlul si coordonarea activitatilor in departamentele unei organizatii,adica in interiorul organizatiilor.

Observatii:

In teoria organizationala sunt mentionate doua categorii de diferentiere:

a)diferentierea pe orizontala care se refera la modul in care o organizatie grupeaza sarcinile sale in roluri

b)diferentierea pe verticala care se refera la modul in care o organizatie isi proiecteaza ierarhia de autoritate si creeaza relatii de subordonare intre posturile de munca si subunitatile organizatiei.

Preview document

Managementul comportamentului organizațional - Pagina 1
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 2
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 3
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 4
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 5
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 6
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 7
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 8
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 9
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 10
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 11
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 12
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 13
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 14
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 15
Managementul comportamentului organizațional - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Managementul Comportamentului Organizational.doc

Alții au mai descărcat și

Managementul Internațional

Managementul international reprezinta un management intercul-tural din cel putin doua puncte de vedere: mai întâi pentru ca se refera la raporturi...

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Comportament Organizațional

PARTEA I ARIA DE STUDIU A COMPORTAMENTULUI ORGANIZAŢIONAL Capitolul I: Comportamentul organizaţional – teorie, cercetare, practică Capitolul...

Comportament organizațional

TEMA NR.1 MANAGEMENTUL SI COMPORTAMENTUL ORGANIZAłIONAL Managementul este definit ca arta de a face ca lucrurile să se realizeze în organizatii....

Comportament Organizațional

CAPITOLUL 1 COMUNICAREA 1. DEFINIŢIA COMUNICARII ŞI ELEMENTELE PROCESULUI DE COMUNICARE Comunicarea – schimbul de informaţii, idei şi...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Management organizațional

Grupul organizațional = ”asociere de minim 2 și maximum 30 de persoane ce interacționează prin intermediul unei rețele de comunicare și pe baza...

Te-ar putea interesa și

Dimensiuni Psihosociale și Organizaționale ale Conducerii Administrației Publice Centrale și Locale

“ Nu le spune oamenilor cum să facă bine lucrurile; spune-le ce să facă şi lasă-i să te surprindă cu rezultatele lor. ” (George S. Patton) În...

Management și Comportament Organizațional

1. Delimitării conceptuale. În relizarea referatului mi-am propus să definesc pe scurt organizaţiile, comportamentul organizaţional şi să examinez...

Managementul resurselor umane - comportament organizațional

I. CARACTERISTICILE OAMENILOR Pentru a putea gestiona în mod eficace forţa umană, este necesar să fie înţeleşi factorii care influenţează modul cum...

Comportament Organizațional

PARTEA 1 – INTRODUCERE Management şi comportament organizaţional Învăţând despre comportamentul organizaţional Management şi comportament...

Etica în Afaceri și Climatul Pshiosocial al Firmei

INTRODUCERE Persoana şi mediul de viaţă sunt în strânsă relaţie, iar mediul este eterogen şi schimbător. În încercarea de a găsi un singur cuvânt...

Elemente fundamentale specifice culturii organizaționale și comportamentului organizațional

Faptul ca de particularitatile stilului de munca al conducatorilor depinde buna functionare a organizatiei, însasi productivitatea ei, nu mai este...

Mediul organizațional Vodafone

Capitolul 1. Prezentarea generala a organizatiei 1.1.Descriere si istoric Vodafone, compania care a lansat prima retea GSM in Romania, in...

Comunicarea organizațională

1. Istoria conceptului de cultură organizaţională Conceptul de “cultură organizaţională” este unul relativ nou şi a apărut ca o consecinţă a...

Ai nevoie de altceva?