Managementul Calitatii Totale si Aplicabilitatea sa in Cadrul Proiectelor

Extras din referat Cum descarc?

Sistemul de management este partea vizibila a managementului, fiind alcatuit din elemente de natura metodologica, decizionala, informationala, organizatorica, psihosociologica, motivationala, etc. si relatiile ce se stabilesc intre acestea pentru realizarea obiectivelor in conditii de eficienta. In cadrul sistemului de management al unei societati, o deosebita importanta este acordata sistemului de management al calitatii, care contine structurile organizatorice, procedurile, procesele si resursele necesare pentru managementul calitatii.Managementul calitatii reprezinta ansamblul activitatilor conducerii unei organizatii, care determina in domeniul calitatii, obiectivele si responsabilitatile pe care le stabileste in cadrul sistemului calitatii, prin mijloace precum planificarea, controlul, asigurarea si imbunatatirea calitatii.
Managementul calitatii totale este o strategie organizationala fundamentata pe ideea ca performanta in atingerea unei calitati superioare este realizata doar prin implicarea cu perseverenta a intregii organizatii in procese de imbunatatire permanenta. Obiectivul este cresterea eficientei si eficacitatii in satisfacerea clientilor. 
Conceptul de management al calitatii totale (Total Quality Management - TQM) a fost propus de Dr. Edwards Deming in 1940 dar utilizarea lui a inceput in 1985 odata cu preluarea de catre americani a unor principii de lucru din industria japoneza: 
- Concentrarea pe procesele de imbunatatire permanenta, astfel incat procesele sa fie vizibile, repetabile si masurabile (Kaizen) 
- Concentrarea pe analizarea si eliminarea efectelor nedorite ale proceselor de productie (Atarimae Hinshitsu) 
- Examinarea modului prin care utilizatorii folosesc produsele in scopul imbunatatirii produsului (Kansei) 
- Extinderea preocuparilor manageriale dincolo de produs (Miryokuteki Hinshisu) 
Principial, o abordare a problemei calitatii sub forma unui proces, poate fi descrisa in cadrul unei structuri de management al calitatii, sub forma unor succesiuni de etape :
1. Cunoasterea si identificarea necesitatilor in domeniu
2. Dezvoltarea proceselor pe baza metodei valorii adaugate
3. Inregistrarea de rezultate performante in cadrul unui proces eficient
4. Fundamentarea strategiei unui management de calitate pe baza imbunatatirii continue a proceselor
Elementele definitorii din Managementul Calitatii Totale sunt: "imbunatatire permanenta" si "la nivelul intregii organizatii" iar toate procesele implicate accentueaza bucla de feed-back. De exemplu: sunt firme in care angajatii sunt remunerati suplimentar doar pe baza numarului de imbunatatiri aduse sau altele in care angajatii trebuie sa aduca cel putin o idee de imbunatatire pe saptamana. Exista si programe in care managerii sunt obligati sa felicite angajatii pentru abilitatea cu care au identificat o problema si beau impreuna o cana de ceai in timp ce problema este analizata in detaliu. 
Exista atat teoreticieni cat si practicieni care aseamana principiile TQM cu cele ale standardelor de calitate ISO 9000. Intre ele insa exista o diferenta majora cel putin la nivel de proces: TQM este orientata catre oameni, care sunt provocati permanent sa gaseasca solutii pe cand ISO 9000 este orientata spre proceduri detaliate, scrise si verificate frecvent. TQM are nevoie de oameni inovativi si flexibili, ISO 9000 isi doreste oameni rigurosi si disciplinati. 
Managementul calitatii totale presupune printre altele si o lupta permanenta pentru a se obtine "0" defecte. Dar oare pana unde se poate ajunge cu rigorile privind calitatea ? O firma japoneza producatoare de dispozitive electronice in care exista un management al calitatii totale a primit o comanda mai importanta din partea unei firme europeane. Contractul stipula printre altele ca produsele livrate sa se incadreze intr-o limita a rebuturilor de 3%. In momentul livrarii, odata cu intreg lotul de produse, firma europeana a primit si un colet separat pe care scria: "aici sunt cele 3% rebuturi comandate, nu stim la ce o sa va foloseasca dar ne-am straduit sa fie inutilizabile conform dorintei dumenavoastra!" 
Oricine poate avea idee ce insemna 'calitate', dar fiecare intelege notiunea altfel, de aceea a fost nevoie de elaborarea unui standard international care sa cuprinda definitii referitoare la toate aspectele 'calitatii'.
Standardul SR EN ISO 9000:2006 descrie principiile fundamentale ale sistemelor de management al calitatii si specifica terminologia pentru acestea. Pe langa terminologie, standardul cuprinde si o anexa cu diagrame conceptuale care furnizeaza reprezentari grafice ale relatiilor dintre termenii din diverse domenii referitoare la sistemele de management al calitatii. Acest standard reprezinta revizuirea SR EN ISO 9000:2001, pe care il inlocuieste. Standardul SR EN ISO 9000:2006 reprezinta versiunea romana a textului in limba engleza a standardului european EN ISO 9000:2005. 
Familia de standarde ISO 9000 prezentata mai jos a fost elaborata pentru a ajuta organizatiile, de orice tip sau marime, sa implementeze si sa conduca eficace sisteme de management al calitatii.
- SR EN ISO 9000:2006, Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si vocabular, descrie principiile fundamentale ale sistemelor de management al calitatii si specifica terminologia pentru sistemele de management al calitatii.
- SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitatii. Cerinte, specifica cerinte pentru un sistem de management al calitatii atunci cand o organizatie are nevoie sa-si demonstreze abilitatea de a furniza produse care indeplinesc cerintele clientului si ale reglementarilor aplicabile si urmareste sa creasca satisfactia clientului. 
- SR EN ISO 9004:2001, Sisteme de management al calitatii. Linii directoare pentru imbunatatirea performantelor, furnizeaza linii directoare care iau in considerare atat eficacitatea, cat si eficienta sistemului de management al calitatii. Scopul acestui standard este imbunatatirea performantei organizatiei si satisfactiei clientilor, precum si a altor parti interesate.
- SR EN ISO 19011:2003, Ghid pentru auditarea sistemelor de management al calitatii si/sau de mediu, furnizeaza indrumari referitoare la auditarea sistemelor de management al calitatii si al mediului. 
Impreuna, acestea formeaza un ansamblu coerent de standarde pentru sistemul de management al calitatii care faciliteaza intelegerea mutuala in comertul national si international.
Managementul calitatii totale (TQM) este una dintre cele mai cunoscute modalitati de gestionare la nivel global a calitatii, reglementata conform standardelor internationale, prin normative recunoscute si aplicate in mod unitar de catre organizatii.Domeniul de aplicabilitate al acestei metode este extrem de vast,avand particularitati si manifestari distincte in functie de modul de aplicabilitate, insa principiile care stau la baza managementului calitatii totale, sunt imuabile si prezinta urmatoarele directii :
o Orientare spre client - cunoasterea si indeplinirea cerintelor clientului (intern/extern); aplicarea unei conceptii totale (raspundere individuala pentru relatia individuala client -furnizor)
o Comportament de management - practicarea unui comportament managerial exemplar, capabil sa constituie exemplu, sa convinga si sa motiveze in interior si exterior
o Comportament preventiv - evitarea deficientelor la fiecare prestatie (adagarea de valoare); adoptarea unei strategii orientate spre calitate (stabilirea obiectivelor, realizarea obiectivelor revizuite)
o Orientare spre proces - imbunatatirea continua a proceselor si activitatilor; realizarea de rezultate mai bune, prin implicarea tuturor angajatilor in imbunatatirea continua a proceselor
Managementul calitatii proiectului include procesele necesare pentru asigurarea ca proiectul va satisface cerintele pentru care a fost lansat. Managementul calitatii proiectului include toate functiile de management care determina politica de calitate, obiectivele si responsabilitatile aferente proiectului si se realizeaza prin << planificarea calitatii >>, << asigurarea calitatii >>, << controlul calitatii >>, << cresterea calitatii >>, cuprinse in << sistemul calitatii >>.
Procesele majore ale managementului calitatii proiectului sunt in numar de trei, fiecare dintre acestea fiiind structurate pe :date de intrare, instrumente si tehnici de realizare a etapei calitative respective precum si rezultatele finale, ce sunt prezentate sub forma unor date de iesire si anume:
1. Planificarea calitatii proiectului - identifica standardele de calitate relevante (de referinta) pentru proiect si determina modalitatile de satisfacere a acestora si cuprinde:
A. Intrari: politica de calitate, obiectivele stabilite, descrierea produsului, standarde si reglementari, iesirile altor procese.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Calitatii Totale si Aplicabilitatea sa in Cadrul Proiectelor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!