Managementul Calitatii Totale

Extras din referat Cum descarc?

Cap .1 Conceptul de calitate totala

In perioada anilor `80, Feigenbaum lanseaza o noua filosofie asupra calitatii- Controlul Total al Calitatii (Total Quality Control), a carui structura o vom analiza in continuare.
Interpretarile date acestui concept sunt fie de filsofie, fie de politica a Sistemului Tehnico Economic - denumit in continuare STE- in domeniul calitatii. Unii autori fac o legatura directa intre calitatea totala si managementul calitatii totale, considerand ca prima este scopul, iar a doua mijlocul de realizare sau ca cele doua sunt echivalente. Sunt si puncte de vedere prin care se apreciaza ca managementul calitatii totale ar fi de fapt un element al calitatii totale. 
O interpretare interesanta este data de Corming, care defineste relatia dintre calitate totala si managementul calitatii totale in urmatorii termeni1:
- clitatea inseamna satisfacerea continua a cerintelor clientilor;
- calitatea totala presupune satisfacerea continua a cerintelor clientilor in conditiile unor costuri minime;
- managementul calitatii totale asigura satisfacerea acestor cerinte, in conditiile unor costuri minime, cu implicarea tuturor salariatilor din STE.
O interpretare asemanatoare o da si K>>lada, dupa care calitatea totala
reprezinta satisfacerea nevoilor clientilor in ceea ce priveste calitatea produselor sau serviciilor (Q), livrarea in volumul cerut (V), la momentul (T) si la locul dorite (L), la un cost cat mai mic (C), in conditiile unor relatii agreabile si eficiente cu acestia (R) si a unui sistem administrativ fara erori (A), incepand cu elaborarea comenzii si pana la plata facturii.
Calitatea totala este asadar, o notiune mult mai larga decat calitatea produsului sau serviciului si se refera la satisfacerea nevoilor clientului extern exprimate in termenii: O.V.T.L.C.R.A, mentionati mai inainte.

1 Zinc, K.J.,Qualitat als Managementaufgabe. Total Quality Management, 3 Auflage, Verlag Moderne
Industrie,Landsberg-Lech, 1994

Cap .2 Definirea managementului calitatii totale

Literatura de specialitate prezinta si in cazul acestui concept puncte de vedere diferite. Profesoara Marieta Olaru, o personalitate consacrata in managementul calitatii, apreciaza ca managementul calitatii totatle- denumit in continuare TQM, este in primul rand: ,,un model de cultura a intreprinderii, avand scopul de a orienta spre client toate activitatile si procesele acestuia si de a le optimiza, astfel incat sa-i aduca beneficii pe termen lung''2.
J. Koller are un punct de vedere oarecum diferit. El defineste TQM ca pe: ,,o modalitate sistematica de conducere a unei organizatii". In conceptia sa pentru aplicarea TQM, organizatiile trebuie mai intai sa-si elaboreze strategii corespunzatoare, sa realizeze, prin metode specifice, o schimbare in cultura si infrastructura si sa introduca metode si tehnici prin care sa mobilizeze si sa motiveze toti salariatii pentru a colabora la realizarea politicii si obiectivelor calitatii in organizatie si la imbunatatirea continua a acesteia.
In ceea ce priveste cultura organizatiei pe care o presupune TQM, un alt specialist
H.T. Berry3 se refera la urmatoarele elemente de continut:
- clientul are prioritate absoluta;
- munca in echipa si cooperarea sunt esentiale;
- clientul intern este important;
- satisfacerea clientului este mai importanta decat orice indicator;
- imbunatatirea pe termen lung este preferabila orientarii pe termen scurt ;
- implicarea intregului personal este esentiala.

O limita a definitiilor date TQM in literatura de specialitate este lipsa mentionarii explicite a caracterului sau tridimensional. Majoritatea autorilor evidentiaza o singura dimensiune: tehnica sau sociala. Lasand la o parte faptul ca ambele dimensiuni conditioneaza TQM la fel de mult, noi consideram ca trebuie adaugata si dimensiunea economica, fara de care nu exista calitate. De aceea TQM trebuie abordat ca un sistem tridimensional, cuprinzand subsistemele tehnic, social si economic intre care exista relatii de interconditionare, subsistemul economic exprima eficienta TQM si conditioneaza aplicarea sistemului.
Standardul ISO 9000/2000 defineste TQM ca pe un sistem de management orientat pe calitate, extins la toate activitatile desfasurate in structurile organizatorice ale unui STE si bazat pe o cultura si o filosofie de organizatie in spiritul calitatii, pe participarea tuturor salariatilor, urmarindu-se asigurarea succesului pe termen lung, prin satisfacerea deplina a clientilor si obtinerea de avantaje pentru toate partile implicate.
In definitia adoptata de standard regasim tocmai elementele care sunt luate in considerare pentru delimitarea cadrului conceptual al TQM, astfel:
- calitatea reprezinta punctul de pornire pentru toate activitatile STE;
- calitatea se realizeaza cu participarea intregului personal;
- STE urmareste sa obtina rezultate pe termen lung prin satisfacerea clientului, obtinerea de avantaje pentru toti salariatii si pentru societate.
Din precizarile facute in standard rezulta ca succesul TQM depinde de implicarea hotarata si permanenta a conducerii de varf si ca TQM presupune realizarea tuturor obiectivelor managementului si nu doar pe cele de calitate.

Cap .3 Principiile managementului calitatii totale

Principiile TQM exprima ideile de baza, teza pe care se fundamenteaza acest sistem de management si sunt rezultatul experientei insusite in perioada care a trecut de la ultima editie ISO din 1994.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Calitatii Totale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!