Cuprins
- Introducere si scop 2
- 1. Definire 2
- 1.1. Identificarea tipurilor de probleme existente în organizaţie 2
- 1.2. Evaluarea problemelor existente în organizaţie 2
- 1.3. Elaborarea criteriilor de selectare 2
- 1.4. Întocmirea matricei de evaluare 3
- 1.5. Identificarea problemei prioritare 3
- 1.6. Definirea problemei 3
- 1.7. Trasarea misiunii 3
- 1.8. Selectarea echipei 4
- 2. Măsurare și analiză 4
- 2.1. Definirea limitelor 4
- 2.2. Identificarea cauzelor 4
- 2.3. Ponderea cauzelor 5
- 3. Îmbunătățirea 7
- 3.1. Identificarea alternativelor 7
- 3.2. Evaluarea alternativelor 7
- 3.3. Proiectarea îmbunatățirilor 8
- 4. Controlul 8
- 5. Multiplicarea rezultatelor 9
- 6. Concluzii 10
- BIBLIOGRAFIE 10
Extras din referat
Introducere si scop
Organizaţia în care se face studiul de caz este Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Inginerie. Abordarea se va face pornind de la procesele educaţionale.
Scopul acestui studiu de caz este de a prezenta un proiect de rezolvare a problemelor pe baza metodologiei descrise în suportul de curs. Este vorba de o problemă reală cu care se confruntă organizația noastră, legată de promovabilitate redusă.
1. Definire
1.1. Identificarea tipurilor de probleme existente în organizaţie
La identificarea problemelor s a utilizat brainstorming ul și s a pleacat de la cele 2 mari elemente aflate în interacţiune cadru didactic – student. Probemele identificate au fost:
• prea puţine cadre diactice.;
• restricţii legale – blocare posturi;
• buget redus;
• buget alocat/nr. studenţi;
• reglementări legislative contradictorii (ARACIS, CNCSIS, ANCS);
• catedre îmbătrânite (oameni şi metode);
• rezultatele evaluării cd nu generează măsuri de îmbunătăţire;
• salarizare nediferenţiată în funcţie de performanţe;
• procedura de admitere prea permisivă;
• promovabilitate redusă;
• degradarea competenţelor studenţilor;
• promovare necorespunzătoare;
• nu se evidenţiază competenţele într un document, la finalizarea studiilor;
• spaţii de predare insuficiente;
• dotarea laboratoarelor;
• nu există săli de sport;
• nu sunt amenajate spaţii pentru recreaţie;
• nu există un spatiu pentru cafea, gustări, studiu;
• nu sunt incurajati studentii sa se implice in proiecte de cercetare+inovare;
• programa de studiu prea orientată pe teorie.
1.2. Evaluarea problemelor existente în organizaţie
Problemele au fost evaluate de către top managementul facultății fiind selectate următoarele pentru a fi evaluate:
a) rezultatele evaluării cd nu generează măsuri de îmbunătăţire;
b) procedura de admitere prea permisivă;
c) promovabilitate redusă;
d) nu se evidenţiază competenţele într un document, la finalizarea studiilor;
e) nu sunt amenajate spaţii pentru recreaţie;
f) nu sunt încurajaţi studenţii să se implice în proiecte de cercetare+inovare;
g) programa de studiu prea orientată pe teorie;
1.3. Elaborarea criteriilor de selectare
Pentru întocmirea matricei de evaluare au fost identificate următoarele criterii:
• cronicitatea – proiectul trebuie să corecteze o problemă care apare frecvent, nu una recentă;
• durata – proiectele trebuie să aibă o durată mai mică de un an;
• urgenţa – proiectul este urgent dacă abordează probleme care fac organizaţia vulnerabilă în raport cu mediul extern;
• rezistenţa posibilă la schimbare – alegem proiectul care probabil va întâmpina cea mai redusă rezistenţă;
• problema trebuie să fie măsurabilă – proiectul nu se demarează dacă nu se dispune de datele necesare;
1.4. Întocmirea matricei de evaluare
Pentru evaluarea problemelor se vor acorda punctaje pe o scală de la 1 la 5 unde: 1 problemă puţin importantă; 5 – problemă foarte importantă;
Criteriile de selectare sunt ponderate în funcţie de importanţă (tabelul 1.1.)
Tab. 1.1. Matricea de evaluare
Criterii
Probleme cronicitatea
0,3 durata
0,2 urgenţa
0,3 rezistenţa posibilă la schimbare
0,1 problema trebuie să fie măsurabilă
0,1 Total
rezultatele evaluării cd nu generează măsuri de îmbunătăţire 5 1 3 5 3 3,4
procedura de admitere prea permisivă 4 3 2 2 3 2,9
promovabilitate redusă 5 3 4 5 5 4,3
nu se evidenţiază competenţele într un document, la finalizarea studiilor 5 2 1 1 4 2,7
nu sunt amenajate spaţii pentru recreaţie 4 2 2 4 4 3
nu sunt încurajaţi studenţii să se implice în proiecte de cercetare+inovare 4 1 4 3 3 3,2
programa de studiu prea orientată pe teorie 4 2 3 1 2 2,8
1.5. Identificarea problemei prioritare
Pe baza punctajelor obţinute în “Matricea de evaluare” rezultă că problema cea mai importantă este: promovabilitate redusă.
1.6. Definirea problemei
Mai mult de 30% dintre studentii facultatii au cel putin un examen nepromovat.
1.7. Trasarea misiunii
Reducerea procentului de studenti care nu au promovat cel putin un examen cu 10% in decursul anului universitar 2009 – 2010.
1.8. Selectarea echipei
La cererea decanului s a format echipa de îmbunătățire care a avut 12 membri și a fost compusă din:
prodecan – manager proiect;
șefi de catedra;
responsabil compartiment finaciar;
studenți.
2. Măsurare și analiză
2.1. Definirea limitelor
Definirea limitelor este etapa care ne indică unde începe și unde se termină proiectul. Diagrama flux generală (figura 2.1.) a procesului de însușire/evaluare a cunoștințelor de către studenți.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Calitatii in Invatamantul Superior.doc