Managementul Calității

Previzualizare referat:

Extras din referat:

O analiza succinta a tabloului economic mondial permite evidentierea unor trasaturi definitorii incontestabile: diversificarea si innoirea rapida a ofertei de marfuri, sub impactul dezvoltarii rapide a stiintei si tehnicii, mondializarea pietelor, facilitata de progresele inregistrate in domeniul telecomunicatiilor, cresterea exigentelor clientilor si ale societatii.

In aceste conditii, calitatea produselor si serviciilor s-a impus ca un factor determinant al competitivitatii intreprinderilor.

Standardul ISO 8402 defineste calitatea ca reprezentand ,,ansamblul caracteristicilor unei entitati, care ii confera aptitudinea de a satisface nevoile exprimate sau implicite". Conform acestei definitii :

- calitatea nu este exprimata printr-o singura caracteristica, ci printr-un ansamblu de caracteristici;

- calitatea nu este de sine statatoare, ea exista numai in relatia cu nevoile clientilor;

- calitatea este o variabila continua si nu discreta ;

- prin calitate trebuie satisfacute nu numai nevoile exprimate, dar si cele implicite.

In acceptiunea standardului, o entitate poate fi, de exemplu: o activitate sau un proces, un produs, organizatie, sistem, persoana sau o combinatie a acestora. Produsul este definit ca reprezentand rezultatul unor activitati sau procese, putand fi material, imaterial, ori o combinatie a acestora.

Realizarea unei cotituri radicale in domeniul imbunatatirii calitatii produselor si serviciilor trebuie sa constituie o preocupare prioritara in intreaga noastra economie. Infaptuirea acestui obiectiv complex implica o participare eficienta si constienta a fiecarui lucrator din orice ramura fie el cadru de conducere sau simplu executant.

In prezent, ,,managementul calitatii" se profileaza tot mai mult ca o solutie profitabila pentru dezvoltarea intreprinderilor.

Definitia cea mai larg acceptata a managementului calitatii este cea prevazuta in standardul ISO 8402.

Potrivit acestui standard, managementul calitatii, reprezinta ,,ansamblul activitatilor functiei generale de management, care determina politica privind calitatea, obiectivele si responsabilitatile si le implementeaza prin mijloace cum ar fi planificarea, tinerea sub control, asigurarea si imbunatatirea calitatii".

Rolul de coordonare revine conducerii de varf, dar implementarea managementului calitatii se realizeaza cu participarea tuturor membrilor.

Avand in vedere cele prezentate mai sus, gasim oportun introducerea in aria curriculara tehnologii a liceului tehnologic, profil "Resurse naturale si protectia mediului" disciplina ,,Managementul calitatii " in clasa a X-a pentru ca formeaza un sistem de concepte generale care vor capata specificitate in clasele a XI-a si a XII-a pentru fiecare specializare a profilului.

Disciplina se studiaza o ora pe saptamana.

In finalul parcurgerii curriculum-ului scolar al disciplinei ,,Managementul calitatii" elevii trebuie sa dobandeasca 5 competente specifice.

Deoarece competentele specifice 1,2,5 - presupun operarea cu continuturi care apartin unor secvente tematice diferite, curriculum-ul scolar contine o lista cu continuturi in ordinea logica a parcurgerii lor.

Disciplina se recomanda a fi predata de catre profesorul de specialitate tehnica, in masura sa asigure interdisciplinaritatea si caracterului aplicativ al acestora.

COMPETENTE SPECIFICE SI CONTINUTURI

Competente specifice - Continuturi

1. Operarea cu termeni specifici managementului calitatii - - Orientari privind definirea calitatii.

a) - spre produs;

b) - spre procesul de productie;

c) - spre costuri;

d) - spre utilizatori.

- Termeni si definitii utilizate in managementul calitatii.

a) - standardul ISO 8402

- Definirea conceptului de management al calitatii.

- Conceptul de audit al calitatii.

- Notiuni generale privind costurile calitatii.

2. Explicarea componentelor functionale ale managementului calitatii. - - Evolutia conceptului de management al calitatii

- Istoric; Tendinte evolutive (TQ, TQM).

- Functiile managementului calitatii.

a) - planificarea calitatii;

b) - organizarea activitatii referitor la calitate;

c) - coordonarea activitatii referitor la calitate;

d) - antrenarea personalului pentru realizarea obiectivelor calitatii;

e) - tinerea sub control a calitatii;

f) - asigurarea calitatii;

g) - imbunatatirea calitatii.

3. Interpretarea elementelor sistemului calitatii si aplicarea lor in domeniul resurselor naturale si protectiei mediului.

- Elementele sistemului calitatii.

a) - elementele de conducere a sistemului calitatii;

b) - elementele de desfasurare a sistemului calitatii;

c) - documentatia sistemului calitatii.

4. Aplicarea standardelor din seria ISO 9000 referitoare la resurse naturale si protectia mediului.

- Prezentarea generala a standardelor ISO 9000.

- Exemple de standarde din resurse naturale si protectia mediului.

5. Descrierea instrumentelor de evaluare a managementului calitatii. - - Obiectivele si importanta auditului calitatii.

- Tipurile de audit cu exemple din domeniul resurse naturale si protectia mediului.

a) - auditul produsului;

b) - auditul procesului;

c) - auditul sistemului.

- Metodologia de realizare a auditului:

a) - conceptul de neconformitate;

b) - conceptul de defect;

c) - criterii de audit;

d) - dovada de audit.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Calitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
5/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 293 cuvinte
Nr caractere:
7 803 caractere
Marime:
12.84KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Referat
Materie:
Managementul Calității
Tag-uri:
calitatii, resurse
Predat:
la liceu
Profil:
Servicii
Specializare:
Ştiinţe sociale
Sus!