Ca teorie si stiinta, managementul s-a nascut in secolul trecut, sintetizand tot ceea ce a acumulat omenirea in gandirea si practica conducerii. Stiinta managementului presupune activitatea de sintetizare si generalizare a experientei practice de conducere, gasirea celor mai bune cai si metode de conducere a organizatiilor umane. Sfera de cuprindere o constituie intreaga societate, adica intreaga activitate sociala a oamenilor. "Managementul este o practica si nu o stiinta. Nu inseamna cunostinte, ci performanta" (Peter F. Drucker). Ca practica, managementul se "hraneste" din stiinte cum ar fi: economie, psihologie, matematica, stiinte politice, istorie, filosofie . Desfasurand multiple activitati in cadrul societatii, oamenii intra unii cu altii in relatii de conducere, relatii ce reflecta raporturile dintre acestia, in legatura cu organizarea si conducerea organizatiilor economice, sociale, culturale etc. Termenul de "management" s-a impus in sfera economica dupa anii '50 ai secolului trecut, datorita lucrarii lui James Burnham "The Managerial Revolution", publicata prima oara la New York, in anul 1941. Ideea pusa in circulatie de Burnham este aceea ca orice societate, indiferent de regimul ideologic, juridic sau politic are nevoie de manageri, daca vrea ca economia ei sa prospere in ritm inovator si creator. In literatura de specialitate anglo-saxona managementul desemneaza atat o activitate practica, respectiv o componenta a diviziunii sociale a muncii, cat si o disciplina stiintifica, parte a sferei stiintelor sociale. In primul sens, managementul este, in esenta, activitatea de coordonare a resurselor unei organizatii in vederea atingerii unor obiective prestabilite. Definitiile intalnite in literatura pun accent pe latura practica a managementului . A. MacKensie arata ca "managementul este procesul in care managerul opereaza cu trei elemente fundamentale: idei, lucruri si oameni, realizand obiectivul prin altii". Sistemul de management este partea vizibila a managementului, fiind alcatuit din elemente de natura metodologica, decizionala, informationala, organizatorica, psihosociologica, motivationala, etc. si relatiile ce se stabilesc intre acestea pentru realizarea obiectivelor in conditii de eficienta. In cadrul sistemului de management al unei societati, o deosebita importanta este acordata sistemului de management al calitatii, care contine structurile organizatorice, procedurile, procesele si resursele necesare realizarii sale. In ceea ce priveste managementul calitatii, acesta reprezinta miezul managementului ca un intreg. Managementului calitatii este privit in ansamblu, in lumea business-ului ca fiind o ramura a managementului functional, dedicat eficientizarii afacerilor sau a proceslor de productie. Utilizarea optima a resurselor de timp si a celor materiale este cruciala in aceasta ramura - mentinerea sau sporirea calitatii produselor si/sau a serviciilor. Definitiile conceptului de "management al calitatii" sunt numeroase. J.M. Juran defineste managementul calitatii in termenii "trilogiei Juran" . El afirma ca managementul calitatii ar cuprinde trei categorii de procese: planificarea, tinerea sub control si imbunatatirea calitatii, procese care sunt corelate intre ele. Alti autori considera ca managementul calitatii este accea parte a managementul unei organizatii consacrata calitatii, in virtutea seriei de standarde ISO 900042 ( Organizatia Internationala de Standardizare, cu numele scurt ISO care vine din limba greaca, unde isos, inseamna ,,egal" este o confederatie internationala de stabilirea normelor in toate domeniile cu exceptia electricitatii si a electronicii). Cel mai cunoscut standard international este standardul sistemului de management al calitatii ISO 9001. Standardul constituie cadrul pentru orice organizatie care doreste sa demonstreze conformitatea prin certificarea cu organisme de terta parte. Adoptarea si certificarea unui sistem de management al calitatii ar trebui sa fie o decizie strategica a unei organizatii. Astfel, rolul ISO 9001 este acela de a demonstra capabilitatea organizatiei de a furniza produse care indeplinesc cerintele clientilor si cele de reglementare aplicabile, avand drept scop cresterea satisfactiei clientilor si totdataare in vedere procesele in functie de valoarea adaugata. Acest standard promoveaza necesitatea analizei rezultatelor in ceea ce priveste performanta si eficacitatea proceselor precum si ideea imbunatatirii continue a proceselor pe baza masurarilor obiective fiind aplicabil oricarui tip de organizatie.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).