Managementul calității

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2713
Mărime: 25.21KB (arhivat)
Publicat de: Visarion Filimon
Puncte necesare: 7
Prezentat in cadrul Proiectului “ Antreprenoriatul, de la idee la succes” Iunie 2012

Extras din referat

Ca teorie şi ştiinţă, managementul s-a născut în secolul trecut, sintetizând tot ceea ce a acumulat omenirea în gândirea şi practica conducerii. Ştiinţa managementului presupune activitatea de sintetizare şi generalizare a experienţei practice de conducere, găsirea celor mai bune căi şi metode de conducere a organizaţiilor umane. Sfera de cuprindere o constituie întreaga societate, adică întreaga activitate socială a oamenilor.

“Managementul este o practică şi nu o ştiinţă. Nu înseamnă cunoştinţe, ci performanţă“ (Peter F. Drucker). Ca practică, managementul se “hrăneşte“ din ştiinţe cum ar fi: economie, psihologie, matematică, ştiinţe politice, istorie, filosofie .

Desfăşurând multiple activităţi în cadrul societăţii, oamenii intră unii cu alţii în relaţii de conducere, relaţii ce reflectă raporturile dintre aceştia, în legătură cu organizarea şi conducerea organizaţiilor economice, sociale, culturale etc. Termenul de “management“ s-a impus în sfera economică după anii ´50 ai secolului trecut, datorită lucrării lui James Burnham “The Managerial Revolution“, publicată prima oară la New York, în anul 1941. Ideea pusă în circulaţie de Burnham este aceea că orice societate, indiferent de regimul ideologic, juridic sau politic are nevoie de manageri, dacă vrea ca economia ei să prospere în ritm inovator şi creator.

În literatura de specialitate anglo-saxonă managementul desemnează atât o activitate practică, respectiv o componentă a diviziunii sociale a muncii, cât şi o disciplină ştiinţifică, parte a sferei ştiinţelor sociale. În primul sens, managementul este, în esenţă, activitatea de coordonare a resurselor unei organizaţii în vederea atingerii unor obiective prestabilite. Definiţiile întâlnite în literatură pun accent pe latura practică a managementului . A. MacKensie arată că “managementul este procesul în care managerul operează cu trei elemente fundamentale: idei, lucruri şi oameni, realizând obiectivul prin alţii“.

Sistemul de management este partea vizibila a managementului, fiind alcatuit din elemente de natura metodologica, decizionala, informationala, organizatorica, psihosociologica, motivationala, etc. si relatiile ce se stabilesc intre acestea pentru realizarea obiectivelor in conditii de eficienta.

In cadrul sistemului de management al unei societati, o deosebita importanta este acordata sistemului de management al calitatii, care contine structurile organizatorice, procedurile, procesele si resursele necesare realizarii sale.

În ceea ce privește managementul calitatii, acesta reprezinta miezul managementului ca un intreg. Managementului calitatii este privit in ansamblu, in lumea business-ului ca fiind o ramura a managementului functional, dedicat eficientizarii afacerilor sau a proceslor de productie. Utilizarea optima a resurselor de timp si a celor materiale este cruciala in aceasta ramura - mentinerea sau sporirea calitatii produselor si/sau a serviciilor.

Definiţiile conceptului de “management al calităţii” sunt numeroase. J.M. Juran defineşte managementul calităţii în termenii “trilogiei Juran” . El afirmă că managementul calităţii ar cuprinde trei categorii de procese: planificarea, ţinerea sub control şi îmbunătăţirea calităţii, procese care sunt corelate între ele.

Alţi autori consideră că managementul calităţii este accea parte a managementul unei organizaţii consacrată calităţii, în virtutea seriei de standarde ISO 900042 ( Organizația Internațională de Standardizare, cu numele scurt ISO care vine din limba greacă, unde isos, înseamnă „egal” este o confederație internațională de stabilirea normelor în toate domeniile cu excepția electricității și a electronicii). Cel mai cunoscut standard international este standardul sistemului de management al calitatii ISO 9001. Standardul constituie cadrul pentru orice organizatie care doreste sa demonstreze conformitatea prin certificarea cu organisme de terta parte. Adoptarea si certificarea unui sistem de management al calitatii ar trebui sa fie o decizie strategica a unei organizatii.

Astfel, rolul ISO 9001 este acela de a demonstra capabilitatea organizatiei de a furniza produse care îndeplinesc cerintele clientilor si cele de reglementare aplicabile, avand drept scop cresterea satisfactiei clientilor si totdataare in vedere procesele în functie de valoarea adaugata.

Acest standard promoveaza necesitatea analizei rezultatelor în ceea ce priveste performanta si eficacitatea proceselor precum si ideea îmbunatatirii continue a proceselor pe baza masurarilor obiective fiind aplicabil oricarui tip de organizatie.

Preview document

Managementul calității - Pagina 1
Managementul calității - Pagina 2
Managementul calității - Pagina 3
Managementul calității - Pagina 4
Managementul calității - Pagina 5
Managementul calității - Pagina 6
Managementul calității - Pagina 7
Managementul calității - Pagina 8
Managementul calității - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Managementul Calitatii.doc

Te-ar putea interesa și

Managementul calității totale cu aplicație în serviciile bancare

Managementul calitatii reprezinta un ansamblu de activitati având ca scop realizarea unor obiective, prin utilizarea optima a resurselor. Acest...

Implementarea managementului calității la SC Rolast SA Pitești

INTRODUCERE Etimologic cuvântul “calitate” provine din latinescul ”qualitas”, care înseamna fel de a fi. La originea natiunii exista mai multe...

Managementul calității în cadrul Primăriei Galați

CAPITOLUL 1. PARTICULARITATI ALE SISTEMULUI SERVICIILOR PUBLICE 1.1 DEFINIREA SERVICIULUI PUBLIC În limbaj curent, notiunea de serviciu public...

Sistemul calității la Avicena Computers

Competitia intensa pentru clienti, atat locala cat si globala, a condus la o crestere semnificativa a importantei calitatii, atat pentru produse...

Metode și tehnici utilizate în managementul calității totale

1. Definirea si principiile managementului calitatii totale Managementul calitatii totale (TQM) este o strategie organizationala fundamentata pe...

Managementul calității în domeniul alimentar

Scopul studiului Obiectivul acestei lucrari a fost studiul procesului de managementul calitatii. In debutul lucrarii s-au enuntat componentele...

Managementul calității Kaizen

CAPITOLUL 1 Calitate– Coordonate Metodologice 1.1.Conceptul de calitate, relaţia utilitate-calitate - valoare Preocuparea pentru calitatea...

Aspecte specifice privind managementul calității în transportul maritim

INTRODUCERE Transportul maritim este o activitate economica vasta s i complexa, atât ca volum al marfurilor aflate în traficul anual, cât si ca...

Ai nevoie de altceva?