1. Comentati cele 14 principii ale lui Deming din punctul de vedere al managerului unei firme. Evolutia abordarilor teoretice si practice cu privire la calitatea manageriala este marcata de o serie de personalitati, printre care si W. Edwards Deming, care a adus contributii esentiale la dezvoltarea domeniului. Deming a definit 14 principii pe care se bazeaza cresterea calitatii produselor si a evidentiat rolul jucat de manageri in obtinerea acesteia. Se observa ca primele "puncte" incurajeaza managerii sa-si priveasca organizatiile ca sisteme care folosesc cunostintele si aptitudinile tuturor angajatilor, pentru a imbunatati calitatea. Astfel, in viziunea lui Deming, managementul calitatii si imbunatatirea sunt responsabilitati ale tuturor angajatilor firmelor. Ei reprezinta sursele de cunostinte care pot genera idei inovatoare, conducand astfel procesul de imbunatatire a calitatii. Managerii sunt responsabili pentru comunicarea scopurilor managementului calitatii totale, tuturor membrilor, si pentru a-i incuraja sa se autoperfectioneze si sa se mandreasca cu munca lor. Cele 14 puncte ale lui Deming contin cele mai importante obstacole ce trebuie indepartate si conditiile necesare pentru a imbunatati calitatea cu costuri mici. Imbunatatirile trebuie sa fie orientate spre proces, doar atunci cand angajatii vor cunoaste cerintele clientilor, ei vor putea incepe imbunatatirea proceselor. Conducerea este cea care trebuie sa se ocupe de imbunatatirea continua a tuturor proceselor din fiecare etapa a traiectoriei produsului, incepand cu proiectarea si pana la asigurarea service-ului in utilizare. Totodata, ea trebuie sa asigure tuturor angajatilor instrumentele necesare pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatilor. Responsabilitatea sefilor de echipa trebuie concentrata pe calitate, iar conducerea trebuie sa fie pregatita sa actioneze imediat, pe baza rapoartelor acestora, referitoare la deficientele constatate. Intr-o companie managerul se face responsabil de comunicare, astfel incat fiecare angajat sa-si poata prezenta punctul de vedere in mod deschis, si trebuie sa depuna toate eforturile pentru ca personalul din diferite departamente sa poata lucra ca o singura echipa, identificand astfel problemele ce pot aparea in procesele ulterioare. Servindu-se de aceste 14 idei, managerii trebuie sa elimine orice obstacol care nu permite muncitorilor sa beneficieze de dreptul de a se mandri cu rezultatele muncii lor, nu trebuie sa se axeze doar pe cantitate, ci si pe calitate. De aceea, se cere a fi introdus un program riguros de instruire a personalului, in relatie cu evolutia procedeelor, metodelor si tehnicilor utilizate in toate compartimentele intreprinderii. Managerii trebuie sa fie constienti ca, chiar daca au o putere mare de decizie, angajatii constituie esenta unei organizatii iar implicarea lor totala favorizeaza utilizarea abilitatilor lor in beneficiul organizatiei. 2. Evidentiati contributia la managementul calitatii a profesorului Kaoru Ishikawa. Ishikawa a fost un consultant japonez, fiind considerat parintele analizei stiintifice a cauzelor problemelor prin procesele industriale. Una din cele mai mari contributii ale sale la calitate o reprezinta diagrama care-i poarta numele sau Diagrama Fishbone (schelet de peste). Esenta filosofiei lui Ishikawa consta in promovarea educarii fortei de munca, astfel incat angajatii sa fie capabili sa solutioneze probleme referitoare la produse si procese si sa contribuie la imbunatatirea acestora. Rolul managementului este acela de facilitator/ mentor (coach), care inseamna a asculta faptele prezentate de angajati si a - i ajuta pe acestia in utilizarea instrumentelor de rezolvare a problemelor. Kaoru Ishikawa subliniaza caracterul de implicare totala in controlul calitatii a tuturor salariatilor din companiile japoneze, spre deosebire de sistemul practicat in America, unde de problemele calitatii se ocupa un grup restrans de specialisti. 3. Explicati afirmatia lui Philip Crosby "Quality is free" (Calitatea este gratuita). Multi dintre noi suntem de acord cu urmatoarea afirmatie: ce este ieftin, este de proasta calitate. Nu, nu este intotdeauna adevarat sau, cel putin, nu ar trebui sa fie. Calitatea nu ar trebui sa coste mai mult. Dimpotriva, calitatea ar trebui sa fie gratuita! Autorul acestei afirmatii este nimeni altul decat Philip Crosby, om de afaceri, autor si guru al calitatii. Cartea sa Quality is free (Calitatea este gratuita), a fost publicata in anul 1979, tocmai in momentul in care America de Nord trecea prin asa-numita criza a calitatii. In acei ani producatorii din statele Americii de Nord incepeau sa piarda cote mari de piata in favoarea producatorilor japonezi, a caror calitate a produselor era superioara. Crosby a venit cu o rezolvare a acestei crize, prin intermediul principiului "doing it right the first time" DIRFT (fa lucrurile bine inca de la inceput). El a reusit sa convinga producatorii americani ca pot castiga mai multi bani daca pun accent pe calitate inca de la inceput. Vor economisi astfel foarte multe resurse tocmai pentru ca nu vor mai trebui sa se intoarca si sa imbunatateasca acele produse. Nu vor mai trebui sa aiba de a face cu reclamatii si nu vor mai cheltui bani cu programele de re-fidelizare a clientilor. Asadar, dupa atente analize, acestia si-au dat seama ca este mai ieftin sa produca lucruri de calitate. Daca este mai ieftin sa le produca, atunci le pot vinde la un pret mai bun pentru consumator. In 1996, cu o vasta experienta in managementul calitatii, Philip Cosby a revenit cu volumul Quality is still free: Making Quality Certain in Uncertain Times (Calitatea este inca gratuita: Calitatea in vremuri instabile). Asa ca, fie ca vrei sa reduci costurile companiei, fie doar vrei sa ai cele mai bune produse, fa lucrurile bine de la inceput. Calitatea ar trebui sa fie gratuita!
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.