Extras din referat
1. Introducere
Legătura dintre management și leadership a stârnit un interes major în cadrul literaturii despre conducere. Ambele concepte sunt considerate a fi diferite, dar și asemănătoare în același timp. Expertul în științe politice, George Mcgregor Burns, a dus la o îmbunătățire a viziunii lui Max Weber asupra carismei și sursei autorităților, făcând diferența dintre leadershipul tranzacțional și cel transformațional.
1.1 Management
“Managementul organizației rezidă în studierea proceselor și relațiilor de management din cadrul lor, în vederea descoperirii legitătiilor și principiilor care le guvernează și a conceperii de noi sisteme, metode, tehnici și modalități de conducere, de natură să asigure obținerea și creșterea competivității organizației.”
Cuvântul manager are rădăcina în latinescul manus, adică mână. Pornind de la această rădăcină, s-au format mai multe cuvinte, precum italienescul maneggiare și vechiul franțuzesc manege - care înseamnă dresarea și plimbarea cailor printr-un manej.
Managerul este cel care deține o poziție manageriala într-o organizație, activează în limitele capitalului disponibil, dar influențează direct acțiunile și comportamentul subordonaților săi cu scopul obținerii rezultatelor planificate.
Sistemul de management are două părție, una din părți este reprezentată de către manager, iar cealaltă o reprezintă colectivul de muncă.
Consultantul în management, Peter Drucker , era adeptul abordării conform căreia categoria de manageri include și personalul de specialitate, nu doar cadrele de conducere propriu-zise.
O altă abordare importantă este aceea potrivit căreia indivizi care ocupă posturi manageriale, adică iau decizii de conducere și influențează în mod expres acțiunile altor persoane, sunt incluși în categoria managerilor.
Pentru a fi un manager bun este nevoie de următoarele calități, aptitudini și cunoștințe, precum: capacitatea de a hotărâ, cunostiinte manageriale, economice, psihosociologice, competența de a menține relații umane bune, capacitatea de a se perfecționa în mod continuu, experiență managerială, dorința de a conduce, conduită morală, spiritual de observație, sănătatea, caracterul, capacitatea de concentrare.
O trăsătură definitorie pe care un manager foarte bun ar trebui să o dețină, ar fi capacitatea de a conduce în echipă, participativ.
În conformitate cu specialiștii Centrului de Management și Transfer de tehnologie, putem identifica cinci tipuri de manageri care corespund societății românești:
1. Managerul populist
2. Managerul autoritar
3. Managerul conciliator
4. Managerul incompetent
5. Managerul participativ-reformist
1.2 Leadership
Conform viziunii din US, leadershipul constă în abilitatea unui cadru de conducere de a obține implicarea efectivă a unor persoane în implementare unui anumit curs de acțiune.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Management versus Leadership.docx