Managementul Intercultural este o zona a cunoasterii si actiunii a carei delimitare s-a produs in timp dar despre care se vorbeste cu intelesul actual de relativ putina vreme. Managementul Itercultural a aparut si s-a dezvoltat ca instrument de actiune practica pentru sustinerea si dezvoltarea afacerilor puse pe seama schimbarilor ce au aparut in ultima jumatate a secolului trecut, in zona economiei si administrarii afacerilor, odata cu evolutiile ce au marcat tehnologia socoalul si politicul. Conditii prealabile ale realizarii unui diagnostic intercultural 1. Definirea corecta a contextului si plasarea realista a principalelor coordonate ale diagnosticului intercultural : cultura; management; intercultural. 2. Abordarea specifica : cultura - cultura (fiecare cultura are propria sa imagine despre o alta cultura); numai propria ,,centrare" este in stare sa pozitioneze corect pozitia intre doua sau mai multe culturi; considerarea perceptiilor celeilalte culturi (fata de oricare alte culturi diferite) va largi orizontul si va imbunatati cunoasterea pentru un diagnostic performant. 3. Acceptarea realitatii culturale determinate la un anumit moment dat si a schimbarilor care se produc in timp pentru a putea recomanda managerilor si oamenilor de afaceri solutii pentru imediat si pe termen mediu sau lung, in egala masura. 4. Identificarea si interpretarea in maniera obiectiva a comportamentelor si atitudinilor actuale (la momentul studiului); explicarea si oferirea de sugestii privind schimbarea comportamentelor si atitudinilor nu este printre obiectivele MI, anticiparea acestora este insa unul dintre scopurile sale fundamentale. 5. Stabilirea elementelor principale ale strategiei cercetarii interculturale. Managementul Intercultural s-a nascut din nevoia de a dezvolta metode tehnice si instrumente ale managementului. Primele cercetari orientate pe problematica managementului intercultural sunt interpuse de Geert Hofstede intre anii 1967 - 1973. Prin cercetarile sale Geert Hofstede a dat contur metodei ,, programului mental ierarhizat" pentru masurarea diversitatii culturale. Aceasta metoda propune compararea dintre culturi pe baza analizei comportamentelor umane in situatii similare. Metoda este contestata, controversata dar ramane printre cele mai bune realizari in dezvoltarea managementului intercultural. Managementul Intercultural identifica si utilizeaza metode eficace pentru a cunoaste mai bine a exploata si administra diferentele culturale in scopul obtinerii de rezultate pozitive. Dimensiuni culturale Sociologul Alex Inkeles si psihologul Daniel Levinson, au publicat un studiu amanuntit in anul 1954, sugerand ca cele patru probleme fundamentale reprezinta dimensiunii culturii. Aceste dimensiuni au fost numite de Geert Hofstede ca: o ,,distanta fata de putere" (de la mic la mare), o colectivism fata de individualism, o feminitate fata de mascunilitate si o evitarea incertitudinii (de la slab la puternic). Mai recent o a cincea dimensiune a diferentelor dintre culturi a fost orientarea pe termen lung si orientarea pe termen scurt, adoptand modul de cultura occidental. Rezultatele obtinute de Geert Hofstede sunt cele mai importante si semnificative folosind sintagma ,,programare mentala" adoptand comportamente asemanatoare. Pentru studiu de caz am ales turismul rural si agroturismul si felul care este structurat in cele 2 tari diagnosticate cum ar fi: o Franta o Romania Cazarea turistica rurala In ceea ce priveste cazarea in mediul rural, se constata anumite evolutii care pot pune probleme: - o diminuare si imbatranire a populatiei care risca sa reduca dezvoltarea locala; - programele de reconstructie si renovare a caselor taranesti pentru primirea strainilor presupun o cazare optima, modernizari, regrupari de locuinte si o oferta colectiva, pentru serviciile locale. - initiativele sunt luate de organizatiile turistice centrale ceea ce poate conduce mai departe la o standardizare a satelor in punct de vedere turistic; - in unele tari UE, exista o multitudine de strategii si etichete pentru oferta turistica rurala, fiecare regiune dorind sa-si particularizeze produsele proprii in raport alte produse regionale similare. Aceste initiative isi gasesc justificare in cautarea unei "identitati turistice" regionale. Cazarea la ferma in mediul rural - In spatiul UE, structurile de primire sunt diverse si diferentiate in raport cu specificul ofertei: turism rural, in general, sau turism la ferma (agroturism). - Alaturi de ferma gospodarului pot sa existe si alte spatii de cazare apartinand unei asociatii de gospodari, altor persoane fizice sau unor comunitati locale. - In general, spatiile de cazare sunt inscrise sub o anumita sigla de calitate, ce corespunde asociatiei care le promoveaza. In Franta exista urmatoarele oferte de cazare in mediul rural: - Ferma de tip han - Ferma de sejur - Ferma ecvestra - Ferma de primire - Campingul in ferma de primire - Popasurile (gites rurales) - ferma de tip han, ce reprezinta o gospodarie care dispune de suprafete importante de teren si cladire adecvata. Ea poate fi gestionata de mai multi agricultori, iar forta de munca se concentreaza in asociatii familiale; - ferma de sejur, care cuprinde cele trei elemente obligatorii de primire (cazare, masa, agrement) si se adreseaza vacantelor sau week-end-urilor. Primirea turistilor (intr-un numar mic) se face intr-o atmosfera familiala, si nu perturba activitatea agricola. In exterior trebuie sa aiba un aspect agreabil si plin de flori si vegetatie, sa respecte stilul local; numarul maxim de camere este cinci, cu o suprafata de 10 mp o camera, care trebuie sa aiba cel putin un grup sanitar cu dus; - ferma ecvestra -reprezinta acea gospodarie rurala care poate oferi posibilitati de invatare si practicare a echitatiei, cu cazare si masa. Ea este gestionata si animata de mai multi agricultori care se pot asocia; - camping in ferma de primire. Sub aceasta denumire Asociatia Agricultura si Turism reuneste Campingurile la ferma si ariile naturale de campare. Agricultorii au posibilitatea de a primi pe terenurile lor oaspeti, prieteni si alte persoane care fac camping si camping in caravana. In afara acestei cazari, prin Carta Camping la ferma si ariile naturale de campare se ofera si terenuri de campare de catre primarii (6 amplasamente) sau prin prefecturi (25 EUROGITES -Federation Europeene de Logement Rural, Raport, 1990)
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).