Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2471
Mărime: 22.14KB (arhivat)
Publicat de: Eusebiu Preda
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Dan POPESCU
Facultatea de Management Academia de Studii Economice din București România

Extras din referat

Introducere

Comunicarea este strâns legată de existența noastră ca oameni, ca societate, reprezentând principala modalitate de socializare dintre doua sau mai multe persoane. Astfel, comunicarea si oamenii se află într-o relație de interdependență.

Comunicarea poate fi definită ca un ansamblu de acțiuni ce au în comun transmiterea de informații sub formă de mesaje, știri, semne sau gesturi simbolice, texte scrise, între două sau mai multe persoane, numite interlocutori.

Potrivit lui James Borg, comunicarea umană este alcătuită din 93% comunicare nonverbală ( 55% expresia feței, 38% tonalitate ), în timp ce numai 7% din comunicare este formată din cuvinte (comunicare verbală ).

Una dintre cele mai importante forme de comunicare este reprezentată de limbajul nonverbal. Acesta reprezintă o formă de comunicare mentală și fizică a omului, incluzând gesturi, mimică, posturi, atitudini, tonalitate, artefacte.

Noțiuni teoretice privind limbajul nonverbal și comunicarea interpersonală

Comunicarea interpersonală este acel proces de comunicare dintre două persoane sau un grup restrâns de persoane, ce se găsesc față în față. Într-o astfel de comunicare indivizii sunt atrași datorită intereselor, ideilor, preocupărilor comune pe care le au.

Există 4 căi de transmitere a mesajelor pe cale nonverbală și anume :

• auditivă

• olfactivă

• vizuală

• tactilă

Cu ajutorul limbajului nonverbal oamenii reușesc să-și satisfacă nevoia de a transmite informații și emoții interlocutorilor.

Limbajul nonverbal este determinat prin următoarele caracteristici :

• este analizat de subconștientul fiecăruia dintre noi, astfel deși cuvintele pot fi transmise doar în serie, simbolurile, gesturile și atitudinile pot fi transmise simultan.

• este strâns legat de dimensiunea afectivă și emoțională a oamenilor

• dacă în cazul folosirii cuvintelor este necesară folosirea unui sistem de reguli gramaticale, în comunicarea nonverbală totul ține de sentimente și trăiri

• este marcat de ambiguitate, întrucât nu trebuie să analizăm un singur gest, ci totalitatea gesturilor, atitudinilor, posturilor

Comunicarea nonverbală este folosită pentru a exprima atitudini interpersonale, de a da forță cuvintelor sau chiar de a înlocui mesajele verbale. Cu ajutorul limbajului nonverbal reușim să transmitem eul interlocutorului.

Comunicarea personală devine eficientă în momentul în care omul deși este supus emoțiilor reușește să și le stăpânească și să le controleze.

Potrivit lui M.Patterson există 5 funcții ale limbajului nonverbal în cadrul comunicării interpersonale :

• funcția informațională

• funcția de reglarizare a interacțiunilor

• funcția de exprimare a intimității și apropierii

• funcția de exercitare a controlului social

• funcția de facilitare a îndeplinirii sarcinilor

Însă potrivit altor specialiști în domeniu comunicarea nonverbală îndeplineşte o serie de funcţii complementare comunicării verbale:

• Repetiţie – a spune şi a arăta în acelaşi timp cum anume se face un lucru (gesturi ilustratoare) menţin trează atenţia interlocutorului şi îl ajută să înţeleagă şi să memoreze mai bine conţinutul mesajului verbal.

• Substituire – utilizarea limbajului nonverbal in locul celui verbal cu aceeași

• Accentuare – tonul vocii sau zâmbetul care însoţesc o frază pot întări semnificaţia ei.

• Contrazicere – utilizarea unui limbaj nonverbal contrar spuselor poate crea ambiguitate

• Reglare – utilizarea unei gesturilor adaptoare reglează derularea interacţiunii dintre două persoane

• Completare – utilizarea limbajului nonverbal poate adăuga noi semnificaţii spuselor.

Limbajul nonverbal ne dezvăluie ceea ce interlocutorul gândește cu adevărat în ciuda mesajelor verbale pe care ni le transmite.

Influența limbajului nonverbal în comunicarea interpersonală

Scurt istoric privind aparitia și evoluția limbajului nonverbal

Unii experți consideră că limbajul vorbit a apărut cu circa 160 000 - 350 000 de ani în urmă. Dacă ne gândim că pe pământ trăiesc oameni de diferite rase de circa două milioane de ani, perioada precedentă vorbirii este foarte lungă pentru a fi petrecută încercând să te faci înțeles doar prin gesturi sau mormăieli. Dar, în mod clar, a funcționat!

Totuși, limbajul nonverbal a rămas la fel de util ca în vremurile de demult. Un punct de întâlnire universal al minților există deoarece limbajul trupului este mijlocul de comunicare originar pentru toți.

Apărut cu mult înaintea vorbirii, acest mijloc de comunicare foarte eficient ne conectează nu doar cu alți oameni, ci și cu alte primate sau mamifere, cum ar fi câinii și caii.

Primatele din care provenim au dezvoltat o extraordinară intuiție și înțelegere a limbajelor nonverbale, iar noi am moștenit de la ele acest al șaselea simț. De fapt, un singur fel de celule neuronale a evoluat, trecând de la celule care ajutau primatele să supraviețuiască la unele care îi ajută pe oameni să împărtășească din cunoștințe, să învețe arte, să lupte sau să-și exprime compasiunea, poate chiar și să vorbească; toate acestea pe baza descifrării reciproce a limbajului nonverbal.

Interesante cercetări din domeniul științelor sistemului nervos au arătat că, din momentul nașterii o parte a creierului uman face în mod constant noi conexiuni, pe baza interacțiunilor cu ceilalți. Sistemul de comunicare și mai sofisticat al creierului reacționează și se schimbă cu fiecare interacțiune, învătând în mod constant mai mult și spunându-ne aproape toate lucrurile de care avem nevoie despre cei din jur.

Preview document

Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 1
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 2
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 3
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 4
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 5
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 6
Limbajul non-verbal în comunicarea interpersonală - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Limbajul Non-Verbal in Comunicarea Interpersonala.docx

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Analiza sistemului de comunicare al hotelului Gorj

Începuturile turismului se pierd în adâncurile vremurilor. Este cât se poate de probabil că oamenii au efectuat, de pildă, deplasări „de agrement”...

Modalități de consiliere

În societate, omul nu poate trăi singur, izolat. El se raportează permanent la alţii, acţionează împreună cu ei, stabileşte relaţii ; pentru a fi...

Comunicare Interpersonală

Comunicarea interpersonala Comunicarea este prezenta in tot ce facem in viata si este esentiala pentru a putea munci si trai. Desi pare simplu...

Comunicarea - Metodă Principală de Realizare a Relațiilor Publice

1. Conceptul comunicării Comunicarea umană este relaţia dintre oameni şi se construieşte cu emoţii, sentimente, atitudini şi interese....

Organizația non-guvernamentală Team Work

În România studenţii se confruntă cu o mare problemă după absolvirea facultăţii, experinţa practică. Cunoştinţe teoretice şi tone de informaţii...

Comunicarea de la Transmiterea Mecanică la Interacțiune

INTRODUCERE Ştiinţa comunicării este considerate o ştiinţa “tânăra”, aceasta neducând lipsa de teorii. Prin numeroase dintre aceste teorii s-a...

Marketing Industrial

Cursul 1. Marketingul industrial - definire, caracteristici, funcții 1.1. Esenţa marketingului Conceptul de marketing Termenul de „marketing”...

Comunicare Managerială și Relații Publice

PARTEA A: COMUNICARE MANAGERIALA 1. COMUNICARE SI DECIZIE Obiective a) Sublinierea semnificatiei comunicarii pentru conducerea organizatiei; b)...

Ai nevoie de altceva?