Leaderul Informal - Rol și Caracteristici

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2749
Mărime: 27.81KB (arhivat)
Puncte necesare: 8

Extras din referat

1. Introducere

In prezent piata globala se dezvolta rapid, dinamica economiei a contribuit la nevoia de a crea o noua perspectiva asupra structurii si caracteristicilor leadershipului. O “migratie” a responsabilitatilor leaderilor la un nivel mai scazut a prins amploare. Aceasta “migratie” este numita leadership informal. Inima acestei evolutii noi, puternice si dinamice este leaderul informal.

Leaderii informali sunt valorile ascunse care au potentialul de a produce avantaje esentiale prin competitii din interiorul unei organizatii. Managerii trebuie sa aiba in vedere ca in organizatia lor au persoane care sunt leader deja dar si pe cei care au putere si influenta, indiferent daca li s-a dat sau nu aceste calitati.

Leaderul informal nu este desemnat in mod oficial ca fiind leaderul grupului. Acest tip de leader este “creat” ca persoanele din grupul respectiv. Exista doua tipuri de leader: formal si informal. Nici unul dintre cei doi leader nu reprezinta leaderul ideal. Acesta este fie formal fie informal. Situatia optima poate fi regasita in situatii cand leaderul formal si cel informal al aceluiasi grup pot lucra impreuna.

2. Notiuni teoretice

Liderul reprezinta conducatorul unui grup. Liderul este un om de incredere, perseverent si inventiv.

Un lider de echipa trebuie sa stie sa creeze un mediu bazat pe incredere si comunicare deschisa. El trebuie sa stie cum sa motiveze si sa inspire membrii echipei. Liderul trebuie sa stie cum sa ofere sugestii clare membrilor echipei despre cum sa isi imbunatateasca activitatea.

Liderul formal si liderul informal

Cand analizam un grup vom face o distictie clara intre acele pozitii institutionale, autoritare (managerii, sefii) si cele informale (lider).

Liderul/conducatorul este persoana cea mai influenta dintr-un colectiv. Acesta se caracterizeaza prin puterea pe care o exercita asupra grupului.

Termenul de lider este imprumutat din limba engleza. In sens larg, conceptul de lider cuprinde orice persoana care indeplineste oficial sau isi asuma spontan – in cadrul unui grup – functii de conducere. Conceptul de lider se atrubuie in psihologia sociala atat sefului formal cat si celui informal.

In orice colectiv se deosebesc doua tipuri de lideri care au capacitatea de a influenta alte persoane in scopul atingerii obiectivelor organizationale:

- Lider formal – managerul, seful, conducatorul – care detine un post managerial cu functii, obligatii si drepturi;

- Lider informal – liderul – care nu are dreptul sau obligatia de a conduce dar care are recunoasterea cu ajutorul careia capata influenta asupra actiunilor oamenilor din grupul sau.

Ambele tipuri de influenta pot asigura performanta organizationala mai ales daca exista situatii in care liderul formal isi exercita influenta si ca lider informal.

Diferenta dintre manager si lider este evidenta si asta pentru ca desi liderul si managerul sunt entitati complementare ei se deosebesc prin motivatie, mod de gandire si de actiune.

Dar de cele mai multe ori, managerul informal si liderul informal sunt doua persoane diferite.

Caracteristica definitorie a managerului o constituie puterea sa asupra subalternilor, adica atat dreptul cat si abilitatea de a influenta comportamenului celorlalti. Autoritatea cu care este investit un manager are un caracter legitim, institutional deoarece ea reprezinta latura formala a conducerii, insa abilitatea de a coordona comportamentul oamenilor este latura informala. Atunci cand ambele aspecte amintite mai sus se regasesc in aceasi persoana, aceasta poate fi considerata un lider autentic.

Liderul este persoana care propune obiective de atins si ii determina pe ceilalti sa si le asume si sa le realizeze. El este o persoana altruisa care da dovada de un real echilibru emotional, spirit de incurajare, dinamism si vointa de a progresa.

Conform teoriei lui Abraham Zaleznik, managerul este cel care rezolva problemele cat mai eficient posibil. Un manager trebuie sa dovedeasca tenacitate, consecventa, tarie de caracter, inteligenta, abilitati analitice, toleranta si bunavointa.

Daca un manager tinde sa adopte atitudini impersonale, liderii, caracterizati prin dinamism, adopta o atitudine activa fata de obiectivele lor.

Pentru a-i determina pe oameni sa accepte solutiile adoptate pentru diferite probleme, managerii trebuie sa coordoneze si sa echilibreze continuu puncte de vedere opuse. Liderii adopta insa pozitii care presupun un grad ridicat de risc.

Managerii isi concentreaza atentia fata de modul in care se deruleaza evenimentele in timp ce atentia liderului este asupra semnificatiei evenimentelor pentru participanti.

Managerul se foloseste de autoritate ca drept oficial de conducere, liderul de prestigiul sau, de posibilitatea obtinuta prin recunoastere de a inflenta oamenii.

Postul managerului permite persoanei sa devina lider in colectivul sau. Dar nu orice manager poate devieni lider.

Conform analizei facute de Abraham Zaleznik in articolul sau “Managerul si liderul: Sunt ei diferiti?” ajunge la concluzia ca intre cele doua pozitii exista diferente foarte mari.

Schematic, el prezinta opozitia celor doi termeni:

- cel mai bun cuvant pentru manager este echilibrul, pentru lider este schimbarea;

- managerul vizeaza optimizarea actiunilor, liderul dinamizarea proceselor de grup;

- managerul e orientat spre executie, liderul spre idei;

- managerul cauta controlul actiunilor, liderul prefera riscul;

- managerul ofera stabilitatea si actioneaza rapid in rezolvarea problemelor, liderul ambiguitatea;

- managerul transmite “semnale”, liderul “mesaje”;

- managerul cauta sa rezolve problemele pentru a obtine rezultate benefice organizatiei, liderul provoaca oamenii sa se gandeasca “la ce poate fi”;

- managerul se implica social, liderul emotional;

- manageul se focuseaza pe folosirea corecta a procedurilor in cadrul actiunilor, liderul pe esenta rezultatelor.

Preview document

Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 1
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 2
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 3
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 4
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 5
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 6
Leaderul Informal - Rol și Caracteristici - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Leaderul Informal - Rol si Caracteristici.docx

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Matricea leadership-ului în secolul XXI

INTRODUCERE Definițiile care s-au dat de-a lungul timpului leadership-ului impresionează nu numai cantitativ, ci și prin diversitatea opiniilor...

Leadership și Managementul Resurselor Umane

Termenul de leadership apare folosit atunci cand se face referinţă la comunicarea inter sau intragrupuri. În sens strict, accepţiunea sa este de...

Importanța și Trăsăturile Procesului Managerial

Introducere Societatea nu ar putea exista în forma pe care o cunoaştem azi şi nici nu ar putea să progreseze fără manageri care să ghideze...

Schimbarea și perfecționarea culturii organizaționale

CAPITOLUL 1. Considerente generale privind conceptul de schimbare si dezvoltare in cultura organizationala 1.1 Definitii Schimbarea: singura...

Euromanagementul și Euromanagerii

1. CULTURA EUROPEANĂ La prima vedere este prematur să discutăm despre noţiunea de „cultură europeană”. Totuşi, apreciem că un astfel de demers...

Curs ISP

Evolutia ingineriei industriale Evoluţia ingineriei industriale este strâns legată de dezvoltarea proceselor economice. Se poate afirma că...

Managementul General

Fundamentele teoretice ale managementului I. 1. Consideratii generale privind formarea si dezvoltarea stiintei managementului În abordarea...

Manualul consilierului de reintregrare socială și supraveghere

În Drept societatea îsi re-aminteste ce a dorit sa devina" spunea P.Allott Am optat pentru aceasta definitie descriptiva a Dreptului deoarece...

Ai nevoie de altceva?