Lantul de aprovizionare reprezinta un sistem de organizare ce implica oameni, tehnologii, informatii si activitati cu scopul realizarii unui serviciu sau schimbarii coordonatelor geografice ale unui produs. Activitatiile ce se desfasoara in cadrul unei retele logistice au rolul de a transforma resursele naturale sau unele componente in produse finite pentru a fi livrate beneficiarilor(clientilor). in unele lanturi logistice elaborate, unele componente a caror valoare reziduala este reciclabila, pot reintra in procesul de productie. Multe din schimburile de produse ce au loc in cadrul lantului de aprovizionare se realizeaza intre companii care incearca sa-si maximizeze profiturile la preturi cat mai mici. Lantul de distributie consta in numeroase puncte de stocare si incarcare intre furnizorii de materii prime, producatori si detailisti. Organizatia Council of Logistic Management a adoptat urmatoarea definitie a logisticii: "Logistica este acea parte a procesului de furnizare a produsului care planifica, implementeaza si controleaza fluxul si depozitarea eficace si eficienta a produselor, serviciilor si informatiilor de la punctul de origine la punctul de consum in scopul implinirii cerintelor clientilor." Statisticile indica in medie urmatoarea structura a valorii de vanzare a unui produs: - 4% - profit - 21% - costuri ale distributiei fizice - 27% - costuri de marketing - 48% - costuri de productie Dupa cum se vede costurile cu distributia fizica au o cota importanta in formarea pretului, iar managerii au inceput in ultimele doua decenii sa acorde o importanta crescanda studierii modalitatilor de reducere a acestor costuri. Structura costurilor aferente distributiei fizice intr-o medie pe o varietate de industrii sunt urmatoarele: - 44% - transportul produselor finite - 21% - stocarea - 20% - depozitare - 15% - prelucrarea comenzilor, serviciile oferite clientilor si administrarea distributiei. Costuri legate de managementul stocurilor, care trebuie sa realizeze echilibrul intre nivelul de servire a clientului si costurile legate de posesia stocului. Software-ul pentru logistica este tot mai utilizat de catre firme din tot lantul de distributie. Urmarirea nivelului stocurilor in diverse locatii folosind categoria de rulaj (metoda ABC), calcularea cantitatilor ce se vor comanda, si a cantitatilor cand se lanseaza comanda, indicarea punctului in spatiu pe parcursul traseului de transport sunt cateva din capabilitatile software-ului folosit. Exista cateva concepte cheie care formeaza fundamental sistemelor moderne de management al stocului. Economic Order Quantity (EOQ) este o formula de calcul matematic utilizata pentru a comanda lotul cu cel mai mic cost. Acest lot reprezinta cantitatea pentru care costul comenzii si costul mentinerii stocului sunt egale. Timpul de servire (lead time), este timpul total scurs intre momentul cand o comanda este lansata si momentul cand comanda intra in stoc si este disponibila pentru utilizare. Stocul de siguranta. Sistemele de comanda pentru reintregirea stocului se bazeaza pe estimari ale cererii pentru perioada de timp pentru obtinerea comenzii. Intrucat cererea intr-o anumita perioada poate depasii aceste estimari un stoc de siguranta este planificat pentru a fi comandat. Punctul de reaprovizionare este acea marime a stocului la care trebuie emisa o noua comanda. El se calculeaza inmultind cererea medie zilnica estimata si timpul de servire, la care se adauga stocul de siguranta. Clasificarea ABC. Stocurile de produse sunt ierarhizate in ordine descrescatoare in functie de vanzarile anuale si numarul corespunzator de produse pe trei categorii. in mod obisnuit 70% din valoarea vanzarilor sunt realizate de 15% din toate produsele. Aceasta este categoria A. in categoria B intra produsele care furnizeza 20% din vanzari si care in mod obisnuit reprezinta 35% din produse. In categoria C intra 50% din produsele aflate in stoc si care reprezinta 10% din vanzari.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).