I. Managementul bazat pe cunostinte - notiuni teoretice II. Studiul de caz II. 1. Prezentarea organizatiei abordate II. 2. Descrierea etapelor de transmitere a informatiilor III. Concluzii
I. Managementul bazat pe cunostinte - notiuni teoretice Accentul pus in ultimii ani din ce in mai mult pe resursele umane, in egala masura, sau poate chiar mai mult decat pe resursele materiale, aduce in prim plan un nou concept, acela de management al cunoasterii, definit drept "ideea de capturare a cunoasterii obtinute de indivizi si diseminarea sa catre altii in cadrul organizatiilor". Nevoia de gestiune eficienta a cunostintelor a devenit din ce in ce mai acuta si in Romania, patrunzand an corporatiile autohtone odata cu infuzia de know-how primita in urma preluarilor de catre multinationale. Si pentru ca lucrez intr-o companie multinationala, unde transferul eficient de informatii este mai mult decat o necesitate, este chiar un garant al eficientei economice, am decis sa abordez aceasta tema atat de actuala si de importanta, pentru ca zi de zi observ cum dezvoltarea firmei si indivizilor se realizeaza prin accesul pe care il au la cunoastere in cadrul organizatiei, si cum organizatia le faciliteaza acest acces, prin intermediul managementului cunoasterii. Cunostintele - informatia cuprinsa intr-un set de practici de munca, "teorii in actiune", deprinderi, activitati si procese ale angajatilor firmei - sunt acum "miezul" evaluarii gradului de competenta in economia informationala globalizata. Managementul cunostintelor este un fenomen relativ recent in domeniul sau de aplicare, dar care a aparut pe valul unui interes, in crestere, de schimbare a formatului conventional / traditional de gestionare a expertizei detinute. Numeroase organizatii au descoperit la inceputul deceniului trecut ca nu mai reusesc sa tina pasul cu ritmul de crestere al complexitatii problemelor aflate pe agenda lor de business. Managerii nu mai pot, pur si simplu, sa continue a face ceea ce stiau si obisnuiau sa faca in mediul ierarhiilor rigide de productie, iar pentru ceea ce ar trebui sa faca au nevoie de acces la cunostinte, dar si de competente noi de asimilare. Transmiterea cunostintelor prin "transferuri" consecutive este esentiala pentru conceptul de "societate tehnologica" in care traim astazi. Toate aceste informatii aduc in prim plan doua componente majore care se intrepatrund in definirea managementului cunoasterii , si anume evaluarea cunostintelor si gestionarea corecta a capitalului uman. Cunoasterea (knowledge) este definita, de regula, drept puterea de a intelege si de a surprinde esenta faptelor, valorificarea certitudinilor si a informatiei, obtinuta sub forma unor experiente sau invataminte. In functionarea unor asemenea organizatii, determinante sunt procesele desemnate generic prin sintagma celor "3 I", respectiv inovare (crearea de cunostinte noi), invatare (asimilarea de cunostinte noi) si interactivitate parteneriala referitoare la cunoastere. Transferul de cunostinte, de know-how catre indivizi reprezinta de fapt circuitul managementului cunoasterii, facilitate de sistemul de infrastructura al companiei. Capitalul uman este sursa de inovare si reinnoire strategica pentru organizatii. Valoarea de piata a firmei este data de capitalul financiar si capitalul ei intelectual. Capitalul intelectual se divide in doua: capitalul uman-reprezentat de competentele, abilitatile, creativitatea angajatilor si valorile, filosofia si cultura organizatiei si capitalul structural. Capitalul uman este sufletul organizatiei, acesta insa nu reprezinta proprietatea lor. II. Studiu de caz Pornind de la definitia Knowledge Management-ului care poate fi explicat ca fiind identificarea si analizarea cunostintelor disponibile si necesare si a proceselor relationate cunostintelor, planificarea si controlul subsecvent al actiunilor, pentru a dezvolta atat cunostinte, cat si procesele necesare atingerii scopurilor organizationale, prin acest studiu de caz imi propun sa descriu principalele etape si caracteristici ale managementului cunoasterii in cadrul departamentului de Licente a companie Oracle. Descrierea organizatiei. Compania Oracle este la momentul actual cea mai mare companie de IT la nivel mondial. Dupa achizitia gigantului Sun Micosystems, Oracle a devenit prima companie IT din lume care poate oferi la cel mai inalt standard servicii complete atat pe nivel de software cat si pe nivel de hardware. Cu o istorie de peste 20 de ani si cu o vasta experienta , Oracle a intrat pe piata IT din Romania in urma cu mai bine de 6 ani. Datorita succesului avut, managementul superior a considerat oportuna infiintarea unui << Shared Service Center >> in Romania care sa sprijine intreaga organizatie de vanzari a Europei, Orientului Mijlociu si Africii. Departamentul de Licente este departamentul care se ocupa cu pregatirea intregii documentatii in vederea incheierii contractelor de vanzare de produse IT (software si hardware) . Cu peste 100 de angajati, departamentul are responsabilitatea de a a sustine echipele de vanzari din regiunile mai sus mentionate cu documentatia necesara incheierii fiecarui contract precum si de a respecta intregul set de reguli, proceduri si standarde globale ale companiei. Datorita volumului foarte mare de contracte care trebuie procesat in intervale reduse de timp , principala preocupare a managementului acestui departament este aceea de a se asigura in permanenta ca angajatii sa beneficize de informatiile potrivite, necesare desfasurarii activitatii in timp util. Daca la aceasta preocupare adaugam o medie de varsta relativ scazuta si un nivel destul de ridicat de fluctuatie a angajatilor, devine evident de ce Knowledge management-ul ocupa un loc important, iar actiunile intreprinse in acest scop au parte de o atentie deosebita din partea tutoror angajatilor. 2.1 Descrierea Knowledge management-ul. Pasii transferului de informatii Pentru a putea intelege modul cum circula informatia la nivelul companiei in care lucrez, precum si tipurile de transfer de informatii, am creat mai jos o schema a transferului de cunoastere. Crearea de valoare consta in rapiditatea cu care informatiile ajung la individ si sunt asimilate, merit ce revine echipei de knowledge management si modului in care a gandit structurarea acestui proces si a informatiilor ce trebuie livrate catre noii veniti, livrare care se realizeaza in mai multe etape, prezentate mai jos.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).