Invatamantul si Economia in Perioada 1995-2007

Cuprins referat Cum descarc?

1. INTRODUCERE 2
2. ANALIZA SERVICIILOR DE INVATAMANT IN ROMANIA 
IN PERIOADA 1995-2007:
Personalul didactic la nivelul economiei nationale 5
Corelatia dintre evolutia serviciilor si gradul de dezvoltare
economico - sociala 13
Baza materiala a invatamantului romanesc 14
3. CONCLUZII 23


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
"Profesorul doar iti deschide usa, tu decizi daca intri"
( proverb chinezesc)
In general, se poate spune ca educatia este inalt valorizata de parinti. Din ce in ce mai mult, oamenii isi dau seama ca mai multi ani de scoala inseamna mai multe sanse de angajare, un salariu mai mare, un mediu de munca mai atractiv. Cel putin parintii cred asta. Tinerii sunt mai sceptici. De altfel, o buna masura a investitiilor pe care parintii din Romania le fac in educatia copiilor este data de ponderea din bugetul familiei cheltuita in acest scop. 
Cum este invatamantul din Romania la 20 ani de la Revolutie? Cei mai multi romani cred ca este mai prost decat in vremea regimului comunist. Daca oamenii sunt inca destul de multumiti de invatamantul primar si gimnazial, insatisfactia apare atunci cand vine vorba de invatamantul liceal si universitar. Parerile despre profesori sunt mai degraba impartite: unii spun ca sunt corecti si bine pregatiti, o parte aproximativ egala crede ca sunt dezinteresati si fara autoritate. Parerile romanilor despre elevii de azi sunt mai degraba negative: "Sunt obraznici, libertini, lipsiti de scrupule, lenesi etc." 
Raspunsul la comparatia intre invatamantul dinainte de 1989 si cel de dupa 1989 seamana mult cu raspunsul nostalgic la dilema romanilor: traiam mai bine inainte de 1989 sau traim mai bine acum? Oamenii sunt nostalgici dupa stabilitatea economica dinainte de 1989, asa cum probabil sunt nostalgici dupa disciplina mai stricta din scolile regimului comunist. Poate ca acum elevii invata mai multe, au acces la o diversitate de informatii si oportunitati, dar nu mai sunt la fel de disciplinati ca inainte de 1989. De aici vin si nostalgiile parintilor. 
"Analistii moderni ai actului de educatie au ajuns la concluzii radicale, considerand ca scoala, ca instiutie, este rigida, pietrificata, imposibil de racordat la exigentele noilor evolutii din societate. Ea este raspunzatoare de <<relele>> sociale, cultivand in mod daunator: mitul valorilor institutionalizate, invatand oamenii sa devina clientii obedienti ai altor institutii; mitul progresului etern, stimuland tineretul sa consume informatii care costa, sporind preturile educatiei. Desi multe concluzii ale specialistilor in educatie sunt nu tocmai optimiste, nu trebuie <<descolarizata>> societatea, ci reorganizata scoala." 
Analiza serviciilor de invatamant in Romania
in perioada 1995 - 2007
Sistemul romanesc de invatamant se caracterizeaza prin urmatoarele forme de educatie:
Invatamantul prescolar este asigurat de unitati de educatie de tip ,,gradinite". Ultima treapta in acest niveleducational o reprezinta ,,grupa pregatitoare" pentru copiii care vor trece in clasa I, cu o perioada de derulare de 1 an. Obiectivele formative ale nivelului asigura dezvoltarea copilului sub aspect cognitiv si al limbajului, dezvoltarea psiho-motorie si fizica, formarea unor abilitati artistico-estetice si socio-afective.
Invatamantul primar se caracterizeaza prin forme de zi si urmareste achizitionarea fundamentelor culturii generale, ca scop principal al curriculum-ului. Durata studiilor este de 4 ani.
Invatamantul secundar inferior (gimnaziu) functioneaza, in general, cu forme de zi (in mod exceptional sunt organizate cursuri serale si fara frecventa pentru persoanele care au depasit cu mai mult de 2 ani varsta corespunzatoare clasei). Planul de invatamant cuprinde domeniile: educatie umanista si sociala, stiintifica de baza, artistica, tehnologica si educatia fizica. Durata studiilor este de 4 ani. Evaluarea pregatirii prin acest nivel educational se realizeaza prin examenul de capacitate si obtinerea certificatului de capacitate.
Invatamantul secundar superior cuprinde licee, scoli profesionale si de ucenici. Admiterea in fiecare din aceste niveluri se face prin concurs organizat in baza unei metodologii a ministerului educatiei.
Invatamantul liceal coexista in formele de zi (4 ani de studiu), seral si fara frecventa (5 ani de studiu), fiind re-organizat in urmatoarele filiere: teoretic (profil real si umanist), tehnologic (profil tehnic, servicii, exploatarea resurselor materiale si protectia mediului), vocational (profil militar, teologic, sportiv, artistic si pedagogic). Planurile de invatamant ale nivelului liceal s-au structurat pe grupe de discipline, respectiv: educatie umanista si sociala, educatie stiintifica de baza, discipline optionale de profil si educatie fizica. Ponderea acestor grupe difera in functie
de tipul si profilul liceului. Evaluarea finala a invatamantul liceal este asigurata prin examenul de bacalaureat si unexamen de certificare a competentelor profesionale. Absolvirea celor doua examene este urmata de obtinerea diplomei de bacalaureat, respectiv a certificatului de competenta profesionala, echivalent nivelului 3 de calificare. In cazul intreruperii studiilor se elibereaza, la cerere, un document de certificare a studiilor efectuate. In invatamantul liceal pot fi organizate clase pentru elevi cu aptitudini si performante exceptionale, iar finalizarea tuturor claselor de liceu cu medii de peste 9,50 si media 10 la bacalaureat permite absolventului obtinerea unei diplome de merit.
Scolile profesionale organizeaza cursuri de zi si serale si functioneaza fie independent, fie in cadrul grupurilor scolare. Durata studiilor profesionale este de 2-3 ani, in functie de profilul si complexitatea pregatirii. Admiterea in invatamantul profesional presupune detinerea certificatului de capacitate si sustinerea unor probe stabilite si elaborate de unitatile de invatamant respective. Cursurile se incheie cu examen de absolvire si obtinerea unei diplome care atesta pregatirea corespunzatoare nivelului 2 de calificare.
Scolile de ucenici functioneaza independent sau in cadrul grupurilor scolare. Durata studiilor (preponderant practice) este de 1-2 ani. Admiterea in scolile de ucenici se face prin testari specifice meseriei. Se pot inscrie absolventi de gimnaziu, cu sau fara certificate de capacitate. Evaluarea finala consta in sustinerea unei probe practice pentru certificarea pregatirii profesionale.
Invatamantul post-secundar cuprinde scolile postliceale si scolile de maistri (care sunt tot scoli postliceale). Durata de pregatire este de 1-3 ani. Finantarea acestui tip de invatamant este asigurata de beneficiari (persoane fizice sau juridice). Admiterea in invatamantul postliceal se face prin concurs, la care au dreptul sa se inscrie absolventi de liceu, cu sau fara diploma de bacalaureat. invatamantul postliceal se incheie cu examen de absolvire, reglementat de ministerul educatiei prin metodologie specifica, elaborata cu consultarea factorilor interesati. Promovarea
examenului de absolvire da dreptul la obtinerea unui certificat de competente profesionale.
Admiterea in scolile de maistri este, in plus, conditionata de practica profesionala anterioara, respectiv o experienta de minim 8 ani in domeniu si recomandarea agentului economic. Importanta educatiei in dezvoltarea unei atitudini active a cetatenilor, intr-o societate a cunoasterii si inovatiei atrage o atentie sporita asupra problemelor legate de coeziunea sociala si implica o mai mare preocupare privind calitatea educatiei. O populatie cu o solida pregatire initiala, permanent actualizata poate face fata provocarilor ce apar la adresa societatilor s economiilor noastre. 
Rolul educatiei atat in cadrul procesului de dezvoltare sociala cat si economica, inseamna de fapt ca ea trebuie tratata in termeni economici, ca o investitie. Din aceasta perspectiva, invatamantul are impact asupra tuturor sectoarelor, completand in acelasi timp dezvoltarea individuala si dimensiunea culturala a individului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Invatamantul si Economia in Perioada 1995-2007.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!