Intreprinderi Mari versus Firme Mici si Mijlocii

Extras din referat Cum descarc?

Intreprinderi mari versus firme mici si mijlocii
Intreprinderea sau firma - prin care intelegem organizatia alcatuita din una sau mai multe persoane, care desfasoara activitati , utilizand de regula mijloace economice, in vederea obtinerii de profit - este cea mai raspandita forma organozatorica. Importanta sa deosebita decurge din o serie de realitati: ea genereaza cea mai mare parte a produselor si si serviciilor fara de care populatia unei tari nu ar supravietui in prezent. Ea este principala creatoare de locuri de substanta economica, de valoare adaugata in orice tara, fara de care societatea contemporana nu poate exista. De asemenea, ofera locuri de munca pentru cea mai mare parte a populatiei. Apoi, performantele sale conditioneaza starea si performantele economiei fiecarei tari si standardul de viata al populatiei din cadrul sau. 
Fireste, intreprinderea nu poate si nu trebuie sa fie conceputa ca o forma organizatrica izolata, ca un sistem inchis sau semiinchis. Intreprinderea se abordeaza intr-o viziune deschisa, fiind un sistem integrat cu numeroase alte suprasisteme, sectoriale sau teritoriale, locale, nationale sau internationale. Desi intreprinderea este considerata ca reprezentand celula economica de baza a societatii, ea este abordata intr-o viziune contextuala, holistica, implicand management si stabilizare la nivel macroeconomic, desigur pe baza principiilor economiei de piata.
Intreprinderea mare si firma mica si mijlocie trebuie abordate ca unitati esentiale ale sistemului economic concurential, fiecare dintre acestea avand o pozitie si un rol bine definite in procesul dezvoltarii economice.
Trasaturile caracteristice ale intreprinderilor mici si mijlocii, desi sunt deosebit de pregnante, nu le izoleaza in contextul economiei de piata ci ofera premisele pentru coabitarea acestora cu intreprinderile mari. Abordarea problematicii specifice IMM nu poate fi completa daca nu se are in vedere intregul sistem economic national, in care sunt integrate cu puternice influente intreprinderile mari.
Definite ca fiind acele unitati economice care au peste 250 de salariati,
intreprinderile mari constituie dupa 1990 subiectul unor severe acuze desi fac inca parte din ansamblul economiei nationale. In sprijinul acestei afirmatii se pot utiliza datele statistice oficiale care arata ca cifra de afaceri in anii 2002 si 2003 a reprezentat 38,1% si respectiv 37,3% din cifra de afaceri totala, profitul brut in anii 2002 si 2003 a reprezentat 29,0% si respectiv 22,1% iar fondul de dezvoltare utilizat in anii 2002 si 2003 a reprezentat 27,6% si respectiv 23,2%.
Performantele mentionate s-au realizat cu utilizarea a peste 40% din totalul fortei de munca ocupate in societatile comerciale din Romania si a peste 50% din activele antrenate in activitatea economica, ceea ce determina valori scazute ale indicatorilor de eficienta economica relativa. Astfel cifra de afaceri pe salariat la intreprinderile mari a reprezentat in 2003 doar 68% din valoarea medie a acestui indicator calculat la nivelul intregii economii nationale, profitul brut pe salariat la intreprinderile mari s-a situat in acelasi an la 57% din valoarea medie. Cifra de afaceri raportata la fondul de dezvoltare utilizat a fost, in schimb, peste nivelul mediu inregistrat pe ansamblul societatilor comerciale, in special ca urmare a diminuarii semnificative a ponderii fondului de dezvoltare utilizat.
Analiza efectuata pe baza datelor statistice disponibile releva faptul ca in unele societati comerciale mari s-a resimtit in ultimii 2-3 ani o usoara tendinta de crestere a efectelor economice si de reducere a costurilor unitare, ca efect combinat al actiunii de privatizare urmata de utilizarea unei largi game de instrumente specifice economiei de piata de natura retehnologizarii, reorientarii productiei pe baza studiilor de marketing, redimensionarii cheltuielilor inclusiv prin reducerea numarului de personal s.a.
O analiza sistemica a complexului economico-social romanesc actual releva faptul ca dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii se poate realiza fara distrugerea cu orice pret a intreprinderilor mari. O parte din argumentele care pot sustine ideea coexistentei pe piata romaneasca a intreprinderilor mari in competitie perpetua cu microintreprinderile si intreprinderile mici si mijlocii sunt date, in primul rand, de existenta unor domenii cum ar fi petrochimia, metalurgia, industria de ingrasaminte, industria constructoare de masini s.a. in care optimul economic nu se poate realiza decat in intreprinderi de mari dimensiuni care pot finanta retehnologizari de anvergura, studii de piata care sa orienteze permanent structura cantitativa si calitativa a unei productii vandabile. Constienti de necesitatea detinerii in anumite domenii a unor intreprinderi mari, investitorii straini isi manifesta intentia de a achizitiona actiuni la unele din marile uzine romanesti evident in conditii cat mai avantajoase, conditii pentru obtinerea carora inteleg sa utilizeze cele mai variate metode si instrumente.
In al doilea rand, necesitatea echilibrarii balantei comerciale si a balantei de plati externe impune un export de valori mari pe care nu-l pot sustine exclusiv intreprinderile mici si mijlocii datorita pozitiilor de monopol si a puternicei concurente existenta pe piata internationala unde ca exportator esti obligat sa te confrunti cu marile corporatii multinationale care concentreaza capitaluri de valori ce depasesc adesea indicatori de ansamblu ai unor economii nationale.
Pe de alta parte, o balanta a legaturilor dintre ramuri elaborata pe principiile lui Leontief reflecta necesitatea si oportunitatea coexistentei intreprinderilor mari pe de o parte complementare; atat de complementare incat se poate afirma ca nu exista o economie moderna, competitiva si performanta fara IMM care au o mare forta si viteza de adaptare la cerintele pietei, care sa furnizeze produse si servicii marilor intreprinderi. La randul lor marile companii furnizeaaza IMM tehnologii de varf, exporta produse inalt manufacturate contribuind in acest fel la intrari de valuta pentru balantele de plati externe.
Orice economie de piata autentica este formata atat din intreprinderi mici si mijlocii, cat si intreprinderi mari. Analizele efectuate au relevat existenta unor intese relatii de complementaritate intre IMM-uri si intreprinderile mari. Explicatiile acestei stari de fapt sunt multiple si pot fi prezentate grupat in doua categorii.
Intreprinderile mici si mijlocii sunt esentiale pentru intreprinderile mari intrucat ele reprezinta clientii cei mai numerosi care cumpara majoritatea produselor si serviciilor intreprinderilor mari . Apoi, IMM-urile furnizeaza intreprinderilor mari majoritatea pieselor, subansamblelor, ansamblelor si o parte apreciabila din materiile prime, materialele, energie si utilitatiile de care au nevoie. De asemenea, o parte din forta de munca utilizata in intreprinderile mari a lucrat inainte in IMM-uri. Acestea ,,absorb'' majoritatea somerilor ,,produsi'' de intreprinderile mari. Mai mult, IMM-urile genereaza cea mai mare parte din intreprinderile mari.


Fisiere in arhiva (1):

  • Intreprinderi Mari versus Firme Mici si Mijlocii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!