Ca element central al activitatii manageriale, decizia se regaseste in toate functiile acesteia, rezultatul procesului decizional reasezandu-se in cadrul fiecarei functii manageriale. O decizie este rezultatul efectuarii unei judecati de valoare asupra unei situatii concrete. Unele decizii sunt rezultatul comportamentului zilnic, obisnuit. Altele pot fi chiar rezultatul indeciziei, deoarece optiunea pentru indecizie reprezinta, de fapt, o decizie (Morariu, Suciu, Stoian, 2008). Riscurile legate de structura comportamentala a decidentilor Absenta luarii deciziei sau de intarziere a comunicarii deciziei adoptate - apare atunci cand persoana implicata in actul decizional constientizeaza uneori in mod excesiv importanta luarii unei hotarari, in acest sens amanand pe cat este de mult posibil asumarea unei responsabilitati. Acest tip de comportament se explica din perspectiva psihologica si sociologica, printr-un complex de factori ce actioneaza de cele mai multe ori sub forma unui mix. Dintre cei mai importanti astfel de factori, putem mentiona : insuficienta incredere in sine a persoanei ce isi asuma decizia, experienta profesionala redusa in domeniu, nivelul de exigente foarte crescut al evaluatorilor, valori proprii sau motivatii personale deosebite, obligativitatea justificarii in mod sistematic a deciziilor adoptate fata de conducerea societatii sau a organizatiei (Barsan-Pipu, 2003). Analiza incompleta a situatiilor decizionale - se manifesta cu precadere atunci cand elementele decizionale nu cunosc indeajuns de bine detaliile problemei, au informatii insuficiente sau eronate, sau nu au la dispozitie timpul efectiv necesar efectuarii unei analize riguroase. In aceste situatii persoana decidenta nu poate avea la indemana intreaga descriere a situatiei propuse, de cele mai multe ori adoptand decizii eronate sau partiale cu un posibil impact negativ in derularea ulterioara a proiectului. Neconstientizarea consecintelor deciziilor pentru fiecare obiectiv al proiectului - se cunoaste faptul ca deciziile sunt afectate de nivelul de incertitudine pe care l-ar presupune abordarea acestora, fiind de cele mai multe ori luate in conditii de neglijare a circumstantelor pe care acestea le-ar putea avea pentru fiecare dintre obiectivele proiectului. Practica arata in fapt ca nu exista o decizie manageriala care sa nu implice intr-un mod mai mult sau mai putin direct, modificari asupra costurilor, intarzierilor in derularea activitatilor sau asupra specificarilor de ordin tehnic (Vasilescu, Romanu, Cicea, 2003). Cautarea de solutii la nivel local - acest tip de situatie apare atunci cand persoana decidenta are tendinta de a actiona in spiritul unei << logici locale >>,fara a tine cont de consecintele ce pot aparea in cadrul unor alte directii implicate in cadrul proiectului, sau la nivelul coerentei cu strategia globala a institutiei din care acesta face parte. Astfel de situatii sunt intalnite de obicei in cadrul deciziilor luate de catre expertii tehnici, care considera de obicei ca solutia gasita de catre ei este optima, minimizandu-i pe cat este este posibil aspectele negative ale aplicarii acesteia. Ceea ce rezulta de obicei in final in urma abordarii unei astfel de strategii, este un amalgam de solutii partiale, care risca de a se creste gradul incoerentei decizionale la nivel global al proiectului. Lipsa de concentrare si de cautare a consensului - Cu toate ca in majoritatea situatiilor managerii afiseaza imaginea unei conlucrari perfecte si a unei coerente de idei intre factorii decizionali, exista si situatii particulare, cand aceste afirmatii sunt prezente doar la nivel declamativ. In aceste situatii majoritatea deciziilor sunt luate in general in urma unor alegeri personale ale managerilor, fara a incerca de a obtine o convergenta de idei cu toti factorii decizionali. Acest tip de abordare a problemei este aproape de stilul dictatorial in care o persoana decidenta actioneaza fara a consulta vointa majoritatii, generand in general in randul participantilor la proiect un sentiment de frustrare, de ne adeziune la deciziile adoptate, putand conduce la aparitia de situatii tensionate, ce vor face mai dificila implementarea celor stabilite in practica.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).