Influenta Culturii Sociale in Management

Extras din referat Cum descarc?

Fie ca acceptam, fie ca respingem procesul de globalizare a societatii - cu reflectarea in politica, economie, afaceri, cultura, religie etc. - este indiscutabil ca acest proces/fenomen se manifesta in viata de zi cu zi a indivizilor.
In 1989 si 1990 istoria si-a accelerat cursul, spun Alexander King si Bertrand Schneider: regiunile comuniste din Europa de Est s-au prabusit, cele doua Germanii au redevenit un singur stat, iar invazia Kuweitului a condus la Razboiul din Golf (apoi cel din Afganistan si Irak), razboaie ce au confirmat existenta tensiunilor dintre tarile bogate si cele sarace, dintre Nord si Sud, tensiuni ce se accentueaza, inseamna nedreptate si umilinte pentru cei saraci, indeosebi in tarile arabe si musulmane. Dupa revolutia industriala din Marea Britanie (acum 2 secole), putem discuta de evolutii treptate catre ,,un stat planetar", adica catre globalizare. Mai recent, respectiv dupa inventarea computerului, INTERNETUL devine ,,adevaratul motor si simbol al globalizarii". Asa cum remarca profesorul Bari, pietele tind sa se globalizeze, deoarece piata interna nu mai poate sustine costurile in crestere exponentiala pentru cercetare - dezvoltare, la care se adauga scurtarea ciclului de viata pentru toate produsele nou lansate. Apreciem ca pentru firma viitorului, daca isi propune sa atinga si sa-si pastreze succesul si prosperitatea, activitatea de R&D (Research & Development) trebuie sa devina o prioritate; firma este obligata sa inoveze/inventeze permanent, atat in plan tehnic cat si in plan social, cu raportare la client si dorintele sale.
Intr-adevar, putem discuta de doua mari motoare ale globalizarii sau doua surse mari de progres si prosperitate:
o primul motor este dat de succesiunea valurilor progresului de care discuta Alvin Toffler : aici putem include revolutia agricola, revolutia industriala, revolutia informatica, (calculatorul), revolutia cunoasterii; despre revolutia cunoasterii discuta extrem de pertinent Maynard si Mehrtens, ei sugerand ca asistam la un al patrulea val al progresului specific economiei cunoasterii;
o al doilea motor este triumful ideologiei neoliberale, respectiv al economiei de piata si societatii de consum / distractie (liberalizarea pietelor, descentralizarea managementului, privatizarea companiilor etc.); de aici deriva si importanta deciziei politice asupra cresterii economice.
,,Asadar, globalizarea este o realitate, spune acelasi autor, probabil ireversibila", realitate 
ce obliga firmele si tarile sa interfereze pragmatic cu acest fenomen /proces, deoarece opusul acestui demers echivaleaza cu o sansa pierduta.
Un reputat analist in teoria relatiilor internationale, anume Samuel Huntington, contureaza o "harta" surprinzatoare a realitatilor politice, economice si de alt tip din economia mondiala de dupa Razboiul Rece. Intr-o lucrare devenita celebra, The Clash of Civilizations el incearca sa identifice si sa anticipeze directiile majore in care se indreapta statele si civilizatiile aflate intr-o competitie globala. In lucrarea invocata, autorul considera ca in lumea posterioara Razboiului Rece ceea ce numim "cultura" conteaza, iar identitatea culturala constituie notiunea cea mai incarcata de semnificatii pentru majoritatea oamenilor. Tema centrala a cartii - spune Huntington - o constituie faptul ca "identitatea culturala si cultura care, la nivelul cel mai raspandit, sunt identitati ale civilizatiei, modeleaza tendintele de coeziune, dezintegrare si conflict de dupa Razboiul Rece." In limbaj uzual, punem semnul egalitatii intre notiunile de cultura si civilizatie. Se accepta ca regula ca o civilizatie este o entitate culturala, mai putin Germania, unde se face distinctie intre:
- civilizatie, care implica tehnologie, mecanica, factori materiali etc.;
- cultura, care implica valori, idealuri, calitati intelectuale, artistice si morale ale societatii.
Asociat conceptului de cultura in viziune macroeconomica, deci la nivel de natiune sau tara, vom regasi o influenta considerabila al aceluiasi concept in cazul fiecarei companii sau intreprinderi; este vorba de notiunea de cultura organizationala, cultura ce se structureaza numai de a lungul timpului, a catorva decenii de existenta a unei companii, aceasta cultura specifica conditionand succesul in afaceri. ,,Exista peste 160 de definitii date conceptului de cultura", spune Robert Mockler; acest autor considera cultura ca fiind ,,acel intreg complex care include cunostiinte, credinte, arta, morala, obiceiuri si orice aptitudine si obisnuinte dobandite de om ca membru al societatii". In opinia lui Mockler, ca specialist recunoscut in strategii multiculturale de afaceri, cultura se dobandeste in timp de o persoana, ea nu se mosteneste la nastere ci se invata sub forma de reguli si modele de comportament.
Conform cu Huntington, popoarele se definesc pe ele insele in termeni de vechime, religie, limba, istorie, valori, obiceiuri si institutii. Asociat popoarelor avem cel mai frecvent grupurile etnice, comunitatile religioase si natiunile; reflectarea cea mai ampla o regasim insa sub notiunea de CIVILIZATII.
In epoca contemporana, desi opiniile unor istorici sunt divergente, se discuta de existenta a sapte mari civilizatii in toata istoria umanitatii:
o SINICA: 1500 i.e.n., include China si parte din Sud-Estul Asiei, precum Coreea si Vietnam; o componenta majora in aceasta civilizatie este confucianismul si budismul, ca religii in unele culturi; remarcam ca civilizatia chineza a influentat de-a lungul secolelor majoritatea tarilor asiatice, inclusiv Japonia; in prezent budismul este notabil in China si este semnificativ in alte tari asiatice cum ar fi Japonia; la nivel mondial se estimeaza ca circa 8% din populatia globului apartine acestei religii.
o JAPONEZA: 100-400 e.n., urmasa a civilizatiei chineze, include partial budismul si confucianismul; japonezii admit ca propria lor cultura si civilizatie datoreaza foarte mult Chinei; in prezent religia predominanta este shge partial America Latina; mosteneste filozofia greaca, dreptul roman, influentele limbii latine si ale culturii anglo-saxone; religia majoritara in aceasta cultura este crestinismul in varianta catolicism, romano-catolicism, protestanti, neoprotestanti etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta Culturii Sociale in Management.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!