Influenta Culturii asupra Managementului

Extras din referat Cum descarc?

1.1 Conceptul de cultura
Cultura apare, de cele mai multe ori, sub forma unor straturi, care prezinta anumite particularitati, unele usor observabile, altele mai putin vizibile sau chiar foarte greu detectabile. Primul dintre straturi (cel exterior)
include simbolurile si produsele culturale explicite precum limba vorbita, alimentele, bauturile, arta, arhitectura, piata. Cel de-al doilea strat (cel de mijloc) este reprezentat de norme si de valori. Normele statueaza cum trebuie sa se comporte componentii unui sistem (unei societati) si reflecta opinia grupului referitor la ceea ce este corect, respectiv incorect. Valorile arata, in schimb, cum doresc sa se comporte componentii sistemului (societatii) si influenteaza comunicarea, fiind dependente de idealurile grupului. Cel de-al treilea strat (cel interior) cuprinde conceptiile de baza despre viata, despre existenta. 
1.1.1 Definirea conceptului de cultura
UNESCO (Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura) defineste cultura ca reprezentand, in sensul cel mai larg, ansamblul trasaturilor distinctive, spirituale si materiale, intelectuale si afective, ce caracterizeaza o societate sau un grup social. Ea inglobeaza artele si
literatura de orice fel, modul de viata, drepturile fundamentale ale fiintei umane, sistemul de valori, traditiile si credintele. Cultura ii asigura omului capacitatea de reflectie asupra sinelui. Ea este cea care ne transforma in fiinte umane rationale, critice si angajate etic. Prin intermediul culturii distingem valoarea de non-valoare si efectuam alegeri in mod constient. Prin intermediul culturii fiinta umana se exprima, are constiinta propriei evolutii, se recunoaste ca un proiect inca nedefinitivat, aflat deci in lucru, pune sub semnul indoielii propriile realizari, cauta fara incetare noi
semnificatii si creeaza opere care o transcend. Cultura, ca ansamblu al valorilor si creatiilor unei societati sau unui grup social si ca expresie a existentei respectivei societati sau respectivului grup social, este esentiala pentru aceasta/acesta si nu poate fi redusa la un simplu mijloc sau
instrument ori accesoriu al activitatii sociale. Diversitatea culturala a popoarelor, societatilor, grupurilor sociale trebuie astfel considerata un factor de echilibru si nu de divizare, deosebire sau dezbinare.
E. Schein defineste cultura drept modalitatea prin care un grup de persoane (o organizatie, o natiune) rezolva problemele cu care se confrunta in mod obisnuit sau in situatii limita (30).
G. Hofstede considera cultura drept o programare colectiva a gandirii, care ne face sa acceptam anumite norme si valori impreuna cu membrii unui grup (organizatie, natiune) si sa nu acceptam alte norme si valori impreunacu membrii altui grup (organizatie, natiune). El considera ca exista trei niveluri de programare mentala: individual, de grup si universal. Nivelul universal influenteaza umanitatea in ansamblu si se refera la functionarea la nivel fiziologic si biologic a organismului uman. Nivelul colectiv se refera la membrii unui grup social sau economic care se deosebeste fundamental de alte grupuri sociale sau economice. Cultura umana se situeaza, in fond, la acest nivel si se refera la limba vorbita, la respectul predecesorilor, la traditii si obiceiuri, la modul concret in care se comporta membrii unui grup. Nivelul individual reprezinta partea unica, strict personala a programarii mentale, ceea ce explica pe deplin comportamentul total diferit pe care il pot avea doua persoane, din chiar acelasi grup, fata de un anumit stimul extern (12).
I. Dobrinescu defineste cultura ca reprezentand acea dominanta a spiritului care isi lasa amprenta asupra generatiilor urmatoare prin ceea ce indivizii, ca membri ai unui grup, realizeaza. Ca urmare, cultura este rezultatul unei sume de valori mereu adaugate unei culturi primare, deja existente. Atunci cand, insa, se petrece ceva nou in cadrul grupului sau se realizeaza ceva nou de catre un membru al grupului, indiferent ca se intervine asupra naturii sau asupra unor fenomene ale acesteia, sau daca se realizeaza un obiectiv cu caracter social, ceea ce poate genera o
modalitate de traire mai intensa a individului sau a grupului din care acesta face parte, ne aflam in campul creator al omului, deci in zona culturii.
C. Geertz considera cultura ca reprezentand un sistem complex de conceptii mostenite istoric, exprimate sub forma unor simboluri, prin care membrii grupului comunica, perpetueaza, transmit si dezvolta propriile cunostinte si atitudini fata de viata (10).
J. Child si A. Kieser considera cultura ca o structura de gandire, asociata modalitatilor de actiune raspandite pe scara larga in cadrul grupului, organizatiei sau natiunii.
J. Collins arata ca prin cultura se defineste o stare a dezvoltarii intelectuale a populatiei. Cultura economica reprezinta o stare a dezvoltarii economice, incluzand atitudinile, valorile, normele pe care se fundamenteaza activitatile economice si care pot fi utile in modelarea comportamentului unei organizatiei si a membrilor acesteia intr-o anumita tara (6).
D. Allen, E Miller si R. Nath inteleg prin cultura un determinant al comportamentului, deci un instrument esential pentru intelegerea proceselor de management derulate in cadrul organizatiilor.
W. Whitely si G. England inteleg prin cultura cunostintele, credintele, arta, legislatia, normele, obiceiurile si alte caracteristici ale unui grup, care, in ansamblu, il disting de alte grupuri.
G. Murdock defineste cultura utilizand o lista cu circa 70 de trasaturi culturale universale, deci comune tuturor culturilor. Dintre acestea, dupa o selectie atenta si dupa o grupare riguroasa, le retinem pe urmatoarele: varsta, sportul, ingrijirea corpului, impodobirea capului, vestimentatia,
calendarul, timpul, educatia, curatenia corporala si spirituala, artele, mitologia, divinitatea, interpretarea viselor, munca si diviziunea sociala a acesteia, comportamentul, etica, morala, guvernarea, ospitalitatea, convietuirea, locuirea, traditiile mostenite, comunitatea, cosmogonia,
familia, petrecerea timpului liber, folclorul, interdictiile de natura sociala, morala sau alimentara, jocul, sarbatorile, cadourile, alimentatia, masa, ingrijirea sanatatii, legislatia, regretul pentru cineva sau ceva pierdut, rudenia, limba, superstitiile, nasterea, botezul, casatoria, moartea, vremea
si fenomenele meteorologice, numele, sexul, statutul social, conceptiile despre suflet si trup, politica, uzantele sociale si organizationale, proprietatea, supranaturalul, ritualurile religioase, vizitarea, mestesugurile, uneltele (13).


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta Culturii asupra Managementului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!